Karya

Karya

Khamis, 22 Disember 2011

BELUM TUMBUH GIGI, SUDAH KHATAM ‘MERAH CINTA KITA’!

Teks berikut, saya kutip daripada fb.

“Anak sulung saya 6 tahun sudah baca cerita Ella. Komennya (sila baca ikut nada dialog kanak2) Ella ni nama betul dia Suhaila. Ayah dia ada Blackberry, mak dia ada kereta baru. Dia ada kawan, nama Yassin. Kesian Yassin, kena culik. Duduk bawah tangga, mulutnya ke plaster. Haji Mansor tu rupanya pencolek, ibu." (December 9 at 10:32am)

Comel,petah, dan bijak! Saya bayangkan begitu ketika membaca reaksi anak kecil ini terhadap kisah “Ella Gadis Pencegah Maksiat” yang termuat di dalam antologi ‘Merah Cinta Kita’ (MCK - siri pertama). InsyaAllah, dia akan jadi gadis bijak dan dinamik seperti Ella, watak utama kisah itu.

Luahan jujur seorang anak yang baru bertunas dan masih jagung yang putik, sebenarnya mengejutkan saya. Budak umur enam tahun, baca cerita yang diolah untuk gadis remaja sekolah menengah. Paling rendah usia yang disasarkan, saya jangka cerita Ella itu boleh dan sesuai dibaca juga oleh murid-murid darjah lima!

Subhanallah. Budak usia enam tahun bukan sekadar baca, tetapi dia faham. Sebabnya, dia dapat pula menuturkan ringkasan yang menepati inti seluruh ceritanya!

Benar sungguhlah kata-kata Pujangga, “Kecil jangan disangka anak, besar jangan disangka bapak!”

Benar jugalah yang dilagukan orang dulu-dulu, “Hayun buai tinggi-tinggi, sampai cucur atap; belum tumbuh gigi, sudah pandai baca kitab!”

Mari kita lagukan bait yang baru pula:
“Bangun pagi-pagi, di serambi duduk berzikir; belum tumbuh gigi, sudah khatam MCK!”

Permisi. Bisa ketemu lagi.

nota: ‘belum tumbuh gigi’ itu bermaksud ‘belum tumbuh atau keluar semua giginya’ sebab masih di usia awal remaja.

foto: Sofea (sudah khatam MCK) adalah pelajar cemerlang PMR & SPM (Sekolah Menengah Ibrahim Fikri di Seberang Takir, Terengganu), kini menuntut dalam bidang geologi di UTP, Tronoh. Semoga si cilik yang berusia enam tahun itu akan menjadi seperti dia. Ameen!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan