Karya

Karya

Rabu, 7 November 2012

nota aidilAdha (3) BAHASA KITA ITU TUNJANGNYA AL-QURAN

(nota awal: kerana tahun 1433H masih berbaki; bulan Haji tinggal seminggu dua; tetamu Allah masih belum terbang pulang semuanya; dan sebelum muncul Awal Muharram, bertekad kita mahu ditunaikan hasrat untuk menggarap hal-ehwal yang ada kena-mengena dengan perayaan aidil-Adha baru-baru ini.)

Penduduk kampung kami di pinggir Bandar Baru Bangi ini sangat bertuah. Beberapa orang ilmuan yang terkenal seluruh Tanah Bonda tinggal di sini. Antaranya, seorang ahli fizik yang pernah dinobatkan sebagai Tokoh Maal Hijrah. Walaupun ‘dia orang sains’ tapi cukup disegani kerana pengetahuannya dalam hal-ehwal agama.

Saya pernah menghadiri ceramahnya. Ketika dihuraikannya mengenai asal-usul penulisan al-Quran, saya fikir boleh ternganga calang-calang ustaz. Malahan jika dibicaranya soal perjuangan bahasa Bonda, saya kira boleh termalu orang-orang bahasa dibuatnya. Nampaknya, dia lebih tahu dan lebih dalam kecintaannya kepada bahasa Bonda daripada sesetengah orang yang terdidik dalam bidang bahasa dan sastera. Saya fikir dialah antara ‘orang sains’ yang bisa digelar pejuang bahasa dan sastera Bonda, walaupun itu bukan bidang kepakarannya.

Khatib solat sunat Raya Korban tahun ini, dialah orangnya. Kerana sudah ditulis di papan kenyataan seminggu lebih awal, jadi sudah tekadlah niat nak bawa satu famili solat di pagi AidilAdha di surau berdekatan kediaman kami. Mahu dengar khutbah yang disampaikan seorang tokoh Maal Hijrah, jugak ahli fizik yang sangat cintakan bangsa dan bahasanya!

Intipati khutbah pagi itu mengupas tentang erti pengorbanan dan takdir kehidupan insan. Disebut mengenai gejala social yang menyakiti remaja kita – buang bayi, sumbang mahram, zina, arak, dadah, dan rempit.

Disebutnya betapa sudah ketentuan-Nya kita hidup dalam masyarakat yang dihambat masalah itu. Kita tidak bisa lari daripadanya, tapi jangan pula kita berpeluk tubuh. Jangan pula kita asyik menyalahkan semua yang lain di keliling kita. Inilah yang memerlukan pengorbanan dan perjuangan.

Kita ditakdirkan-Nya punyai pertalian ke-bangsa-an dengan sebilangan remaja yang terjebak dalam ‘kehidupan social yang nanar dan penuh mudarat’ itu. Kerana itu, kita dituntut supaya berkorban, ikut kemampuan (masa, tenaga, fikiran dan kewangan), bersama-sama berganding bahu menghadapi durjana sosial yang bisa meruntuhkan nilai-nilai akhlak murni, yang jadi jati diri kita.

Turut disebutnya, betapa dalam mengejar serba-serbi kemewahan, kemodenan dan kecanggihan kita jangan sekali-kali meminggirkan bahasa kita. Itu jati diri yang hakiki. Kita dilahirkan bersamanya. Itu sudah menjadi ketentuan Ilahi. Kerana itu, kitalah yang sepatutnya ‘berjuang dan berkorban’ demi bahasa kita. Itu hati nurani kita. Itu jiwa kita.

Malahan, konsep dan falsafah hidup beragama itu terkandung dalam budaya bahasa ibunda. Kita banyak ‘meminjam secara terus’ dan menerapkan istilah-istilah yang dikutip daripada kitab suci al-Quran.

Dikutipnya beberapa contoh. Perkataan seperti iman, taqwa, adil, dan ikhlas digunakan ‘macam bahasa asal kita sendiri’. Padahal semuanya itu asalnya tercatat dalam al-Quran sudah 1433 tahun!

Lantas dilontarkan cabaran kepada para jemaah:

Kenapa kita sibuk-sibuk dengan bahasa orang lain, dalam waktu yang sama menyisihkan bahasa sendiri? Memperlekeh dan mempersenda orang-orang yang prihatin akan bahasa ibunda? Memperkecilkan perjuangan bahasa sendiri? Tidak sedarkah kita, bahawa bahasa kita itu tunjangnya al-Quran?


Permisi. Dengan izin-Nya kita bisa ketemu lagi.

____________________________
foto: pemuda harapan agama dan bangsa. selepas solat sunat aidil-Adha, bergotong-royong menyempurnakan ibadah korban.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan