Karya

Karya

Rabu, 27 Julai 2011

MEMORI HAJI 2010: MALAIKAT PURA-PURA” (4)

Suatu petang, saya bertemu Zaki ketika dalam perjalanan menuju Masjid as-Syeikh Muthowa’. Agak sugul dia ketika beritau tentang keuzuran Badrul. Katanya demam agak kuat, suhu badannya agak tinggi. Makan tak berapa lalu, solat pula hanya di ‘Surau Seksyen Tujuh’. Sudah dua hari dia tidak ke MasjidilHaram. Selepas solat Asar, saya mengikuti Zaki ke biliknya. Kerana adat menziarah orang sakit, sebelum itu saya membeli setengah kilogram anggur dan empat biji epal di kedai runcit sebelah hotel. Sejak berkawan dengannya, saya tahu itulah buah-buahan kegemaran Badrul.

Ketika sampai di biliknya, memang Badrul nampak tidak bermaya. Dalam kepayahan dia beritau sudah ke klinik TH, tetapi demam tidak berkurangan. Saya unjukkan sebiji epal yang sudah dicuci kepadanya. Dia menggelengkan kepala. Badrul memberikan isyarat dia mahukan anggur sahaja. Zaki yang duduk di hujung katil bingkas dan mengambil sebiji epal daripada plastik yang saya pegang. Dia mengambil sudu, dan mula mengikis kulit epal merah yang biasanya rangup dan manis – pecah liur dibuatnya.

“Hah, ini sebabnya Badrul tidak mahu epal. Sejak demam ni, dia dah pantang makan epal. Inilah sebabnya!”
Zaki mengunjukkan kepada saya telapak tangan saya.
“Kalau dikikis semua epal yang ada dalam plastik ni, boleh dapat semangkuk lilin!”

Saya tidak komen apa-apa, hanya kerinsing (rasa gerun mula bergelora dalam kepala). Epal merah yang rangup dan manis itu memang kegemaran saya juga. Biasanya saya hanya membilas dengan air sambil menggosok-gosok kulitnya dengan tangan. MasyaAllah, selama ini sudah banyak sekali lilin yang saya mamah, sekali dengan kulit epal! Ugh, penyakit apa yang bisa terjadi hasilan ‘mendapan lilin’ di dalam badan saya? Dalam diam saya bertekad tidak akan memamah epal lagi. Tidak sama sekali, di sepanjang musim haji ini.


Sebelum berpisah Badrul berbisik: “Tolong doakan agar saya cepat sembuh.”
Kerana tidak bisa menghampakannya, saya memberikan janji: “InsyaAllah selepas Maghrib saya berdoa di Hijir Ismail.”

Sewaktu santai di bilik, saya intercom Yang Tersayang mohon ehsan daripadanya, supaya segera berjumpa kenalannya di Klinik TH, dan mendapatkan preskripsi ubat demam yang lebih tinggi dosnya. Saya minta pertolongannya untuk menyampaikan ubat berkenaan kepada isteri Badrul, dan berpesan supaya jangan dikaitkan tindakan itu dengan saya. Yang tersayang akur, dan berjanji akan segera mendapatkannya.

Pagi esoknya, saya turun minum dan makan-makan di kafeteria dengan Yang Tersayang. Berselera sekali menikmati mi goreng, karipap, nasi lemak, teh tarik, dan coklat panas. Belum pun separuh juadah dimakan, ucapan salam datang dari belakang sekaligus disertai dua belah tangan hinggap lantas memicit-micit bahu saya. Sambil gelak kecil, Badrul menarik kerusi dan duduk bersebelahan saya. Tidak lama kemudian isterinya pula menyertai kami.

“Saya dah bayar semuanya.” Sambil tersenyum Badrul mencecah roti ke dalam kopi.

Saya zahirkan protes sambil gelak-gelak. “Tak betul ni. Kami yang makan banyak, kamu pula yang belanja.”

Badrul hanya ketawa kecil. Dia memandang keliling, kemudian bersuara dalam nada rendah. “Susah-susah aku nak jumpa malaikat, rupa-rupanya datang betul-betul ia ke bilik aku!”

Saya dan Yang Tersayang saling memandang. Sambil menggelengkan kepala, hati membisik lucu: ‘Ugh, kamu ni Badrul, tak habis-habis mimpi nak jumpa malaikat!’

“Kamu tak percaya? Inilah malaikatnya!” Badrul menepuk-nepuk bahu saya.

Dia menambah. “Inilah malaikat yang berdoa di Hijr Ismail, untuk aku semalam. Nah, sihat walafiat dah. Nak pergi Tanaim, buat umrah malam ini pun boleh!”

Saya segera mencelah. Mahu segera menukar topik. Kerana Badrul sudah mula kuat sedikit suaranya. Saya cuba buat kelakar.
“Betul tu. Malaikat pura-pura!”
Kami berempat ketawa serentak.

Permisi, wassalam.

nota: 'Surau Seksyen Tujuh' itu merujuk kepada lobi di tingkat tujuh(kawasan agak luas, di kiri kanannya ada enam pintu lift), yang dijadikan surau setiap solat fardhu. Permaidani tergulung dan bersandar di dinding bersebelahan lift, akan dibentangkan oleh Bangladeshi buruh am Hotel Janadriyah ketika tiba waktu solat. Di lobi inilah biasanya Ustaz Shapawi menyampaikan ceramahnya. Gelaran itu rakan-rakan sebilik saya yang reka. Tak tahu orang lain gunakan nama yang sama atau tidak. Amat jarang kami bersolat di situ.

foto: Ustaz Shapawi di 'Surau Seksyen Tujuh'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan