Karya

Karya

Rabu, 27 Julai 2011

MEMORI HAJI 2010: “KALAU SOLAT, JANGAN TENGOK KAABAH!”

Seingat saya tak sampai lima kali saya solat berjemaah di ‘Surau Seksyen Tujuh’ Hotel Janadriyah. Sebahagian besar daripadanya ketika saya diserang demam agak tinggi. Hinggakan tidak larat untuk menapak ke Masjid as-Syeikh Muthowa’ yang kira-kira 50 langkah sahaja jaraknya dari lobi hotel. Untuk ke Masjidilharam yang jauhnya 850meter itu, lagilah tidak mampu.

Walaupun begitu, saya tidaklah pula turun solat di surau yang disediakan pihak hotel di tingkat ‘P’. Surau ini selalunya sesak. Majoriti jemaahnya ialah warga mas, wanita, dan orang-orang yang keuzuran. Saya pernah tiga empat kali ke surau tingkat ‘P’. Sekiranya badan keuzuran, lebih baik jangan ke situ kerana dua minggu di Kota Suci Mekah, ramai jemaah sakit – demam, selsema, kering tekak, dan batuk.

Ramai pula yang tidak mematuhi nasihat dan panduan perubatan daripada Klinik TH. Tidak mahu mereka memakai penutup mulut dan hidung. Lantas, waktu dilepaskan bersin dan batuk-batuk (biasanya panjang dan berkali-kali) tentu akan menimbulkan kegelian dan kerimasan kepada jemaah yang lain.

Ada kenalan (dengan nada sinis) yang menggelarkan Surau ‘P’ itu tempat ‘untuk jemaah yang PONTENG masjid’! Rasa perit juga telinga mendengarnya kerana saya pernah solat di situ. Barangkali kenalan saya itu terlupa betapa pada hari pertama menginap di Hotel Janadriyah, surau itulah tempat semua jemaah solat Subuh. Waktu itu surau masih belum melimpah kerana jemaah adalah rombongan penerbangan awal KT1 dan KT2. Paling banyak pun sekitar seribu orang sahaja.

Pada masa itu juga belum ramai jemaah yang sakit-sakit. Melihat keadaan ramai yang keuzuran berjemaah di situ, saya rasa Surau ‘P’ ini memang disediakan untuk golongan yang sebegitu. Maka silap besarlah kenlan saya yang melabelkannya sebagai ‘tempat jemaah ponteng masjid’. Kerana letaknya di paras P maka jemaah yang ke situ disindir-sindir ‘ponteng’ masjid!

Ugh, hodoh juga sikap orang kita! Cepat sungguh melabel tanpa usul sebab-musababnya!

Saya tidak pasti pula segelintir jemaah yang bersikap demikian menyertai atau tidak majlis bacaan Yaasin, tahlil dan solat hajat tiga hari sebelum kami berangkat ke Arafah. Cuma saya ada mendengar komplen tentang sistem audio yang tidak berfungsi dengan baik. Sebahagian jemaah tidak dapat mendengar tazkirah atau pengumuman oleh Tok Imam.

Kerana saya pergi awal, dapat pula duduk di saf paling depan, tiadalah mahu komplen apa-apa. Cuma dukacita kerana jemaah di sebelah saya asyik batuk-batuk dan bersin. Tidak pula dia memakai topeng kesihatan menutup mulut dan hidung!

Saya rasa mungkin ada sebab lain (bukan sekadar uzur dan tua saja) jemaah tetap ramai-ramai memenuhi surau itu walaupun terdengar sindiran-sindiran kecilan yang mengguris hati. Saya perhatikan, setiap selepas solat, zikir yang dibawakan oleh Imam serupalah dengan mana-mana masjid di Tanah Bonda – kerana imamnya orang kita! Dibandingkan dengan Masjidilharam, keadaannya berbeza sekali. Tiada zikir dan doa. Yang pasti ada setiap selepas solat fardhu ialah solat jenazah. Zikir dan solat sunat yang lain adalah atas inisiatif sendiri-sendiri.

Saya rasa, itulah sebabnya sebahagian jemaah yang tua-tua memilih solat di Surau ‘P’. Saya pernah dengar ada jemaah di situ yang mengatakannya begitu.
Mungkin jemaah yang datang dari kampung, taman, daerah atau mana-mana negeri yang terbiasa berzikir panjang-panjang di masjid selepas solat, lebih selesa dan rasa sangat sesuai dengan amalan di surau berkenaan.

Cuma ruginya, jika badan sihat dan hanya solat di Surau ‘P’ sepanjang berada di Kota Suci Mekah, tidaklah dapat pahala melihat Kaabah. Kupasan di dalam buku-buku panduan Haji dan Umrah menyebut betapa melihat Kaabah sahaja pun (belum lagi tawaf atau solat di depannya) sudah mendapat ganjaran pahala yang tidak sedikit!
Tapi kalau sudah keuzuran apakan daya kita. Hingus dan batuk masih belum bisa pergi jauh-jauh.

Saya terdengar khabar juga di kalangan jemaah kita terzahir 'perselisihan kecil' tentang perlakuan ketika solat betul-betul di depan Baitullah. Ada yang kata kita tidak boleh memandang Rumah Allah itu ketika solat. Yang berkata sebaliknya pun ada juga: tidak boleh tengok, hanya tunduk saja ke marmar dataran tawaf. Masing-masing membawa dalil tersendiri. Ada yang menyebut ustaz tertentu kata begini (boleh tengok), ustaz yang lain kata sebaliknya (tidak boleh tengok)pula! Entah ustaz yang mana tidak dapat dipastikan pula.

Ketika saya mengikuti kursus haji anjuran TH di Tanah Bonda, penceramah acap kali juga berpesan tentang kewujudan 'ustaz-ustaz instant' yang pandai 'menghukum' itu dan ini. 'Ustaz-ustaz tanpa tauliah ini' dikatakan biasanya 'bersyarah' di dalam bilik sendiri, kadangkala menimbulkan keliru kepada rakan sebilik yang totalnya tujuh.

Suatu waktu (di ‘Surau Seksyen Tujuh’), sedang orang lain membetul-betulkan saf dan bersedia untuk mengangkat takbirratulihram, seorang jemaah (agak berumur orangnya), tiba-tiba tunduk dan membalik sebahagian sejadahnya yang ditenun imej Kaabah. Seorang yang lain bertanya separa berbisik: “Apa halnya, pakcik? sejadah kotor?”

Pakcik itu mendecit kecil penuh yakin: “Kan ustaz dah kata, kalau solat jangan tengok Kaabah!”

Tidaklah pula disebut dengan khusus ustaz yang mana satu!

Permisi. Wassalam.

foto 1: jemaah di dalam MasjidilHaram. selepas zikir, mengaji, solat sunat, sanggup pula tidur dan baring-baring menunggu masuk solat fardhu. Jika terlambat, sukar mendapat ruang solat yang selesa.
foto 2: jemaah pelbagai negara santai di laman Masjidilharam. Jejantas itu merupakan pintu masuk ke tingkat satu Mas'a.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan