Karya

Karya

Khamis, 20 Mei 2010

“Saya dan Dokumentari”

Selama lima hari (8 hingga 12 Mac lepas) saya menghadiri Bengkel Skrip Dokumentari di Finas. Ini merupakan kali yang pertama saya menghadiri kursus penulisan skrip secara formal dan diajar pula oleh seorang sarjana tulen dalam bidang perfileman. Azrain Ariffin - orang muda dalam dadanya sarat ilmu terkandung, lulusan dari sekolah filem di Kotaraya London. Sebelum ini, saya pernah menghadiri kursus penerbitan video selama seminggu di bawah kendalian Hamid Ghani, seorang pengarah dan penerbit drama tahun 90-an. Kerana kemudahan studio suntingan dan audio serta kelengkapan penggambaran yang mencukupi, maka kursus itu diadakan sepenuhnya di kampus UUM (Sintok). Namun dalam masa seminggu itu, aspek penulisan skrin atau skrip tidak ditekankan. Tumpuan lebih kepada aspek teknikal dan perkenalan dengan produksi dokumentari secara umum. Hinggakan dalam waktu yang singkat dan jadual yang ketat kami (kira-kira 14 orang) diajar banyak perkara termasuk mengenal kamera (waktu itu superVHS), penggambaran di lapangan, kerja ‘masuk suara’ dan aspek penyuntingan. Yang paling saya tidak lupa, ketika praktikal di sekitar Alor Setar. Sebaik kamera elok bertenggek di atas tripod, barulah perasan grup kami terlupa membawa view finder. Rasanya malu sungguh kepada Hamid Ghani (yang menempelak kami kerana tidak buat senarai semak sebelum berangkat ke lapangan). Oleh sebab akur dengan kesalahan sendiri, dan tidak mahu ketinggalan dengan grup lain, seorang daripada kami sukarela memandu ke Sintok selama sejam pergi balik semata-mata mengambil sebuah alat kecil tetapi sangat penting - view finder yang tertinggal itu.

Hasil daripada bengkel itu, saya dan beberapa rakan baik termasuk Ahmad Jelani Shaari (sekarang prof madya mengajar Bahasa Inggeris), dan Azmi Rahman (sarjana yang mengkaji pantun dan merupakan penyair yang punyai beberapa antologi, kini aktif berkarya dalam e-sastera) telah berpakat menubuhkan unit video di Sekolah Bahasa dan Pemikiran Saintifik (SBPS). Hasilnya, kami telah berjaya menerbitkan video dokumentari durasi 15 minit tentang SBPS. Skrip VO saya yang hasilkan. Caranya dengan berulang kali melihat visual yang terhasil, saya reka VO yang sesuai. Untuk suara latar, kami gunakan khidmat (tentu berbayar!) seorang juruhebah RTM Alor Setar. Itu merupakan produksi video dokumentari pertama dihasilkan oleh sebuah fakulti (sekolah) di UUM pada waktu itu! Kos pembikinan keseluruhannya RM10 ribu. Kerja editing on-line / off-line dan visual effect kami bikin di sebuah syarikat di Kuala Lumpur. Kira-kira empat hari di Kotaraya, kami berlima (saya, Sharif Zulkifli, Marzuki, Ahmad Jelani dan seorang drebar universiti) tinggal di KL Internasional Hotel, Chow Kit. Walaupun saya dan Ahmad Jelani layak untuk mendapat sebilik seorang, kerana mahu jimat belanja, kami menyewa dua bilik untuk lima orang dan tidak mengira soal status jawatan (Sharif adalah juruteknik, dan Marzuki jurufoto). Apabila ditayangkan untuk previu ketika mesyuarat fakulti, grup pembikin video itu mendapat tepukan gemuruh! Itu kisah kira-kira 17 belas tahun dahulu. Pada waktu itu, grup kami dianggap paling tahu tentang pembikinan video dokumentari. Kami rasa bangga sungguh kerana kerja keras selama kira-kira tiga bulan mendapat penghargaan tinggi daripada rakan sejawat.

Apabila saya menghadiri bengkel di FINAS dua bulan lepas, barulah terfikir betapa grup kami yang ‘disangka pandai bikin video itu’ rupa-rupanya sekumpulan orang-orang yang tau ‘sedikit lebih’ di kalangan orang-orang yang tidak tahu. Ringkas, yang ‘sedikit cerdik di kalangan orang-orang jahil’! Barangkali itulah sebabnya pada waktu itu saya tidak berupaya pergi jauh dan tidak berminat tinggi dalam pembikinan dokumentari. Bekerja pula tidak bersandarkan asas ilmu yang kukuh. Saya tidak tahu pun apa itu story out-line, dan treatment. Jika ditanya tentang Act1, Act2, Act3 maka akan gigitlah kuku sampai sumbing! Amat malang lagi kerana jenis dokumentari apa yang terhasil pun saya tidak tahu kategorinya! Barangkali itu juga sebabnya video SBPS merupakan yang pertama dan terakhir penanda penglibatan saya dalam pembikinan dokumentari. Walaupun begitu, selepas bengkel di FINAS bulan Mac lepas, rasa gian mahu terlibat dalam bikin dokumentari datang kembali!

(Nota: kali ini, saya pos Salam dari Badakhsan, catatan pengalaman-pengamatan ketika di UK 2001/2002. Catatan ini mempunyai kaitan dengan sebuah cerpen yang pernah saya karang ketika studi di Universiti Malaya)

1 ulasan:

  1. SBG MENYOKONG FINAS MERANCAKKAN PENERBITAN FILEM DOKUMENTARI NEGARA, KHAIRUL FAZI SAARI (ADIK U-WEI SHAARI) SEORANG SARJANA PENERBITAN FILEM DOKUMENTARI, AKAN MENGENDALIKAN BENGKEL DOKUMENTARI AKADEMI SEMESTA TIAP SABTU 2 - 5 PTG SELAMA 10 MINGGU MULAI 6 MAC.

    BENGKEL PRAKTIS SETIAP TAHAP INI MELIPUTI CARA2 MENDAPAT DANA DOKUMENTARI FINAS. HUBUNGI 019.323.6.232
    www.akademisemesta.wordpress.com

    BalasPadam