Karya

Karya

Sabtu, 17 Disember 2011

DEWA YANG PATAH KAKINYA DI OLD TRAFFORD!


(nota awal: artikel ini saya tulis pada tahun 2002, ketika mastautin di sebuah negara yang rakyatnya taksub bola. Waktu itu, David Beckham -kapten pasukan England- berada dalam period kegemilangan kariernya.)


_________________________________________


Tengah hari, sebelas April 2002.

ITV Lunchtime News memaparkannya sebagai berita utama. Mendahului laporan mutakhir keganasan sebuah regim di Tebing Barat. Sampai ke berita malam jam sepuluh, ITV dan BBC berebut-rebut menyiarkan laporan terbaru tentang kesakitan dan jangka kesembuhan kaki kirinya. Diulang-ulang visual Beckham diterjah Pedro Duscher, pertahanan pasukan Deportivo La Coruna. Melambung, terguling kesakitan, terhinjut-hinjut dipapah ke tepi padang, dan mengerang di usungan. Laporan keseriusan kecederaan, tempoh kesembuhan dan kepulihan kapten England itu disertai analisis pakar perubatan sukan, siap dengan grafik tulang kecil yang terserpih di kaki kirinya. Turut menyelit, lintas langsung berita terkini dari Old Trafford.

BBC turut melaporkan kenyataan Perdana Menteri Tony Blair ketika mesyuarat mingguan kabinet betapa “Nothing is more important to England’s arrangements for the World Cup than the state of David Beckham’s foot!”

Laporan muka belakang Daily Express hari ini ‘meraung’ dengan judul besar “ALL OVER” menindih gambar Beckham yang merengkuk kesakitan, memenuhi separuh halaman: mata pejam, mulut ternganga, tangan kanan menutup dahi, tangan yang satu lagi memegang kaki kirinya yang jadi sebutan.

Jumaat. Dua belas hari, bulan April.

Di dada The Mirror tersiar gambar besar sebelah kaki kiri yang nampak jelas berbulu perang, diiringi hanya satu judul utama “THE FOOT: A Nation Holds Its Breath…”. Di hujung kaki itu, tertampal gambar kecil kapten England sedang merengkuk kesakitan. Sama visualnya macam yang tersiar di laman belakang Daily Express kelmarin.

Laporan sensasi muka depan The Mirror itu memperihalkan begini:-

“This is the most important foot in British Sporting history. The Cabinet was kept informed yesterday as the nation awaited news on David Beckham’s broken metatarsal”.

Dengan itu, bermula hari ini sampai ke esoknya, The Mirror dan Daily Express bermain dengan sentimen yang menyelebungi kesakitan dan kesembuhan kaki kiri Beckham. Kedua-dua akhbar itu memberikan ruangan khas empat lima halaman meratapi tulang yang patah di kaki kiri itu, yang tiba-tiba meletakkan England dalam kepayahan untuk beraksi cemerlang di Jepun pada Musim Panas nanti.

Selama dua hari The Mirror jadi gaduh tentang untung nasib England di Piala Dunia dengan ruangan khas berjudul “England’s Foot & Beck Crisis”. Selama itu jugalah Daily Express hingar-bingar dengan pelbagai kerisauan dan ratapan di bawah ruangan khas berjudul “Beckham Crisis” yang ditindihi gambar kecil bintang ternama England itu merengkuk kesakitan.

Sentimen yang terzahir dalam media menampakkan betapa bermaknanya kesembuhan dan kepulihan kaki kiri jutawan bola itu kepada masyarakat tempatan. Tendangan lencung Beckham di Old Trafford pada 6 Oktober tahun lalu, bukan sahaja secara automatik melayakkan England ke Jepun, malahan laporan media menganggapnya sebagai pencetus ‘feel good factor’ di kalangan masyarakat tempatan ketika cuaca ekonomi-sosial-politik agak mendung, belum begitu kebah terkena serpihan bencana WTC 911.

Peter Reid, salah seorang panel pengulas Match Of The Day di BBC pada malam 6 Oktober itu mengatakan jika Beckham bertanding dalam pilihanraya pada ketika itu, dia pasti akan menang kerana masyarakat terpukau dek auranya. Seorang lagi panelnya, Ian Wright, bukan sekadar bersorak dan melompat ke atas meja, malahan sampai menitiskan air mata kegembiraan kerana tendangan berbisa Beckham membawa England ke pusingan akhir Piala Dunia 2002 di Jepun.

Sebaik sahaja tamat perlawanan antara England dengan Greece yang berlangsung di Theater of Dreams, BBC menyiarkan dokumentari khas “There Is Only One David Beckham”.

Sekarang ini, di pawagam tertayang filem “Bend It Like Beckham”. Kisah penuh dramatik wirawati bernama Jess, seorang gadis Punjabi yang bukan sahaja memuja bintang England itu, malahan bermain bola pun ketrampilannya macam Beckham.

Pada 27 Februari yang lalu, di laman lima Daily Express tersiar berita berjudul “Heavens above! Is that Becks and Co?”

Tiga keping gambar mengiringi berita itu. Yang teratas, gambar kecil Beckham sedang mengelek Brooklyn, meleret senyum di samping Posh. Gambar bawah pula menunjukkan dua artis, Amrit dan Rabindra, sedang mencalitkan sentuhan terakhir kepada sebuah lukisan.

Lukisan itu yang dihasilkan oleh artis kembar itulah yang diberikan ruangan paling besar. Sebuah lukisan yang menggambarkan ‘keluarga sang dewa’ duduk di atas singgahsana: David Beckham dengan mahkota di kepalanya, punyai empat tangan, digambarkan sebagai Dewa Shiva, Brooklyn yang terpangku di peha kanannya diumpamakan Ganesh (dewa gajah kecil), manakala Posh yang duduk di peha kirinya ialah Dewi Parvati.

Komen kedua-dua pelukis tentang karya mereka itu begini:-

“We are using the language of religion but it doesn’t mean we are saying they are gods in a spiritual sense but in a material sense. They are figures people follow just like gods in the Hindu religion!”


Permisi. Bisa ketemu lagi.


foto: Ney-ney di sebelah 'kaki Beckham' yang dipamer di Muzium Madame Taussauds, London.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan