Karya

Karya

Jumaat, 15 Julai 2011

MEMORI HAJI 2010: “NAK CUBA DULU, POWER TIDAKNYA!”

Menginap di Hotel Janadriyah, yang jaraknya kira-kira 850meter dari MasjidilHaram, memang selesa sungguh. Di sini ada pelbagai kemudahan untuk jemaah haji Malaysia. Kafeteria, dobi, farmasi, klinik, gerai (jual wangian, telefon, buku, poster, al-Quran digital, coklat, kurma, dan cenderamata). Bahkan pejabat Tabung Haji (TH) stesennya di sini. Semua jemaah yang tinggal di Hotel Janadriyah datang menunaikan haji melalui Muassasah. Tapinya, jemaah yang datang secara pakej atau melalui syarikat swasta (mahal, pak!) harus datang ke sini juga untuk menyelesaikan banyak urusan mereka.
Jika dibandingkan dengan penginapan kami ketika di Madinah (Hotel Movenpick), jauh amat bezanya. Di Madinah, hotelnya bersebelahan Masjid Nabawi. Biliknya pula amat selesa, bahkan tv satelit pun ada! Lima bintang, pak!
MasyaAllah! Usah panjang-panjang ngomel tentang selesa atau tidak Janadriyah ini. Kita bicara itu lain kali.
Yang pentingnya: pelbagai urusan berkaitan ibadah haji dan umrah tersedia di sini. Malahan jika mahu pos air zam-zam, beg yang besar-besar, permaidani atau barangan lain ke Tanah Bonda (khuatir lebih timbangan ketika mahu terbang pulang), ada agen yang memberikan servis di lobi dan di kedai seberang jalan depan hotel ini.
Saya perhatikan, sejak di Hotel Movenpick lagi jemaah sudah 'bertungkus-lumus' ikat kotak dan beg yang mahu pos awal ke Tanah Bonda. Di Madinah lazimnya tamar ajwa dan amber (paling bagus) yang dihantar pulang melalui servis kurier ini. Di Mekah pula, saya pernah lihat penghuni Hotel Janadriyah yang pos empat guni barangan sekaligus!
Peniaga di Mekah ini bijak. Di karnival beli-belah berhampiran Masjid Kucing, ada yang jual permaidani pakej dengan servis bungkus dan boleh hantar terus ke Tanah Bonda tanpa perlu beban suami pikul ke hotel! Lantas, sakan orang kita membeli dan bungkus permaidani di situ!
Saya fikir, khidmat yang sangat penting di hotel yang jadi stesen TH ini ialah: Jemaah mudah bertanya kalau timbul musykil mengenai hal-hal tertentu ibadat haji. Guru pembimbing TH bagus-bagus dan kerja keras. Perlu sekali saya sebut: Ustaz Shapawi memang yang terbaik. Ceramahnya sentiasa full-house. Ilmunya mantap, pengalamannya luas. Moga Allah rahmati beliau dalam kehidupan seharian dan diberkatiNya dalam pekerjaan. Ameen.
Di sini juga tinggal anggota Panel Pakar Rujuk Haji. Seorang daripada mereka yang beberapa kali saya lihat di ruang lobi hotel, dan pernah pula saya menghadiri ceramahnya ialah Ustaz Dr Othman el-Muhammady (fellow IKIM).
Usaha pejabat TH di Janadriyah untuk membantu meningkatkan kefahaman para jemaah memang terpuji. Kerana tidak mungkin semua jemaah yang cecah angka tujuh ribu di hotel ini boleh bertemu secara bersemuka dengan guru-guru pembimbing haji, maka ada inisiatif untuk mencetak pendapat daripada panel pakar tentang pelbagai permasalahan ibadah. Ramai juga jemaah yang berhenti membaca rumusan, pandangan dan fatwa yang ditampal di beberapa tiang besar di lobi.
Saya pula, jika berselisih pendapat di kalangan ahli bilik mengenai rukun haji dan umrah, maka helaian di tiang-tiang itu saya rujuk dulu sebelum bertanya kepada ustaz di pejabat TH. Biasanya, jika sudah membaca penerangan di tiang-tiang itu, rasa-rasanya tidak perlu berjumpa dengan ustaz atau ustazah pun. Terang lagi bersuluh. Huraiannya memang terperinci dan amat bermanfaat.
Di tingkat bawah Hotel Janadriyah juga ada ‘bank TH’. Memudahkan urusan pengeluaran wang untuk bayar dam (kalau ingin lakukan sendiri), korban, upah haji, upah melontar, upah tolak kerusi roda ketika tawaf, dan tentulah juga untuk perbelanjaan harian serta membeli-belah. Mudah sekali nafsu membeli-belah jemaah haji meningkat kerana di kiri kanan sepanjang jalan ke MasjidilHaram deretan kedai macam tidak putus-putus hinggalah ke jalan besar. Macam-macam ada. Sebut apa saja yang biasa dibawa balik sebagai ole-ole untuk sahabat-handai dan sanak-saudara di Tanah Bonda, bisa dijumpai di sini. Tak usah khuatir. Tapi runsing datang jua. Kepala boleh pening kerana kantung cepat sekali kempis di sini. Acap benar kena pergi semula ke ‘bank TH’. Di sepanjang jalan menuju BaitulLah, terdiri bangunan rumah kedai berselang dengan hotel kecil dan restoran.
Berhampiran Masjid Kucing (kira-kira 300meter dari MasjidilHaram) pula, didirikan khemah-khemah di atas suatu dataran yang luas, terjual pelbagai barangan untuk keperluan ibadah, dan bermacam-macam barangan lain yang tentunya bisa saja memenuhi kehendak nafsu berbelanja yang sukar dibentung. Persis suatu karnival beli-belah pula jadinya di situ.
Selain deretan kedai dan khemah-khemah berkenaan, ada juga peniaga kecil-kecilan mencari rezeki. Di tepi tangga, agak rapat ke dinding, betul-betul selepas pintu lobi Janadriyah, bersila kurang-kurangnya lima wanita (Indonesia dan Afrika) menjual tasbih, kopiah, madu, gelang dan anting-anting. Empat lima orang pemuda Indonesia berpakaian jubah, asyik membilang tasbih, dan berserban pula, memang menjadikan tempat itu untuk bincang-bincang dengan jemaah yang berhajat mahu menunaikan upah haji atau korban. Di depan tangga pula, berkumpul tiga empat orang Arab (pemandu van) yang menyediakan servis pengangkutan ke MasjidilHaram atau ke Tanaim (untuk niat miqat umrah).
Suatu hari, ketika tergesa-gesa mahu ke kedai runcit di sebelah Hotel Janadriyah (mahu membeli mi segera dan telur), saya disapa seorang lelaki Bangladesh. Dia menuturkan sesuatu, malangnya saya tidak faham. Ditunjukkan botol kecil hitam warna isinya. Jari telunjuknya digerak-gerakkan ke atas beberapa kali. Mudahlah saya faham. Dia mahu menjual 'minyak power’ dengan harga 50rial (pandai pula dia mengira dalam bahasa Melayu). Saya rasa rimas kerana tidak faham apa yang dikatakan. Lagipun, saya mahu segera ke kedai runcit. Perut mahu diisi dengan mi segera dibubuh di dalamnya telur rebus.
Lelaki Bangla itu memegang tangan saya dan menyebut: “haji, dua puluh rial!”
Saya menggelengkan kepala dan cuba melurut tangannya.
Apabila saya dapat melepaskan lengan, dan bergegas ke kedai runcit, tertangkap juga di telinga lelaki Bangla itu menjerit: “sepuluh rial, haji! bagus!”
Ugh, yang lapar perut. Bukan nafsu yang lain. Lantas mi segera terendam telur separuh masak di dalamnya menjadi lebih 'power' daripada minyak di dalam botol kecil!
Pada hari yang lain, sewaktu keluar dari lif, seorang jemaah Malaysia menyapa saya: “Haji ada sakit kaki? lenguh-lenguh badan? sengal-sengal betis?”
Saya hanya tersenyum kerana sapaan itu mendadak datang daripada orang yang saya tidak kenali.
Melihat saya tidak respon, lelaki berbaju Melayu dan berkopiah itu menambah: “Cuba minyak burung unta. Bagus. Sapu tak payah gosok. Mujarab. Saya dah cuba!”
Kerana bersungguh-sungguh benar dia, maka selepas bersalaman saya segera keluar dari lobi. Tak jadi mahu santai – mamah karipap dan teguk kopi di cafeteria. Sejak dari Madinah lagi paha kanan saya sakit. Terasa macam ada papan sekeping di situ. Tapi tidaklah pula hingga tidak boleh berjalan. Cuma tidak selesa. Pergi ke klinik Janadriyah, doktor berikan ubat sapu. Tidak pula terasa kurangnya. Otot di paha kanan masih terasa kejang. Lantas, apabila seorang jemaah yang tidak dikenali tiba-tiba menyapa dan memberitau khasiat minyak burung unta, saya rasa teruja sungguh mahu mencubanya.
Saya tahu di mana mahu mencari minyak burung unta itu. Tiada lain yang menjualnya di sini. Ada dua tiga orang pemuda Afrika yang menjual pakaian dan ubat-ubatan. Peniaga kecilan tepi jalan ini lebih mudah ditemui di masjid sebelah Hotel Janadriyah. Tapi kalau sudah agak lama lepas waktu solat, biasanya mereka akan berniaga di seberang jalan tidak jauh daripada kedai runcit Patani.
Setelah terjenguk-jenguk beberapa minit, mencelah jemaah yang lalu-lalang, saya nampak pemuda Afrika itu sedang berbual dengan seorang jemaah Malaysia.
Ah, rupa-rupanya jemaah Malaysia yang berbaju batik lengan pendek, berkopiah dan berseluar slek itu sedang berurusan mahu membeli minyak dalam botol kecil. Sama macam ‘minyak power’ yang mahu dijual lelaki Bangladesh kepada saya beberapa hari sebelum itu. Sewaktu jemaah Malaysia itu akan berpergian, saya sempat berbisik kepadanya: “Menjadi atau tidak? dah pernah cuba?”
Termalu juga nampaknya dia. Tapi cepat pula dijawabnya begini: “Belum tau. Pakcik nak cuba dulu. Baru tau power tidaknya!”
Saya mengusiknya lagi: "pakcik kena tempah bilik baraqah cepat-cepat!"
Kami sama-sama ketawa kecil.
Malangnya, hajat saya untuk mendapatkan minyak burung unta tidak kesampaian. Pemuda Afrika itu kehabisan stok. Dihulurkan kepada saya minyak yang lain jenama. Gambar yang tertampal di botol menyatakan jenisnya. Minyak Unta. Harganya sepuluh rial.
Orait. Asal ada nama ‘unta’ kira boleh saja!
Permisi. Wassalam.

nota: Bilik Baraqah disediakan di Hotel Janadriyah, dikhaskan kepada jemaah yang mahu 'memadu kasih-sayang' dengan pasangan masing-masing. Kaedah tempahannya: siap cepat, dia dapat!
foto 1: Ustaz Shapawi yang popular dan sangat komited.
foto 2: Risalah penerangan permasalahan Haji & Umrah ditampal di tiang-tiang besar lobi Hotel Janadriyah.
foto 3: Penjual ubat dari Afrika.
foto 4: Pelbagai ubat yang dijual di tepi masjid bersebelahan Hotel Janadriyah.

1 ulasan:

  1. Saya jual minyak burung unta Big Bird's Lamborian, boleh dapatkan online di https://shopee.com.my/adamziyaf penghantaran percuma pos laju.

    BalasPadam