Karya

Karya

Isnin, 19 November 2012

APABILA PONDOK JADI BENTENG POLITIK (2)


Kelantan, 1995.
Saya mastautin di Pasir Tumbuh, Kelate. Stesen kerja di Unit Bahasa & Terjemahan USM, Kubang Kerian. Mengajar ketrampilan Bahasa Melayu kepada siswa perubatan, dan yang ambil program jururawat.

Tugas lain yang lebih menarik, tentunya mengajar ‘Bahasa Melayu Komunikasi’ kepada pensyarah dan petugas perubatan dari negara asing yang berkhidmat di Pusat Perubatan USM. Murid saya ada yang asalnya dari England, India, Bangladesh, dan Timur Tengah. Nak ngajar Bahasa Melayu, tapi guna Bahasa Inggeris sebagai wahana. Kerana itu saya ambil cuti tanpa rekod ikut kursus di British Council (BC). Mahu asah lidah dan korek telinga. Moga cepat faham dan mudah bicara dalam bahasa global itu. Mahu biasakan diri guna bahasa orang putih.

Kursus di pusat bahasa BC yang letaknya hampir dengan Pasar Seni itu sangat berkesan. Saya fikir, inilah kursus bahasa Inggeris yang paling menyeronokkan. Cikgu-cikgunya orang putih belaka, memang pandai mengajar. Peralatan dalam darjah dan di makmal bahasa cukup lengkap. Dalam kelas kami pula majmuk ras. Sebahagian besarnya anak Malaysia -Melayu, India, Cina. Yang internasional ialah orang Itali dan Jepun.

Dua minggu kursus intensif di BC, berfikir pun dah dalam bahasa orang putih. Hatta, setiap hari, sebaik habis kelas, kepala dipengaruhi sepenuhnya bahasa itu. Bercakap dengan drebar teksi pun ikut slang British! Selepas dua minggu balik ke Kelate, hilang jugak akhirnya ketaman dan asahan bahasa di BC. Kembali cakap orang putih stail Malaysia, telor Ganu!

Setahun juga saya kerja di USM, Kubang Kerian. Pertengahan 1994 hingga pertengahan 1995.

Dua peristiwa lekat kejap dalam minda. Yang pertama berlaku hujung 1994. Menggelak lautan politik Tanah Bonda dibuatnya. Muntah lava gunung berapi jagoan-jagoan politik, terutamanya yang naik bahtera mengibarkan Bendera Keris.

Apa tidaknya? Seorang jagoan Parti Bulan dicekup di Hotel Perdana. Dituduh khalwat dengan isteri kawannya. Seorang gedebe politik (tidak masuk senarai sebagai jagoan) yang kini pimpin PERKASA, menyebut dalam serangannya terhadap panglima Parti Bulan itu, betapa sewaktu diserbu, keadaan katil dalam bilik hotel berkenaan “macam perang dunia ketiga!”

Panglima Parti Bulan itu melenting darjah tertinggi apabila menerima cemuhan daripada DSAI, Timbalan Presiden Parti Keris.

Saya ingat lagi kata-katanya kira-kira begini, “Dia tuduh aku khalwat. Tapi dia tak ingat waktu zaman sama-sama aktif dalam ABIM dulu. Biasanya, lepas apa-apa program, kalau Wan Azizah nak balik ke kampus, akulah yang jadi drebar. Kalau aku ni jahat, dah lama dah aku r***!”

Peristiwa besar yang kedua, tahun 1995 diadakan Piliharaya Umum (PIRAYU) ke-9. Panglima Parti Bulan yang dituduh khalwat itu masuk bertanding di Parlimen Kubang Kerian. Menang dia dengan majoriti selesa. Kejadian khalwat ditendang mahkamah. Buang kes. Tak cukup bukti. Dan tak cukup kuat jugak untuk tumbangkan jagoan politik dari Utara itu dalam PIRAYU ke-9.

Waktu itu, kami tinggal di kawasan perumahan kakitangan USM. Duduknya bersebelahan dengan MRSM, yang berhimpit pula dengan Pondok Pasir Tumbuh.

Hari Jumaat, saya solat di Masjid Pondok. Paling dekat dengan rumah. Kalau ada apa-apa ceramah, selalu jugak saya hadir. Rugi. Orang buat program ilmu depan tangga, takkanlah kita tak mahu jenguk. Jangan jadi sombong dengan ilmu!

Kerana musim pilihanraya, maka yang banyaknya ceramah politik. Seingat saya tiada jagoan dari Parti Keris yang singgah buat apa-apa program di Pasir Tumbuh. Pernah sekali ceramah pilihanraya diadakan hanya sepelaung dari rumah kami. Sesak kawasan perumahan itu. Ramai senghoti. Bendera yang berkibar tiada yang lain, Terang Bulan belaka. Penceramah utama, tokoh dari Kampung Pulau Melaka. Dia, tokguru yang jadi MB.

Sebahagian intipati ucapannya ada menyentuh tentang Pondok Pasir Tumbuh jugak. Disebutnya betapa fungsi pondok itu (dan pondok-pondok lainnya di Kelate) sangat penting dalam perjuangan Parti. Hubungan Pondok dan Parti Bulan dikatakan sangat akrab. Kerana parti itu memperjuangkan politik Islam, maka tidak boleh dipisahkan ia daripada institusi Pondok. Begitu katanya. Secara tradisinya sudah begitu. Bahkan parti dan pondok saling memerlukan dan sentiasa bergandingan. Tak boleh dipisahkan. Itu sebahagian isi utama ceramahnya.

Tokguru juga ada menyebut, “Pondok ini macam peluru, Parti kita pula ialah bedilnya! Jika tak ada peluru, macamana bedil nak menembak?”

Ugh, kalau dihitung lamanya Parti Bulan memerintah Kelate, tentu sudah ramai jagoan Parti Keris yang tumpas kena bedilan dari pondok! Tumbang mereka dalam beberapa PIRAYU sejak 1995!

9 November 2012.
Dato’ Bendahara umum nak pertahankan Sekolah Pondok. Disebut betapa pentingnya pondok sebagai benteng identiti Melayu-Islam. Maka diisytiharkan penubuhan Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia. Diberikan pelbagai anugerah kepada tok-tokguru pondok yang hadir (sila rujuk bahagian pertama artikel ini).

Dalam senarai pondok yang dapat pengiktirafan, tak ada wakil Pondok Pasir Tumbuh dari Kelantan.

Agaknya, pondok di Pasir Tumbuh itu tidak perlu dipertahankan oleh pihak penguasa Persekutuan. Barangkali tidak begitu berfungsi ia sebagai benteng mempertahankan identiti Melayu-Islam berbanding pondok-pondok lain di Kelantan, Kedah, dan Terengganu. Maka tidak boleh ia dijadikan model kepada pondok-pondok yang lain.

Agaknya, kekalkan pondok itu menjadi benar dan betul dengan fungsi lamanya sebagaimana disebut dalam perumpamaan seorang TokGuru, “Pondok ini macam peluru, Parti kita ialah bedilnya!”

Permisi. Dengan izin-Nya kita bisa ketemu lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan