Karya

Karya

Isnin, 25 Jun 2012

EURO 2012: BOLEH ORANG LUPA ALLAH!

Ungkapan ini pertama kali saya dengar pada tahun 1998. Ketika bulan demam Piala Dunia tengah memuncak.Saya masih ingat Tok Khatib menyebutnya ketika khutbah di sebuah masjid di Sungai Buluh.

Waktu itu saya bekerja dengan syarikat swasta yang punyai kolej dan sebuah pusat bina semangat. Atas kehendak pengurusan tertinggi, semua pegawai kanan syarikat dikumpulkan di Pusat Bina Semangat di Ampang Pecah. Lari jauh dari kem kepunyaan syarikat di Port Dickson.

Mahu merasa perubahan persekitaran. Jauh dari air laut dan angin pantai. Pagi-pagi hirup udara segar dari bukit, dan bermain air di tasik bekas lombong.

Aktiviti direka untuk mengukuhkan ukhuwah, meluas horizon minda, menyuntik nilai murni dan meniup semangat baru di kalangan para pembuat polisi. Sangat seronok dan sungguh bermanfaat.

Selain menguji ketahanan fizikal, pengisian rohani jadi aktiviti utama. Di sebelah siang berpenat lelah main flying fox, abseiling, dan kayaking. Awal pagi pula bangkit, berjalan dalam kabut menuju surau. Tunaikan solat tahajud dan witir.

Dalam letih fizikal dan mental, sebelah petang masih sempat main bola. Sekumpulan lelaki umur pertengahan tiga puluh, kurang stamina dan sebahagiannya rambut sudah jarang-jarang, berlari bawak perut boroi, begitu bersemangat terkontang-kanting di padang. Berangan macam budak-budak muda, mahu jadi Zidane dan Ronaldo! Demam Piala Dunia 1998 berjangkit tak kira usia dan kedudukan sosial.

Kini bulan demam BOLA datang lagi. Euro 2012 sudah masuk fasa akhir. Kejutan tidak berlaku. Sudah pasti England tak jadi juara. Nampak ada kemungkinan ini Tahun Ronaldo. Piala Dunia 2002 dulu Ronaldo dari Brazil yang jadi rajanya. Selepas sepuluh tahun, nampak bunga-bunga Ronaldo dari Portugal pula akan memakai mahkota Raja Bola Eropah yang baru.

Keluarga kami demam jugak. Saya, Ney-ney dan Dek-dek menyokong England dan Sepanyol. Syai pula pilih Belanda. Yang Tersayang, macam biasa, akan tunggu dua pasukan yang bermain di final. Tak adil! Gitu biasanya anak-anak akan menjerit serentak!

Sehari sebelum England lawan Ukraine, kerana cuti, Dek-dek berpesan supaya dikejutkan jam dua setengah pagi. Mahu jugak dia nonton England main secara langsung. Sungguh-sungguh berpesan gadis yang baru setahun kenal alam kampus itu kepada saya.

Saya terjaga kira-kira jam dua pagi. Teruja mahu nonton Wayne Rooney kembali ke padang. Segera teringat pesanan Dek-dek. Tapi tidak sampai hati pula saya mahu mengejutkan dia.

Berbaloi ke bangun pagi-pagi buta hanya mahu nonton bola? Patutkah diajar anak-anak bersekang mata kerana mahu berhibur semata-mata? Sudah biasa terjadi, ghairahnya tengok bola saja, habis menonton terus dengkur. Kemudian sangat liat pula nak bangun Subuh. Jika tidak dikejut, pasti terlepas yang wajib itu.

Akhirnya, tak jadilah kejutkan Dek-dek.

Saya masih ingat ungkapan Tok Khatib di sebuah masjid di Sungai Buluh pada Tahun 1998 dulu.

Kerana BOLA, sanggup bangun di pagi buta, tapi tak terfikirkan pula nak solat sunat tahajud dan witir.Kerana BOLA, solat Subuh terlepas. Kerana BOLA sanggup ambil cuti sakit, tak mahu kerja. Yang muda remaja tak pergi kuliah dan ponteng sekolah.

Kerana BOLA, ramai yang sanggup lepak di kedai mamak bermandikan embun. Tapi tak sanggup ronda-ronda ikut jadual Rukun Tetangga.

Ada pula yang dapat mudharat kerana bola. Ada yang rebah diserang sakit jantung. Ada yang patah hidung kerana bergaduh.

Yang lebih parah lagi, sudah terbukti, kerana BOLA juga orang gila berjudi!

Memang benarlah kata-kata Tok Khatib di Sungai Buluh itu. Semuanya itu terjadi kerana BOLA - B (Boleh) O (Orang) L (Lupa) A (Allah)!

Permisi. Bisa ketemu lagi.

1 ulasan:

  1. agaknya..sanggupkah kita beramai2 cuti dan ambil mc sebab nak tengok malaysia main.


    -aku anonymous-

    BalasPadam