Karya

Karya

Selasa, 19 Julai 2011

MEMORI HAJI 2010: “Kawe ikut Nabi je!” (Bhgn 1)

Berapa kali buat umrah? Cadang nak buat umrah banyak mana?
Itu soalan lazim ditujukan kepada kita. Tak kiralah jika kita ini akan menunaikan fardhu haji atau umrah. Soalan yang nampak mudah dan memang dijangkakan: ‘mesti menjadi soalan cepumas’ kepada kita, sama ada di ambang akan berangkat ke Tanah Suci ataupun sewaktu sudah pulang ke Tanah Bonda. Kadangkala rimas juga diajukan soalan yang serupa berulangkali oleh sanak-saudara dan sahabat-handai yang datang berkunjung tidak serentak dan tidak berjadual.

Rimas tetapi kena jawab juga. Takut orang yang bertanya silap tafsir kita ini pergi umrah atau haji macam melancong atau melencung pula. Serba salah juga mahu menjawabnya, kerana orang yang bertanya kadangkala nampak gelagatnya sudah mempunyai tanggapan sendiri terhadap kekerapan seseorang jemaah melaksanakan umrah. Jika dijawab ‘hanya tiga kali’, kena pula yang bertanya itu orang yang pernah pergi haji atau umrah, maka dijuih bibir kepada kita. Responnya pula seolah-olah menyindir: “Duduk sebulan di Mekah, umrah hanya buat tiga kali? Waktu lain buat apa? Shopping? 24 jam duduk di Masjidilharam?”

Sangat haru kita jika yang mulut tak ada penapis itu statusnya senior dalam famili. Nak dijawab (beri penjelasan sebenarnya) khuatir dikatakan kurang ajar. Baru balik dari Mekah dah nak tunjuk pandai. Tak hormat orang tua-tua yang dah lima kali tunaikan Haji!

Menjadi masalah juga jika kita menjawab terlebih dulu sebelum orang lain bertanya soalan cepumas itu. Barangkali kerana sangat berpuas hati hajat tercapai atau pesanan arwah ibu terlaksana, dengan terharu (tanpa ditanya sesiapa) kita memulakan cerita kepada tetamu: “AlhamduliLlah, dapat saya tunaikan umrah sebanyak tujuh kali. Nikmat sungguh rasanya.”

Jangan pula kita terbeliak mata jika terdengar komen begini: “Takkan itu pun nak beritau orang lain. Pergi ke Mekah ikhlas. Nak tunai ibadah. Abdikan diri kepada Allah, bukan mahu tunjuk riak. Buat banyak kalau tak mabrur, apa faedahnya?”
Akan bertambah panaslah telinga jika dipanjangkan ulasan itu: “Tak disebut di dalam Quran. Tak ada dalam hadis mesti kena buat tujuh! kalau mampu, kalau mahu, nak buat dua puluh kali umrah pun tak apa. Sunat belaka. Yang wajibnya hanya sekali!”

Hakikatnya, apabila kita sendiri yang terpanggil menjadi Tetamu Allah, ketika di Kota Suci Madinah lagi soalan yang serupa berlegar di kalangan para jemaah: “Rasa-rasanya rancang nak buat berapa kali umrah?”
Sewaktu di Kota Suci Mekah pula soalannya kira-kira begini: “Dah buat umrah berapa kali?”

Walaupun bukan itu yang diberikan keutamaan dalam mana-mana kursus haji – kursus asas, kursus intensif atau kursus perdana – orang kita masih tinggi keinginan mahu tahu rancangan orang lain. Err, termasuklah saya!

Suatu hari (ketika masih di Madinah), saya sedang menunggu giliran untuk urusan di kaunter TH di Hotel Movenpick. Kerana nombor saya masih jauh, mata pun sibuk memantau kalau-kalau ada kenalan yang boleh diajak berbual-bual. Tiada sesiapa yang saya kenali di situ. Tidak teman sebilik, tidak juga kenalan di dalam kapal terbang atau ditemui di mana-mana kursus haji.

Lagipun rasa segan mahu menegur kerana ramainya di situ datang dengan pasangan masing-masing. Kenalah beri peluang mereka duduk dekat-dekat. Waktu lainnya boleh rapat-rapat dengan pasangan ialah ketika ‘acara melontar awal’ (kita bicara yang ini kemudian), duduk di dalam bas menyertai program ziarah, sewaktu ceramah, dan semasa makan. Perpisahan tetap berlaku ketika sampai waktu tidur di Movenpick, dan sewaktu beribadat di ruang solat di Masjid Nabawi. Ketika dalam bas berangkat ke Mekah, barulah jemaah kembali duduk dekat lama-lama dengan pasangan.
Tidaklah pula saya duduk di kerusi kerana terasa selesa pula berdiri tidak jauh daripada meja kecil tempat ambil nombor giliran. Lagipun dapat memerhati gelagat jemaah yang datang dengan pelbagai urusan di situ. Puas berdiri, saya akan jalan-jalan di sekitarnya. Jalan santai melepasi dewan makan, hingga ke klinik TH.
Sewaktu berpatah balik, tempat saya berdiri awal tadinya sudah diambil-alih seorang lelaki. Sekilas melihat raut wajahnya, saya terfikir: ‘bisa ditegur pakcik ini. Nampak segak dan ramah!’

Selepas bersalaman, tahulah saya dari mana asalnya. Lelaki berbaju batik lengan panjang itu minta saya memanggilnya ‘Pakcik Derame’. Kerana saya boleh bercakap loghat Kelate dengan baik, maka panjang jugalah sembang dengannya.
Lama berbual, jadi gatallah mulut saya melontarkan tanya: “Pakcik Derame nak buat umrah berapa kali?”

Secara berseloroh tapi kuat sekali suaranya, cepat sungguh dia menjawab: “Kawe ikut Nabi.Buat umrah sekali je. Dok soh susah-susah! Buat hok wajib je!”
Permisi. Wasslam.
(kita bisa ketemu lagi dengan kisah lain Pakcik Derame)

foto 1: pandangan di antara dua buah hotel: payung gergasi Masjid Nabawi. Di sebelah kanan ialah Hotel Movenpick.
foto 2: taklimat akhir sebelum bertolak ke Mekah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan