Karya

Karya

Isnin, 5 September 2011

CERITA MELAYU (7): “TIADA MELAYU DI WAJAH MEREKA"

Eidulfitri tahun ini sama dengan tahun lepas. Hari raya pertama lancar sekali. Selepas solat sunat Eidulfitri, menziarah waris-warah yang tua-tua. Sebelah pagi masuk kampung – Kubang Kekura, Wakaf Cik Kapor, Kuala Bekah, Pulau Musang. Yang pertama itu ialah kampung kelahiran ulamak muda Ustaz Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri. Kami sempat singgah beraya di rumah ayahanda belia, dan bertemu pula dengan Ustaz Zul di rumah adiknya Ustaz Hakim (hanya sepelaung dari situ).

Sebelah petang (separuh masa kedua raya pertama), mengunjungi saudara-mara yang tua-tua di Manir, Tok Jembal, Batu Buruk, hingga ke Pasir Panjang.

Semua rumah diziarahi itu milik bapa dan emak saudara sebelah saya dan Yang Tersayang. Kerana ibu dan bapa saya sudah lama pergi menemui Yang Esa, maka mereka yang tua-tua itulah menjadi penyebab saya masih terusan pulang ke Darul Iman untuk menyambut Eidulfitri.

Waris yang tua-tua sebelah saya tinggal di kampung-kampung yang jalannya masih seperti dulu – sempit dan lama. Waris-warah yang tua-tua sebelah Yang Tersayang rata-rata tinggal di sekitar bandar. Laluan ke rumah mereka selesa amat.

Tapi jalan yang sempit dan lama tidak menjadi halangan untuk kami satu famili menziarahi saudara-mara yang tua-tua. ‘Etika Eidulfitri’ mudah amat. Tradisi yang terpegang lama - yang muda mengunjungi yang tua. Tiada kesulitan apa-apa untuk sampai ke rumah mereka. Yang penting: jika hati kata mahu, maka jadi mudahlah urusan ziarah itu.

Hari raya pertama, rumah terakhir yang kami singgah di Pasir Panjang. Ingatkan mahu ke Gong Kapas (masih dalam kawasan bandar Kuala Terengganu). Sudah hampir Maghrib. Tambahan pula jalan utama mulai jem. Seperti kondisi lima tahun kebelakangan ini, setiap kali Eidulfitri, bermula petang hari raya pertama, jalan utama sekitar Bandar Kuala Terengganu jem teruk.

Kali ini kami konvoi dua kereta - Avanza dan CRV. Total ahli konvoi 14 orang – kecil besar, kanak-kanak, remaja, belia dan dewasa. Kerana sepakat mahu pulang, dan rata-rata sudah sangat letih, maka kami berpatah balik ke rumah mentua saya (Hajjah Rogayah) di Kampung Padang Paloh.

Tidak kesampaian hajat saya mahu terus mengunjungi rumah Pok Lang di Gong Kapas. Kali ini terasa sangat teruja mahu beraya di rumah bekas aktivis politik ini.

Hari raya kedua.

Ikut rencana, pukul lapan sudah mahu bertolak ke rumah terbuka Mizi (adik ipar saya) di Durian Burung. Dapat panggilan awal pagi. Aminuddin dan isterinya Dr Hasni mahu singgah beraya di Padang Paloh. Kerana sudah dua kali raya tidak ketemu mereka, maka hajat mahu keluar awal, mahu mengelak jem dibatalkan.

Aminuddin dan Dr Hasni asalnya memang watan Darul Iman. Tapi sudah lama mastautin di Lembah Kelang. Anak-anaknya macam anak-anak gadis saya juga – tak reti kecek Ganu.

Bersama mereka datang beraya ialah anak jantannya Akram. Kacak anak muda ini. Kerjanya sebagai jurulatih pilot. Anak sulungnya (Nabila) pula baru sebulan kembali dari Ukraine. Graduan dalam bidang perubatan. Yang ketiga (Nadhirah) akan duduki SPM tahun ini.

Dalam rancak berbual pelbagai perkara kerana lama tak jumpa, saya sengaja ungkit tentang rupa paras anak-anak Aminuddin.
“Amin, anak-anak kamu tak ada langsung muka Melayu.”
Aminuddin ketawa kecil.
Saya terus mengusik. “Dua macam Korea. Dua lagi macam Jepun!”
Sambil terus ketawa kecil Aminuddin membalas. “Campuran Cina dengan Bangladesh!”
Pecah berderai ketawa di meja makan.

Aminuddin ini, orangnya agak gelap. Dr Hasni pula putih melepak macam Cina. Campuran kedua-duanya adalah produk ‘bukan Melayu’ lagi. Sekali imbas, jika anak-anaknya tidak bertudung, dan tidak pula bercakap Melayu, sahih orang akan kata memang bukan Melayu. Rupa paras mereka memang macam gadis dan pemuda Korea atau Jepun.

Ini adalah hakikat. Sebahagian anak-anak Melayu zaman kontemporari ini, rupa paras bukan menjadi identiti lagi. Ciri Melayu tiada di wajah mereka. Tiada Melayu di wajah mereka.

Lantas, jika dibiarkan terlekang bahasa, budaya dan agama daripada kehidupan mereka, jatidirinya lambat-laun akan berkubur tidak bertanda!

Permisi. Wassalam.

foto 1: contoh Melayu tulen? sedang takbir sebelum solat sunat Eidulfitri.
foto 2: Mudah kenal jika pakaian pun ada identiti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan