Karya

Karya

Isnin, 25 Julai 2011

MEMORI HAJI 2010: “MALAIKAT PURA-PURA!” (3)

Ustaz Shapawi yang budiman dan sangat popular di kalangan jemaah Malaysia, pernah menyelitkan sikit kisah malaikat dalam ceramahnya. Beliau menceritakan tentang kegemparan yang terjadi kerana heboh tersebar malaikat telah turun di MasjidilHaram menaiki kereta kuda. Digambarkan betapa hebatnya peristiwa itu sehingga bingitlah seluruh masjid yang tersohor itu kerana gegaran kuat akibat kereta kuda berkenaan mendarat di atas bumbungnya. Ratusan ribu manusia yang sedang beribadat menjadi gempar. Maka menyusullah pelbagai khabar yang tiada siapa tahu asal sumbernya, dan tidak dapat dipastikan benar betulnya.

Para jemaah Musim Haji 2010 yang menginap di Hotel Janadriyah diam semuanya mendengar cerita Ustaz Shapawi. Kami melopong dan terpegun ingin mendengar lebih lanjut kejadian pelik itu. Akhiran ceritanya menyebabkan jemaah yang memenuhi lobi di tingkat tujuh Hotel Janadriyah tidak dapat menahan diri daripada tergelak kecil dan besar. Ustaz Shapawi memberitau setelah disiasat pihak berwajib, rupa-rupanya bukan malaikat yang turun dengan kereta kuda, tetapi ‘blower’ penghawa dingin rosak teruk. Sebab itu bunyinya bingit menggegar!

Saya fikir, begitulah jadinya apabila sebahagian para jemaah begitu mengharapkan berlaku kejadian pelik yang dianggap ‘keajaiban di Tanah Suci’. Tentulah bangga dan seronok tiada batasan jika kita sendirilah yang mengalami peristiwa ajaib itu. Boleh berbuih mulut menceritakan kepada orang lain (waris-warah dan sahabat-handai) yang berkunjung merai kepulangan kita.

Seorang kenalan saya (Badrul) termasuk dalam golongan insan yang sangat ghairah mahu bertemu dengan malaikat. Suatu hari (minggu pertama di Mekah) ketika santai di kafeteria bersama saya dan Zaki (teman sebiliknya), dengan bersemangat sekali Badrul menceritakan peristiwa yang sangat diimpikannya itu. Katanya dia bertemu malaikat!

Ceritanya: “Ketika berjalan sendirian selepas Subuh, saya terhadang oleh susuk tubuh yang tinggi berpakaian serba hitam. Saya tidak nampak mukanya kerana ditutupi burkha (purdah). Entah bahasa apa yang dituturkannya saya tidak faham. Dihulurkan tangannya seolah-olah meminta sesuatu. Saya rasa ujian daripada Tuhan sudah datang. Malaikat menjelma sebagai peminta sedekah di Masjidilharam. Saya mesti ikhlas. Bersedekah tidak boleh teragak-agak dan sangsi. Saya terus berikan sepuluh rial kepadanya yang ada di dalam poket. Saya bercadang nak tambah lagi sepuluh rial. Tengah saya ralit membuka katup poket beg sandang, saya terasa bahu dilanggar. Rupa-rupanya Zaki yang berbisik supaya saya jangan tunjuk dompet di tengah-tengah ramai begitu. Katanya jangan ingat di Masidilharam ini tiada pencuri, peragut atau penipu!”

“Saya rasa nak sengkeh kepalanya. Kerana Zaki, malaikat yang menjelma sebagai peminta sedekah itu sudah hilang. Sudah ghaib.”

Zaki yang senyum kambing, menyepak hujung kasut saya, dan segera mencelah: “Nasib baik kamu bertemu malaikat nak minta sedekah. Kalau bertemu Malaikat Maut?”

Badrul masam. Dahinya berkerut. Nampak sangat dia tidak bersetuju. “Kamu mana tau? Ke Masjidilharam pun jarang-jarang. Asyik sembahyang di surau hotel saja. Mana nak jumpa malaikat! Aku pasti, sebab waktu itu aku rasa seram sejuk. Menggigil. Tergamam. Tak boleh bersuara apa-apa.”

Zaki ketawa kecil. “Wow, macam Nabi jumpa Jibril! Tinggi betul makam kamu!”


Zaki yang kelakar, suka mengusik dan mengutuk member sendiri itu terus mencucuk: “Wanita jubah hitam itu minta sedekah daripada kamu, kerana dia nampak kamu sangat baik hati. Macam malaikat! Aku rasa, sebenarnya kamulah malaikat yang menjelma jadi jemaah haji dari Malaysia! ”

Saya tidaklah mengulas apa-apa di depan Zaki dan Badrul. Saya khuatir boleh disalah-ertikan. Kerana beberapa hari sebelum itu Yang Tersayang menceritakan perkara yang serupa, tentang beberapa orang wanita tinggi lampai, berjubah hitam, memakai purdah. Tanpa segan-silu meminta sedekah di kalangan jemaah yang solat di paras ‘basement’ (khas untuk wanita). Malahan ada rakan sebilik saya yang turut menceritakan hal yang sama: dihadang oleh jemaah wanita berjubah hitam yang meminta sedekah.

Saya rasa, ‘makhluk’ itu jugalah yang ditemui oleh Zaki. Cuma tidak sampai hati saya nak beritau Zaki hal itu kerana dia nampaknya sangat yakin sudah bertemu malaikat! Lagipun saya lihat Badrul pula asyik menyindir dan mempersendakan teman sebiliknya itu. Jika saya buka cerita tentang peminta sedekah yang ‘operasi’ di kalangan jemaah wanita, khuatir Zaki akan terluka. Lebih-lebih khuatir, dia terusan akan jadi bahan ejekan Badrul saja akhirnya!
Permisi. Wassalam.

foto: pastinya, Malaikat Izrail sudah datang menjalankan tugasnya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan