Karya

Karya

Selasa, 24 April 2012

alahai Sang Penyu, nampak gaya macam Red Devils!

Salam hormat untuk sahabat-sahabat siber yang dihormati sekalian. Kali kita kecek hal bola. Naik syok pulak tengok senario bola sekarang. Sudah hampir pasti matador-matador dari Real Madrid akan rampas piala kejuaraan daripada Barcelona. Tewas dalam el Classico di Nou Camp di hujung minggu, menutup rekod gemilang Barcelona menjadi juara La Liga tiga tahun berturut-turut. Dalam perlawanan itu, Ronaldo menjadi matador yang sangat berbisa. Messi pula terjepit, gagal menyerlah. Terperangkap dengan kelicikan strategi yang diatur Jose Mourinho.

Selasa depan, Raja EPL dijangka akan muncul selepas pertembungan antara Red Devils dengan Manchester City di Stadium Etihad. Siapa yang menang di kubu kebal 'The Blues' itu, juaralah jadinya. Kalau The Red Devils kalah, duka lara dimalukan 6-1 oleh Manchester City akan tambahlah parahnya. Kalau tengok prestasi semasa, The Blues memang menakutkan. Tambahan pula belum tewas di tempat sendiri musim ini!

Hebat bangat tu, pak! Moga-moga Red Devils bisa menang. Menang tipis satu gol pun dikira sudah sangat memadai. Kurang-kurang malu tertewas 6-1 di Old Trafford dapat ditebus dengan kejayaan menjuarai EPL untuk kali ke-20. Kurang-kurang dapatlah tinggalkan Liverpool jauh-jauh (dari segi total kejuaraan EPL)!

Tapi permainan bola sukar mahu diramal. Ingat Piala Liga Eropah 1999? Siapa sangka gol Bayern Munich akan dibolosi dua kali pada minit-minit? Lantas barisan muda didikan Alex Ferguson muncul juara? Minggu lepas, terlopong mulut nonton Manchester United tersungkur 0-1 di tangan Wigan. Tak tergamak nak tengok siaran ulangan Everton upaya dapat seri empat sama di Old Trafford! Itulah yang seronoknya tengok bola. Dramatik sungguh.

Senario bola domestik dramatik jugak. Cuma yang mendebarkan itu berlaku di luar padang. Mula-mula semarak isu Annuar Musa dihukum gantung dua tahun oleh FAM. Sebabnya, mengkritik prestasi pasukan Harimau secara terbuka. Kedudukannya dalam FAM tidak membenarkan dia berbuat begitu.

Kemudian, pecah kemarahan penyokong Sang Penyu kerana kalah lagi. Tewas kepada Kelab Sime Darby dalam Piala FA, Sabtu baru-baru ni.

Sebelum itu, waktu kena belasah 6-1 di tangan Selangor, tidaklah nampak orang Ganu marah sangat. Mungkin sebab sama macam The Red Devils yang tumpas dengan jumlah serupa di tangan Manchester City.

Tewas, tapi ada kelas kerana punyai rekod sama dengan Manchester United! Lagipun, seingat saya, Terengganu pernah tewas lebih teruk. Lapan kosong di tangan Singapura. Waktu itu, yang jadi ketua jurulatih ialah Abdullah Muhammad.

Saya pernah berbual dengannya tentang kekalahan yang memalukan itu. Jawabnya selamba, "Budak-budak kita tak biasa main di stadium besar macam Kallang! Ketor! Dokleh nak main!"

Sabtu lepas (21 April) pasukan Penyu kalah kepada Sime Darby dengan jaringan nipis 2-1. Tapi agak memalukan. Kalah kepada pasukan berstatus kelab dalam pertandingan Piala FA. Nak beri alasan macam kalah dengan Singapura lapan gol itu, tentulah tak masuk akal. Kerana permainan diadakan tengah-tengah bandar, di stadium lama yang kecil saja. Tidak di stadium besar dan luas di Kompleks Sukan Gong Badak.

Maka nampak gayanya jadi bengang dan bengkaklah kepala dan jiwa penyokong Terengganu.

Zaman saya rajin menonton bola di stadium dulu, bukan luar biasa jadinya jika penyokong Terengganu bergaduh dengan penyokong lawan. Hatta pernah ada kes bas pasukan lawan dibakar di Kuala Terengganu!

Ugh, zaman sudah berubah. Kini bukan lagi penyokong Terengganu bakar bas atau berkelahi dengan penyokong lawan. Mereka sudah beralih sasaran. Marah dan hampa dihalakan pula kepada Presiden Persatuan Bola Terengganu (PBSNT). Rusuhan kecil berlaku di depan banglo milik sang presiden. Tiada kecederaan. Tiada kebakaran. Hanya beberapa butir batu melayang.

Pada awal 2010, ketika Manchester United menanggung hutang sejumlah £716.5 juta ($1.17 billion),para peminat setianya memprotes, desak pengunduran tuan punya kelab tersohor itu - Malcolm Glazer. Sebahagian mereka ke Stadium Old Trafford dengan memakai jersi hijau dan kuning. Ini merupakan warna jersi pasukan Newton Heath - kelab asal Manchester United. Mereka memprotes bukan kerana prestasi di atas padang, tetapi hutang bertimbun implikasi sepak-terajang dunia korporat yang menguasai kelab bolasepak terkaya di dunia itu.

Dalam soal ini, lain pula nampak gayanya tabiat penyokong-penyokong Sang Penyu. Memprotes, merusuh kecil dan membaling batu kerana ketewasan 2-1 kepada kelab yang dikatakan kecil (Sime Darby), di sebuah stadium yang lama dan kecil jugak! Dramatik sekali!

Permisi. Bisa ketemu lagi.

foto: Bengkeng sungguh orang Ganu! dikutip daripada berita muka depan akhbar Kosmo! (Isnin 23 April 2012).

4 ulasan:

  1. protes dah lama wujud bro.bukan cerita baru ni

    BalasPadam
  2. Perlu perubahan dengan SEGERA...itu adalah PASTI..

    - Anok Jati Tganung, Pasir Panjang -

    BalasPadam
  3. firasat aku..terengganu kalah kerana bomohnya dah tak sehandal dulu

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha Anonymous ni pandai wat kelakor. tentang bomoh ni, team sekolah rendah kawe dulu, kalau nak masuk padang main bola, ikut petua tok bomoh jugak. siap kunyah sireh lagi. tapi taklah jadi juara pun. agaknya bomoh tak handal ler tu :-)

      Padam