Karya

Karya

Rabu, 20 Julai 2011

MEMORI HAJI 2010: “Kawe ikut Nabi je!” (bhgn 2)

Suatu waktu yang lain saya bertemu lagi dengan Pakcik Derame. Kali ini di Klinik TH bersebelahan dengan dewan makan. Saya sampai lebih awal daripadanya, lantas angka menunggu kurang daripada lima. Pakcik Derame dapat giliran ke-12. Kerana sudah kenal (dah mesra pun) dan rasa ehsan kepadanya sebagai orang yang lebih tua, saya sukarela bertukar nombor giliran dengan Pakcik Derame. Gembira benar dia. Ceria sekali. Berkali-kali diucapkan penghargaan kepada saya. Seperti pertemuan pertama di kaunter TH, begitulah jugalah gelagat lelaki dari Kelate ini. Kalau bercakap tak reti nak control suara.

Dengan loghat Kelate yang pekat dan suara yang kuat, tentulah orang-orang yang menunggu di ruangan luar klinik itu dapat mendengar dengan jelas segala butir percakapannya dengan saya. Jadilah perkara yang tak sedapnya di hati. Ada jemaah yang memberikan ‘jelingan tidak molek’ dan buat memek muka tanda protes . Rasa saya, beberapa orang ‘penunggu panggilan masuk ke klinik’ ini tidak puas hati kerana giliran mereka dilompati Pakcik Derame. Jelingan itu seperti ingin menyampaikan sindiran begini: ‘kalau datang lewat, tunggu sajalah!’ atau mungkin juga begini: ‘kenapa tak beri saja nombor awal itu kepada aku? sakit aku lebih teruk daripada dia!’
Padahal bukan lelaki dari Kelate ini yang minta atau merayu, saya yang sukarela bertukar nombor dengannya. Tiada siapa yang menjadi lebih sakit kerana perbuatan saya itu. Tiada sesiapa pula yang cedera parah kerana itu. Kalau ada pun, yang ‘sakit hati’ saja.

Ugh, barangkali saya silap tafsir. Mungkin ‘penunggu giliran’ yang lain-lain itu tidak sedap telinga mendengar suara Pakcik Derame yang kuat (ketawa dan tuturnya). Bertutur dalam loghat Kelate dan kuat pula volume suara, mudah disalah tafsir orang yang tidak mengerti. Mudah sekali mereka akan melabelkan: ‘Ah, gedebe amat kedua-dua orang ini!’

Ugh, melayan kata hati orang lain boleh buat kita bengong. Lebih baik buat hal kita dan istihgfar saja.

“Pakcik Derame sakit apa?”
Dia menarik naik kaki seluarnya hingga nampak habis betisnya. Dijulurkan kakinya kepada saya.
“Habis pecoh. Dah tubik darah pulok!” Ugh, masih kuat lagi suaranya. Padahal nak tunjuk kepada saya seorang, yang duduk bersebelahan.
Saya lihat tumit dan ibu jari Pakcik Derame merekah. Kering dan kecut kaki yang tua ini.
“Doktor pesan doh, kena pakai selipar pergi masjid. Tapi tiga empat kali selipar hilang. Kaki ayam balik ke hotel!”
Ini sudah kes naya. Parah sekali, pak! Berkaki ayam di laman Masjid Nabawi jika waktunya antara Zohor dengan Asar, panas sungguh. Teriknya tiada bandingan dengan kepanasan di Tanah Bonda. Boleh masak tapak kaki jika mahu digagahi juga! Saya pernah alaminya – kehilangan selipar dan cuba menapak balik ke hotel. Saya tidak sanggup berjalan hatta tiga langkah di atas laman Masjid Nabawi hanya berkaki ayam. Walaupun terkembang payung gergasi di laman berkenaan, tidak semua kawasan yang luas itu terlindung daripada panahan mentari. Tidak tertahan kita dengan bahang kepanasan yang terperangkap di permukaan marmar yang menjadi lantai laman masjid tersohor ini.
Kes kehilangan selipar atau kasut di Masjid Nabawi kejadian biasa dialami jemaah. Biasanya juga bukan selipar yang hilang, tapi kita sendiri yang terlupa tempat letaknya. Masuk pintu lain, keluar pintu lain, memang lumrah terjadi kepada para jemaah kita. Jika masuk ikut Babussalam, keluarnya pula melepasi pintu Makam Rasulullah, sahih tidak akan jumpa kasut atau seliparnya. Walaupun disediakan rak di dalam masjid, jadi masalah pula jika terlupa pula nombor rak! Kita sembang lain tentang hal ini. Bercerita pengalaman sendiri hilang selipar dan kasut beberapa kali di Masjid Nabawi.

Berbalik kepada keluh-kesah Pakcik Derame kerana kakinya merekah dan berdarah itu, sebenarnya saya juga mengalami rekahan di tumit.Tapi tidak pula serius macam Pakcik Derame. Lagipun rasa-rasanya saya ini termasuk di dalam golongan insan yang sangat bernasib baik, dirahmati Allah Yang Maha Penyayang. Kerna dianugerahkan-Nya kepada saya seorang isteri yang profesionnya berkaitan dengan perubatan.

Jadinya, dalam soal kesihatan dan kesakitan sepanjang menjadi Tetamu Allah, saya tidak khuatir sangat. Saya punyai ‘penasihat perubatan peribadi’ (selalu saya guraukan sebagai penasihat ‘peribodi’) yang sangat boleh diharap, taat dan tidak berbelah kasih sayangnya. Lantas bekalan losyen (aques cream)untuk merekah dan kering kaki sudah dibawa bekal dari Tanah Bonda lagi.

Tumit keras dan merekah, sikit saja, tiada darah setitik jua. Cuma bolehlah dijulur kaki kepada Pakcik Derame, sekadar nak tunjuk bukan dia seorang yang merekah kaki, saya pun kena juga! Saja muslihat nak ambil hatinya. Taklah dia gundah-gulana seolah-olah musibah merekah kaki itu terkena kepada dia saja. Cuma Pakcik Derame ini gedebe-nya tak kendur. Cakap kuat tak kontrol. Ketika saya bertanya kepadanya: “Pakcik Derame ada kencing manis ke?”

Bunyi macam orang mendengus dia menjawab. Serius pula mukanya. “Ish demo ni! Kawe mana ada kencing manis. Penyakit macam itu tak hinggap kat kawe! tengok buku ni! molek belaka!”
Termalu juga saya kerana tidak terjangka Pakcik Deramen jadi sensitive ditanya soalan tentang diabetes. Saya rasa macam kena jerkah pula!

Pada suatu malam saya bermimpi. Jelas sungguh tertayang suasana di sebuah wad. Seorang lelaki tua terbaring di atas katil. Tenat nampaknya dia. Jelas sungguh, yang terbaring itu ialah Pakcik Derame!

Saya ceritakan mimpi itu kepada Yang Tersayang. Saya ajak dia bersama-sama ke bilik Pakcik Derame (biliknya di tingkat tujuh Hotel Movenpick). Khuatir juga jika lelaki gedebe dari Kelate itu benar-benar uzur seperti bayangan dalam mimpi saya. Yang Tersayang minta saya pergi periksa terlebih dahulu betul tidaknya Pakcik Derame sakit. Saya fikir kerana baru balik dari ziarah Masjid Quba', mungkin Yang Tersayang mahu rehat dulu. Barangkali mahu memujuk supaya tidak merajuk (selama tinggal di Madinah ini hati mudah terasa, pak!), Yang Tersayang berjanji jika benar serius dia akan menyusul segera. Segan katanya mahu pergi bersama saya ke bilik jemaah lelaki yang tidak dikenalinya.

Saya akur dengan permintaannya, kemudian terus turun ke medan selera untuk membeli dua sandwich – telur dan daging. Mahu dibawakan ole-ole untuk Pakcik Derame.

Mohon permisi di sini dulu. Kisah lanjut tentang Pakcik Derame bisa kita sambung lagi. Wassalam.

foto 1: peringatan daripada Klinik TH
foto 2 & 3: panas terik & teduh nyaman - suasana yang berbeza di laman keliling Masjid Nabawi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan