Karya

Karya

Isnin, 18 Julai 2011

MEMORI HAJI 2010: “Tak adil macam ini! Bila giliran saya?”

Suatu hari riuh juga dalam bilik saya apabila rakan-rakan (tujuh orang semuanya) gurau-senda tentang Bilik Baraqah. Macam-macam cerita yang terbit (dikutip daripada pengalaman penghuni bilik yang lain), dan suasana makin membingar apabila masing-masing saling usik-mengusik ‘siapa antara kami yang akan masuk ke dalam buku senarai tempahan’ bilik berkenaan. Timbul juga idea nakal supaya kami sebilik berpakat buat jadual penggiliran tempahan supaya kunci Bilik Baraqah tidak jatuh ke tangan jemaah yang lain, sehinggalah semua teman sebilik sudah dapat giliran masing-masing.

Kelakarnya, ada pula yang berasa segan untuk menempah bilik itu kerana yang menjadi ‘penjaganya’ ialah staf wanita! Ugh, orang jantan kadangkala begitu sifatnya. Sesama kawan-kawan bergegar bilik macam nak runtuh siling. Sampai masa mahu praktis, masing-masing tolak-menolak pula dengan alasan-alasan enteng. Mungkin betul juga malu yang disebutkan itu kerana syarat utama untuk menempah Bilik Baraqah: hanya suami yang boleh datang menempah bilik, dan mengambil kunci serta menyerahkannya kembali. Boleh merah muka juga jika terlewat memulangkan kunci. Maksimum boleh guna bilik itu hanya dua jam. Bayangkan kalaulah jemaah tertidur. Mudah sangat boleh lajak sampai lima enam jam!

Dengar cerita, jika kunci lewat dikembalikan, staf TH yang bertugas akan datang menuntutnya hingga ke bilik penginapan! Benar dan betul tindakan itu kerana tentu ramai orang lain yang ‘menunggu giliran’ untuk mendapat kunci. Jika ada jemaah yang melewat-lewatkan pemulangannya, maka ‘akan terganggulah jadual’ orang lain yang sudah tulis nama dalam buku tempahan!

Namun begitu terdengar juga suara sinis kerana rancaknya kami membicarakan soal itu. Pedih telinga apabila tujuan utama ke Tanah Suci menjadi ungkitan: “mahu layan nafsu, atau mahu tunai ibadat? Banyak habis duit datang sini, nafsu itu pula jadi utama!”

Wow, kalau tengah makan biskut boleh tersedak jadinya dengar komen sebegitu. Kadangkala begitulah, orang kita (kenalan saya tadi) semacam mahu menghukum ‘memadu kasih-sayang’ di Kota Suci seolah-olah maksiat pula. Padahal tiada mengganggu ibadat dan tidak salah dari segi moral atau agama. Yang penting: jangan bermadu kasih ketika dalam ihram!

Ada pula yang memberitau betapa sang isteri terus masam muka apabila si suami membisikkan hajat. Alasannya: malu kepada teman sebilik yang lain. Segan diperli rakan-rakan. MasyaAllah, kenapa dengan orang kita? Malu melakukan perkara yang halal di sisi agama? Lagipun kalau malu sangat, kenapa beritau orang lain ke mana kita nak pergi? Ugh, ini sudah jadi kes “malu tapi mahu, pak!”

Pertama kali saya dengar tentang Bilik Baraqah ini ketika mengikuti Kursus Haji Intensif di sebuah masjid di Bandar Tun Razak – dua hari sebelum Ramadhan tahun lepas. Saya tidaklah endahkan sangat kerana ia disebut secara gurauan sahaja oleh penceramah. Ustaz berkenaan menyelitkan lucu kes seorang jemaah wanita datang bertemunya ketika dalam ihram. Masalahnya? Wanita berkenaan memberitau: dia naik gelora kerana lihat suaminya begitu seksi dalam pakaian ihram!

Sewaktu kami satu famili menunaikan umrah pada hujung Mei 2009, tiadalah pula 'bilik itu' menjadi topik hangat di kalangan jemaah atau ditimbulkan oleh ustaz ketika kursus umrah di surau Bangunan TH (Jalan Tun Razak). Fikir saya, mungkin umrah hanya sembilan hari, lantas soal 'memadu kasih' tidak diberatkan dalam kursus umrah kerana bilik sebegitu bukan suatu keperluan dan kehendak utama para jemaah.

Saya rasa kerana tinggal di Madinah dan Mekah total harinya boleh cecah hingga 52, maka Bilik Baraqah menjadi sub-topik dalam Kursus Haji Intensif. Saya tidak ingat sewaktu Kursus Haji Perdana di Masjid Shah Alam disebut atau tidak hal ini oleh mana-mana penceramah. Jika disebut pun saya rasa tidak ramai jemaah yang ambil peduli kerana kursus dua hari satu malam di Masjid Negeri itu sangat padat dan meletihkan.

Sewaktu seorang sahabat saya datang menziarah tiga minggu sebelum kami berangkat ke Tanah Suci, sekali lagi Bilik Baraqah jadi sebutan. Sahabat saya itu (seorang lelaki yang budiman sebenarnya) menimbulkan tentang bilik itu kerana pengalaman agak lucu dialaminya ketika menunaikan Rukun Islam yang kelima itu pada tahun 2009. Lucu kerana dia rasakan betapa ‘takdir sungguh menyebelahinya’. Apakan tidaknya? Staf bertugas mengendalikan Bilik Baraqah (dan tentulah kuncinya sekali) merupakan kawan lamanya ketika di bangku sekolah! Bukan sahaja urusan tempahan mudah jadinya, malahan kawan lamanya itu boleh berpesan lagi: “Kalau kamu mahu biliknya, kasi tau, bila-bila masa pun boleh!”

Suatu hari saya punyai musykil mahu dipanjangkan kepada Ustaz Shapawi. Ketika sampai di ruang depan pejabar TH, ramai orang berkerumun. Saya cuba mencelah. Seorang staf menegur: “YB Menteri ada di dalam!” Nada tuturannya dan gerak badan memberikan isyarat kepada saya supaya jangan masuk – mengganggu aja! Terbakar rasa dalam hati yang menggetus: “patutnya Pak Menteri yang menjaga urusan haji datang, lagi mudah jemaah nak jumpa. Mana boleh disekat-sekat.”

Saya menyusup juga tanpa mempedulikan tegahan itu. Akhirnya, dapat saya berdiri paling depan ketika Pak Menteri sedang beramah mesra dengan petugas TH dan beberapa jemaah yang sudah dipilih terdahulu untuk diketemukan dengannya. Dapatlah juga saya tangkap gambar Pak Menteri, dan bersalaman dengan beliau.

Sewaktu suasana pejabat sudah agak lengang, saya masuk dan santai di ruangan menunggu. Ustaz Shapawi belum masuk. Saya mengambil keputusan menunggu sahaja di situ kerana di lobi masih sesak dengan jemaah yang mengerumuni Pak Menteri.
Dalam sepuluh minit berlunjur dan kadang-kadang bersila di atas kerusi, saya terperasan kelibat seorang jemaah kepala licin, pakai singlet pagoda berseluar Melayu biru gelap, yang keluar masuk tiga empat kali ke dalam pejabat TH. Gelisah sekali lakunya. Setiap kali masuk, dia akan mendekati meja yang tengah – di situ bertugas staf wanita yang ‘menjaga kunci’ Bilik Baraqah!

Kali keempat keluar, bergeselan bahu dia dengan seorang jemaah lain yang masuk tergesa-gesa. Kedengaran kemaafan dipinta kerana kelewatan memulangkan kunci. Lelaki kepala licin baju pagoda tidak jadi keluar, dia bersandar di frem pintu sambil berpeluk tubuh. Mukanya disapu cepat beberapa kali.

Ketika jemaah yang baru masuk itu baru separuh jalannya melangkah keluar, lelaki kepala licin cepat-cepat melangkah ke meja tengah. Lakunya seperti mahu menghadang orang lain daripada mendahuluinya. Dapat sahaja kuncinya, langkahnya nampak panjang sungguh menuju ke pintu!

Beberapa detik saja, muncul seorang lelaki lain yang lebih muda. Saya agak awal empat puluhan. Dengan wajah serius dia merapati meja yang tengah. Entah apa butir dibicarakan dengan staf wanita penjaga kunci Bilik Baraqah saya tidak dapat tangkap. Cuma ketika dia bangun dan berpusing mahu ke muka pintu semula, saya agak terkejut kerana tinggi dan agak kasar dia bersuara: “Tak adil macam ini. Orang lain tak pulangkan kunci, saya dapat susah. Saya dah tunggu lama. Bila nak sampai giliran saya?”

Nampak gayanya, pihak pengurusan TH perlu beri perhatian juga untuk mempertingkatkan pengurusan Bilik Baraqah ini. Orang jantan kalau sudah naik syeh, kepala sudah pening lalat, buruk lakunya! Boleh bertukar jadi kerbau jantan naik minyak!

Barangkali ini juga padahnya jika terlebih guna 'minyak power' yang dijual pemuda Afrika!
Permisi. Wassalam.

foto 1: Ketika ceramah, biasanya jemaah duduk dekat-dekat dengan pasangan.
foto 2: Hakikatnya, banyak waktu mereka tinggal terpisah. Misalnya, ketika di Arafah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan