Karya

Karya

Selasa, 6 April 2010

KALAULAH ITU KERIS




Minggu lepas Yang Tersayang kembali ke Tanah Bonda selepas beberapa minggu bertugas di sebuah universiti swasta di Yaman. Banyak juga ole-ole dari Negara Teluk itu yang dibawa pulang - sehelai purdah (yang ini memang diminta oleh anak saya yang bongsu - Inah), tudung (macam digayakan Yuna), jubah, minyak wangi, kismis, kurma, dan pelbagai makanan original dari Kota San'aa (ibu negeri Yaman). Saya mendapat sehelai baju-t, dan sebilah senjata yang menjadi lambang lelaki Yaman, iaitu Jambia. Senjata pendek yang bentuknya macam kerambit (atau mungkin boleh dikatakan kerambit versi Yaman, cuma saiznya terlebih besar dan hulunya tiada lubang), bukan sekadar terlazim tersisip di pinggang lelaki berpakaian tradisional di jalanan, malahan pada hari Jumaat, di universiti swasta itu sebilangan mahasiswanya ke kuliah dengan jambia sekali! Realitinya, dalam kehidupan seharian, di mana-mana sahaja boleh kita jumpai lelaki Yemen (dalam apa jua perlakuan atau kerjanya) tersedia jambianya tersisip di pinggang, dan membawa senjata itu bukan pula suatu kesalahan! Dua foto terkepil menunjukkan realitinya:- seorang pemandu yang mesra, mempelawa penumpang ke teksinya - namun orang asing (pelancong)tentu akan meningkat seriau secara tiba-tiba apabila terpandang jambia sebesar lengan, daripada membalas senyuman sang pemandu atau bersetuju menaiki teksinya! Dalam foto satu lagi (enam lelaki berderetan), yang berbadan besar tegap berjubah siap dengan jambia itu, ialah dekan di sebuah fakulti di universiti swasta. Terfikir juga, bagaimana agaknya jika di Tanah Bonda ini, lelaki Melayunya, ke kuliah atau ke tempat kerja atau ketika santai di hari Ahad di Tasik Putrajaya, tersisip di pinggangnya sebilah keris luk tujuh. Ugh, sukar amat mahu dibayangkan! Apa tidaknya, jika mengucup keris sudah jadi kegamatan nasional, apatah lagi jika dibawa ke sana ke mari di merata-rata tempat senjata tradisional itu. Terfikir juga, mungkin kerana orang kita 'mudah mengamuk' maka itu sebabnya haram keris dibawa di khalayak ramai. Peristiwa 'amukan tersohor' dalam tamadun Melayu mungkin menjadi teladan dan sempadan betapa orang Melayu kontemporari tidak boleh menayang keris di pinggang jika bukan dalam majlis rasmi. Sewaktu Jebat yang luka parah (dek tikaman Tuah) terjun dari istana dan mengamuk di Kota Melaka - korbannya suatu mala petaka. Kalaulah keris masih menjadi pakaian harian, apakah tidak mungkin akan muncul Jebat kontemprorari? Lantas, jika keris yang menjadi simbol lelaki Melayu itu tidak boleh dijadikan pakaian harian, tentu sekali jambia juga 'haram' dijadikan pelengkap di pinggang. Lalu, ole-ole dari Kota San'aa itu kini tinggal sebagai hiasan, terpaku di dinding bersebelahan sebilah pedang pendek, hulunya kepala tedung kembang. Tinggal diam-diam berdua bergantungan begitu tiada apa-apa bisanya. Teringat saya pesanan seorang pendekar tua yang sudah lama meninggal dunia. Katanya: keris itu dua kali saja dicabut dari sarungnya. Pertama untuk berlimau, kedua untuk menikam! Mujurlah yang tergantung di dinding rumah saya ialah sebilah pedang pendek dan jambia (foto dikepilkan)semata-mata, yang tidak terikat dengan mana-mana petua dan pantang-larang sang pendekar. Kerana sejak digantung di situ, sudah berkali-kali jambia dan pedang pendek itu dicabut dari sarungnya, oleh waris-warah yang bertandang tanpa peduli apa-apa petua, dan tidak punyai niat untuk menikam sesiapa! permisi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan