Karya

Karya

Sabtu, 30 Julai 2011

MEMORI HAJI 2010: “BAYANGAN CINTA KAABAH”

Ketiga-tiga jemaah wanita Tanah Bonda bergegas mencelah arus tawaf. Dua yang lebih muda – seorang berjilbat kelabu, kulitnya hitam manis, dan rakannya yang putih kuning berjilbat hitam. Kedua-dua wanita usia pertengahan empat puluh itu menjadi pengapit, sekaligus pendinding seorang lagi wanita berpakaian serba putih yang usianya awal lima puluh.

Dari gaya berjalannya yang sedikit teragak-agak, dan kerutan di wajah, wanita berjubah putih itu seperti dalam campuran kesakitan dan kebimbangan. Ketika sudah melepasi arus tawaf, kelihatan wanita berjilbat kelabu yang kini jadi kepala, cuba merentasi arus tawaf sambil terjenguk-jenguk mencari tempat yang agak selesa. Tekadnya, dia seboleh-bolehnya mahu mencari sudut yang sesuai, betul-betul nampak Makam Ibrahim ketika bersolat.

Sewaktu ketiga-tiga sudah mendapat ruang yang dihajati, dalam barisan bercampuran jantina jemaah pelbagai bangsa, wanita berjubah putih memegang kedua-dua tangan pengapitnya yang bertudung kelabu seraya berbisik: “Mastura, terima kasih banyak-banyak. Cuma kakak rasa sedih sangat. Terpisah daripada Abang Razi. Kakak tidak mampu nak tolak kerusinya. Kakak harap dia memahami. Kakak tidak tinggalkan dia. Kakak harap dia maafkan kakak.” Air jernih segera menuruni pipi. Meleleh melepasi dagunya dan menitik di jilbat.

“Kak Jah jangan bimbang. Kamil tidak akan tinggalkan...”Mastura terasa suaranya sudah lemas. Dia tidak mampu habiskan ayatt itu. Dia tidak terdaya meneruskan. Sebenarnya dia sedang menahan dirinya. Dia sebak sebenarnya. Jika dia paksa dirinya meneruskan kata-kata, dia tahu air matanya akan tumpah jua. Dia mesti menampakkan dirinya lebih kuat daripada Kak Jah.

Wanita jubah putih paling akhir selesai solat. Selepas salam, dia terus berdiri. Dia mahu berdoa sambil melihat Baitulllah. Suaranya amat perlahan. Berbisik pada tahap paling rendah. Dia sengaja berbuat begitu. Dia tidak mahu sesiapa yang lain mendengar rasa hatinya. Dia hanya mahu berbisik kepada Tuhan sahaja, di depan Baitullah! Dia Yang Maha Mendengar. Dia Yang Maha Mengetahui.

Baru separuh menyapu mukanya, hampir menjerit dia. Seorang lelaki usia pertengahan lima puluh, yang duduk di atas kerusi roda memegang dan menggoyang sikunya. Wajah yang bersih itu menguntumkan senyum. Kak Jah membalas. Tapi senyuman yang bercampuran sedih dengan gembira. Air mata segera tergenang di kelopak. Dia sangat terharu melihat suaminya, Abang Razi, yang kelihatan tenang sekali duduk di kerusi roda. Kamil, lelaki tegap janggut sejemput, berdiri tegak di belakang kerusi roda itu. Siap sedia lakunya, seperti soldadu yang setia menanti arahan baru dari sang ketua.

Saya tidak begitu mengenali Kak Pah dan Abang Razi. Sewaktu di Madinah, kebetulan saja saya berjumpa dengan pasangan ini yang rupa-rupanya tinggal tidak jauh dari taman kediaman saya. Kira-kira lima lima minit berkereta. Kerana taman yang berlainan, dan surau juga berbeza, kami tidak pernah saling mengenali sebelum ini.

Sewaktu bertemu pertama kali di Madinah itu, saya dalam perjalanan pulang dari Medan Selera tidak jauh dari Movenpick. Kedua-duanya pula sedang berehat di tepi kaki lima. Kak Pah dan Abang Razi, tentu agak sulit ke situ. Kerana si suami berkerusi roda, lumpuh sebelah badan. Manakala si isteri pula, ke mana-mana mesti membawa ‘uncang’. Dia mengidap kanser usus! Pada pertemuan singkat di Madinah itu, saya menawarkan khidmat untuk membeli nasi beryani Arab di medan selera (mereka tidak pernah sampai ke situ walaupun sudah seminggu di Madinah). Abang Razi yang mudah mesra itu menolak dengan baik. Barangkali dia segan kerana masih terlalu baru dengan saya.

Mengikut cerita Yang Tersayang, kanser usus yang dihidapi Kak sudah sampai tahap empat. Kedatangannya ke Tanah Suci tidak dipersetujui oleh doktor pakar. Sang Tabib mencadangkan penangguhan ke tahun berikutnya demi perawatan yang lebih teliti dan intensif.

Tapi kedua-dua insan ini berkeras mahu menyambut segera jemputan istimewa daripada Yang Maha Esa. Mereka mahu berdoa kepada Yang Maha Agung di depan Baitullah. Saya yakin, mereka (seperti jutaan jemaah yang lain) mahu rasa nikmat beribadah ‘Dalam Bayangan Cinta Kaabah’! Lagipun, mereka belum pernah sampai di bumi penuh baraqah ini.

Saya mendapat tahu, pada mulanya mereka merancang untuk membawa anak lelaki yang sulung (usia dua puluhan) ke Tanah Suci. Turut menunaikan Haji sambil menjadi pembantu kepada Abang Razi. Tapi permohonan itu ditolak pihak berwajib. Walaupun kondisi kesihatan tidak bagus, dan tiada pula waris yang menemani, Abang Razi dan Kak Jah sudah bertekad tidak akan menangguhkan pemergian ke Tanah Suci.

Tuhan Maha Kaya. Tuhan Maha Agung. Tuhan Maha Perkasa. Tiada upaya kita, melainkan dengan kehendak-Nya jua terjadi sesuatu. Qada’ dan Qadar manusia Allah yang menentukan. Kita pasrah dan tawakal kepada-Nya.

Di Kota Suci Madinah, mereka ditemukan dengan sepasang insan yang sangat baik hati, budiman dan beriman – Kamil dan Mastura. Merekalah yang sangat banyak membantu Kak Jah dan Abang Razi dalam segala macam urusan – ibadah dan perjalanan hidup harian. Kamil tinggal sebilik dengan Abang Razi. Mastura pula menginap di bilik yang sama dengan Kak Pak. Di Madinah, jemaah muassasah tinggal sebilik bersama tiga rakan yang lain.

Hubungan erat kedua-dua pasangan ini di Kota Suci Madinah, berterusan di Kota Suci Mekah juga. Sekali-sekala saya terserempak Kak Pah dan Abang Razi di lobi. Kadangkala Kamil dan Mastura tiada bersama mereka. Saya difahami, bukan Kamil dan Mastura yang tidak sudi membantu atau menemani, tetapi Kak Pah dan Abang Razi yang mahukan begitu. Katanya tidak mahu sentiasa membebankan Kamil dan Mastura.

Suatu hari saya sempat berbual-bual lama sikit, ketika sama-sama menunggu giliran di Farmasi TH. Abang Razi nampak teruja sekali ketika saya bercerita tentang kesedapan makan roti canai cecah kari kambing. Rupa-rupanya mereka tidak pernah singgah di restoran yang saya maksudkan.

Tanpa permisi, tidak memberitau apa-apa, dan tidak mempedulikan nombor giliran untuk ambil ubat, saya bergegas ke Restoran Watani. Letaknya kira-kira tiga ratus meter dari Hotel Janadriyah. Restoran kegemaran Yang Tersayang, yang selalunya berselera sangat dengan nasi bukhari ayam panggang di situ.

Ketika saya kembali, kedua-duanya sedang menonton di ruang rehat. Saya hulurkan dua bungkus roti canai, kuah kari kambing dan dalca kepada Abang Razi. Berkali-kali dia mengucapkan terima kasih, dan mendesak saya menyertainya.

Saya menolak dengan alasan mahu ke farmasi semula. Sebelum mohon permisi, saya cuba mengusik: “Saya tak nak ganggu. Hilang romantiknya!”

Permisi. Wassalam.

foto 1: Kerusi-kerusi roda parking di luar Masjidilharam. Boleh disewa dengan ‘tukang tolaknya’ sekali untuk tawaf dan saie. Di sebelah Hotel Janadriyah, ada juga pemuda dan wanita Indon yang menawarkan servis serupa.
foto 2: Farmasi TH di Hotel Janadriyah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan