Karya

Karya

Sabtu, 23 Julai 2011

MEMORI HAJI 2010: “MALAIKAT PURA-PURA” (2)

Esoknya, apabila bertemu dengan Ustaz Feri (mutawif yang menjadi pembimbing dan perujuk sepanjang kami di Tanah Suci Mekah dan Madinah), saya khabarkan perihal ‘malaikat upahan’ itu. Tiada sebarang kejutan di wajah pemuda Indon yang sedang studi di sebuah universiti di Madinah. Dia kasi tahu betapa perkara itu lumrah sekali. Sebaliknya, saya pula tergeleng-geleng kepala. Amat mengejutkan kerana ada jemaah yang membayar hingga seribu rial! Bukan ‘diperangkap’ macam saya, tetapi sudah ‘dirundingi dan disepakati’ terlebih dulu. Setelah tetap harganya, barulah seseorang jemaah dibawa meredah ombak manusia untuk mengucup Hajarul Aswad.
Maksudnya, di sini sudah tersedia penawaran servis untuk ‘menolong’ jemaah kucup batu hitam yang amat tersohor itu. Sanggup hulur rial, insyaAllah impian bisa saja tercapai.

Cuma ketika di Tanah Bonda tidaklah pernah saya dengar dalam mana-mana ceramah Haji dan Umrah disebut tentang perkara ini. Tidak pula diceritakan oleh siapa-siapa yang baru kembali menyempurnakan ibadat di Tanah Suci. Tidak juga disuarakan otai-otai yang sudah beberapa kali ke Tanah Suci. Tidak pula diperingatkan oleh Kak Ara, yang sudah sedozen kali ke Tanah Suci bertugas sebagai guru pembimbing dengan Tabung Haji. Mungkin ramai yang tahu tapi tidak mahu memperbesar-besarkannya kerana ‘kerja mengucup’ itu hanyalah sunat semata-mata.
Datang jua dalam fikiran: barangkali tiada salahnya jika servis itu bukan suatu ‘perangkap’ untuk mengaut untung atas keghairahan jemaah mahu mencapai impian. Lagipun, ramai jemaah yang tidak begitu bagus kondisi fizikalnya. Usahkan mengucup Hajarul Aswad, mahu tawaf pun perlu diberikan bantuan – dipapah atau berkerusi roda.

Tapi perlakuan mengucup itu tidak termasuk dalam Rukun Haji atau Umrah, maka tidak sekali-kali boleh disamakan dengan ‘upah melontar’ atau apa-apa saja yang berkaitan dan boleh ‘diwakilkan’ dengan mengupah orang lain melakukan untuk kita. Tentunya jemaah tidak mungkin akan mengupah siapa-siapa jua untuk jadi ‘wakil’ kucup Hajarul Aswad. Mana bisa begitu! Kucupan untuk nikmat dirasai diri sendiri. Mana bisa diwakil-wakilkan!

Jika tidak mampu memasukkan kepala ke dalam frem perak yang melingkari batu hitam itu, sudah memadai jemaah mengucup jejari sendiri dan melambai ke arah Hajarul Aswad. Tapi harus diingat, ini tidak sekali-kali sama seperti menggayakan ‘kucupan terbang’. Ini dikatakan perlakuan isti’lam.

Sewaktu makan murtabak dan roti canai di kafeteria, anak gadis saya yang bertiga (Ney-ney, Dek-dek dan Syai) serta Mashitah (anak saudara) mendadak naik semangat apabila dikhabarkan kejayaan kami (Saya, Jenol dan Yang Tersayang) mengucup Hajarul Aswad. Tidaklah pula saya buka rahsia tentang adanya servis ‘bantuan mengucup’.

Kerana Yang Tersayang dan Jenol berhajat menunaikan umrah untuk kali kelima, maka saya secara automatik mendapat mandat menjadi peneman kepada tiga gadis yang ghairah mahu mengucup HajarulAswad. Amat teruja kesemuanya mahu jadikan ia kenangan paling manis sepanjang hayat. Ney-ney (anak yang bongsu) tidak menyertai mereka kerana mahu mengikuti ibunya ke miqat menaiki bas. Katanya mahu merasai pengalaman naik bas ke Tanaim. Tambahan lagi, dia mahu mendahului tiga gadis yang lain, yang baru empat kali melakukan umrah.

Pada pagi yang dijanjikan, selesai tawaf sunat kami mengambil posisi di depan Makam Ibrahim. Kami dapat melihat dengan jelas jemaah wanita berebutan juga mahu mencapai impian mereka. Yang Tersayang sudah berpesan supaya memerhatikan gelagat beberapa jemaah lelaki yang menyelit di antara barisan jemaah wanita. Biasanya jemaah dari Pakistan , India atau Turki yang punyai susuk tubuh yang tegap , besar dan tinggi. Tugasnya mengepak kedua-dua belah tangan menjadi benteng, membuka laluan selesa kepada jemaah wanita mereka (mungkin isteri atau ahli keluarga) untuk menghampiri Hajarul Aswad.

Saya tidaklah menyanggupi untuk berbuat demikian kerana di kawasan yang dimaksudkan itu dikerumuni jemaah wanita sahaja. Ugh, mana bisa kita bergelut dengan jemaah wanita pula!

Tidak lama memerhatikan pergelutan dan perebutan Rukun Hajarul Aswad, saya nampak seorang lelaki Pakistan (cam pakaian dan parasnya) dalam aksi ‘menjadi benteng’ kepada tiga empat jemaah wanita. Detiknya sudah tiba! Maka segeralah gadis Melayu yang bertiga itu menyusup dan mengambil kesempatan ruangan yang dibuka dan cuba dipertahankan oleh lelaki Pakistan berkenaan.

Syukur kepada Yang Maha Berkuasa, ketiga-tiganya berjaya mencapai impian yang indah itu. Tapi saya perhatikan, ketiga-tiganya terpaksa bergelut sikit kerana lelaki Pakistan itu berdiri di situ tidak lama. Nasib baik Mashitah itu tegap dan agak tinggi, jadi dialah yang menjadi benteng untuk Dek-dek dan Syai pula. Rasa geli hati juga melihat terlucut habis jilbat Mashitah kerana ‘berusaha keras’ menahan himpitan dan tolakan jemaah wanita dari Negara lain yang saiznya agak besar, lebar, tinggi dan agresif amat!

Malam itu di kafeteria, riuh jugalah di meja kami dengan kisah kegembiraan ketiga-tiga gadis Melayu yang berjaya mengucup Hajarul Aswad. Dalam diam berbisik hati saya: ‘untungnya mereka, tidak perlu membayar upah ratusan rial untuk dapat servis daripada malaikat pura-pura!’
Permisi. Wassalam.

foto: gadis Melayu dalam bayangan Kaabah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan