Karya

Karya

Sabtu, 10 Disember 2011

MARI BELAJAR BAHASA ORANG PUTIH!

PAGI INI terbaca berita pihak berwajib sedang timbang-timbang mahu terap model TESL yang digunakan di Australia Barat.

Ugh, nampak gaya macam tak habis-habis cerita nak 'perkasa' bahasa orang putih ni. Hari ini timbul pula ura-ura nak ambil model pengajaran yang baru pulak.

Sebelum ini (saya ingat dalam setahun inilah) inisiatifnya ialah mengambil guru dari Amerika Syarikat untuk mengajar di sekolah kita. Waktu Dato' Seri Idris Jusoh jadi MB Darul Iman, beberapa buah sekolah terpilih di Terengganu mendapat khidmat guru Inggeris dari Australia. Nak ajar budak-budak Terengganu cakap orang putih ikut slang yang betul. Tak ada bau keropok lekor agaknya!

Tapi ambil orang putih masuk ngajar di sekolah bukan kaedah baru. Itu sudah berlaku zaman saya tingkatan empat dulu. Kira-kira tiga puluh tahun dulu! Saya ingat sangat kerana terpilih masuk dalam 'kelas khas' untuk pemulihan bahasa Inggeris.

Sebelum layak masuk kelas ini, semua pelajar tingkatan empat (aliran Melayu) menduduki ujian khas. Sesiapa yang mendapat markah rendah (tak capai tahap yang ditentukan), automatik akan masuk kelas ini. Saya dan beberapa rakan sudah berpakat sengaja nak 'buat-buat tak lulus'. Senang saja. Berikan jawapan yang salah. Mahu pengalaman belajar bahasa dengan orang putih.
Akhirnya, saya dan beberapa rakan yang 'bijak atur strategi' ini dapatlah masuk kelas pemulihan bahasa Inggeris. Sebahagian besar murid yang masuk kelas ini memang benar-benar tak reti cakap dan baca orang putih.

Guru kami bernama Mr Fowler. Mat Salih perut gendut ni semangat ngajarnya tinggi. Berpeluh bajunya di dada dan di belakang kalau ngajar. Pertama kerana memang nampak perit nak ngajar sekumpulan pelajar yang rendah tahap penguasaan bahasa Inggeris. Keduanya, kelas kami (walaupun SBP) manalah ada hawa dingin. Memang berpeluh sakan dia.

Satu peristiwa yang tidak saya lupa apabila Mr Fowler berikan satu ayat untuk menguji pelajar kelas pemulihan ini. Mudah saja. Tentang 'prepositons'. Kami kena isi tempat kosong.

Ayatnya begini:
Ahmad sits ___ the bike.
Pilihan diberikannya: a)at b)in c)by d)on e)of.

Seorang rakan yang duduk di tengah jadi panik kerana Mr Fowler menuding ke arahnya.

Walaupun gementar, kuat suaranya menjawab. "Ahmad sits in the bike!"
Seluruh kelas gamat jadinya dengan gelak ketawa.

Mr Fowler? Dengan gaya tersendiri, dia berlakon seolah-olah 'masuk' ke dalam basikal!
Setahun juga kami belajar bahasa Inggeris dengan Mr Fowler. Tingkatan lima kembali belajar bahasa Inggeris dengan guru Malaysia.
Saya mempunyai pengalaman lain belajar bahasa Inggeris dengan guru 'native speaker'. Lepas habis pengajian ijazah, ketika masih bujangan dan jadi tutor retorik, saya masuk kelas bahasa Inggeris di British Council Language Centre (Kompleks DayaBumi).

Sewaktu bertugas sebagai guru bahasa di USM (Kubang Kerian) pula, sekali lagi masuk kelas bahasa Inggeris yang diajar sepenuhnya oleh penutur asal. Dalam kelas saya (majoriti orang Malaysia) ada orang Itali, Jepun dan Sepanyol.

Memang kaedah pembelajarannya menyeronokkan dan sangat berkesan. Belajar dalam kegembiraan. Tiada tekanan. Adakalanya kami berlakon, berdebat, bercerita, LDK, dan menyanyi. Di samping itu, masing-masing punyai tugasan kendiri mesti diselesaikan di makmal bahasa.

Semasa di dalam kelas, tiada sepatah pun terloncat perkataan Melayu atau bahasa-bahasa lain. Bahasa Inggeris sepenuhnya.

Saya pula amat bersemangat dan bersungguh-sungguh mahu mempertingkatkan penguasaan bahasa Inggeris. Tamat kursus, saya dapat sijil 'pelajar terbaik'. Bangga jugak kerana dapat kalahkan orang Jepun, Itali dan Sepanyol serta pelajar dari Malaysia (Melayu, Cina dan India).

Ingat semula nostalgia belajar bahasa Inggeris dengan Mr Fowler tahun 70-an, dan fikir-fikir balik, nak pertingkat kemahiran menguasai bahasa asing ini mestilah bermula dengan sikap yang betul. Pada zaman saya bersekolah, jika kita cakap orang putih di luar kelas atau bukan dalam period bahasa Inggeris, kawan-kawan akan cop kita "sombong" dan "berlagak". Maka tersipu-sipu dan terencatlah kita yang mahu pratis cakap orang putih.

Saya rasa begitu juga keadaannya sekarang. Ini soal sikap, dan apa mahu kita sebenarnya.

Guna model pengajaran apa pun atau ambil guru orang putih dari negara mana pun, jika sikap kita terhadap bahasa itu tidak betul, maka rugi masa dan duit sajalah.

Lagipun, hairan juga, dah ramai pensyarah tempatan miliki sarjana dan Phd dalam bidang TESL, kenapa masih perlu model dan tenaga asing?

Tidak bergunakah tesis atau disertasi dalam bidang TESL masa duduk ngaji Phd dan sarjana (di universiti luar negara pulak tu)yang mereka hasilkan?

Permisi. Bisa ketemu lagi.

foto 1: masa tingkatan dua bergaya dengan Roslan Mohd Noor (berdiri), kawan baik yang gedebe orangnya. Kini jadi guru disiplin!

foto 2: akhir tahun tujuh puluh, masa tingkatan lima. Jantan belaka. Sekarang ada yang jadi Ketua Polis Daerah, pegawai kanan di sebuah penjara, dan jurutera jet pejuang. Di tengah-tengah duduk barisan depan ialah Ustaz Razak guru kelas. Kami gelar dia 'ustaz smart'!




2 ulasan:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini JAMAL ISMAIL melihat seorang komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SALEH yg telah TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI SALEH di 0853-95881177 Untuk yg di luar indon telefon di +62853-95881177, Atau KLIK DISINI
    saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    BalasPadam