Karya

Karya

Selasa, 13 November 2012

APABILA PONDOK JADI BENTENG POLITIK (1)


nota awal: artikel yang ditulis dalam dua bahagian ini merupakan reaksi, persepsi dan perspektif pengarang terhadap laporan
Berita Harian (9 November 2012) tentang tekad pihak pemerintah untuk mempertahankan Sekolah Pondok sebagai ‘Benteng Pulihara Identiti Melayu-Islam’.


______________________________
Tahun 1892. Paloh, Terengganu.
Mujahidin yang berperang menentang penjajahan Inggeris di Pahang telah berundur ke Darul Iman. Hulubalang-hulubalang Melayu yang dikepalai pejuang tersohor Dato’ Bahaman telah mendapatkan perlindungan di pondok kepunyaan seorang ulamak Ungku Saiyyid Abdul Rahman. Menyertai Dato’ Bahaman ialah pendekar handalan seperti Mat Kilau dan Tok Gajah.

Pada waktu itu, ulamak berkenaan terkenal bukan saja kerana ketinggian ilmu agama, malahan merupakan penasihat yang sangat berpengaruh kepada Sultan Terengganu. Beliau lebih dikenali sebagai Tokku Paloh.

Sepanjang tempoh perlindungan di pondok Tokku Paloh, para mujahidin dari Pahang dikatakan mendapat banyak manfaat. Di samping mendalami ilmu agama daripada ulamak terkenal itu, mereka turut menuntut ilmu perang!

Di akhir perguruan di Paloh, dikatakan Tokguru Ungku Saiyid Abdul Rahman telah menghadiahi Dato’ Bahaman sebilah pedang istimewa, yang terukir kalimah ayat-ayat suci Quran di matanya.

Bukan itu sahaja, hulubalang-hulubalang Terengganu turut menyertai Dato’ Bahaman meneruskan perjuangannya di Pahang. Ketika itu, yang turut membantu perjuangan suci itu ialah para mujahidin dari Kelantan.

Kebangkitan orang-orang Melayu menentang kerakusan penjajah Inggeris di Pahang itu merupakan sebahagian kisah perjuangan anak watan yang tercetus di Tanah Semenanjung.

Sebelum itu, sudah meledak Perang Naning (1831-1832), yang menyaksikan kira-kira empat ribu hulubalang dikepalai Dol Said memerangi soldadu Inggeris. Di Pasir Salak, kedurjanaan penjajah Barat terhadap penduduk pribumi, menyebabkan berlakunya pembunuhan JWW Birch (1875). Peristiwa ini telah menyemarakkan perjuangan orang-orang Melayu yang dipimpin oleh Dato’ Maharajalela. Manakala di Pasir Putih (1915), telah bermula kebangkitan rakyat yang dipimpin Haji Mat Hassan, yang lebih terkenal dengan gelaran Tok Janggut.

Tiga puluh enam tahun selepas Dato’ Bahaman berlindung dan berguru (ilmu agama dan muslihat perang) di Pondok Tokku Paloh, muncul seorang ulamak yang pemimpin rakyat menentang penjajah.

Pada tahun 1928, berlaku peristiwa sangat penting dalam sejarah ketamadunan Terengganu. Meledak perang terbuka terhadap Inggeris yang dikenali sebagai ‘Pemberontakan Tani’. Berbeza ia dengan kebangkitan rakyat di Pahang, Perak, Kelantan dan Naning itu. Kerana kebangkitan anak watan menentang penindasan penjajah British kali ini diketuai seorang ulamak - Haji Abdul Rahman Limbong. Beliau adalah anak murid kepada Tokku Paloh.

Haji Abdul Rahman Limbong ini sangat besar pengaruhnya, hingga digambarkan oleh pihak British betapa kepimpinannya seumpama Mahatma Ghandi, yang “capable of rallying thousands of Malays who would stand ready to follow blindly his bidding” (hlm 147, buku After Its Own Image – The Terengganu Experience; karangan Shaharil Talib: 1984).

Seperti perjuangan Dol Said, Dato’ Maharajalela, Dato’ Bahaman, dan Tok Janggut sebelumnya, kebangkitan rakyat yang dipimpin Tokguru Haji Abdul Rahman Limbong akhirnya juga menemui kegagalan. Sistem pemerintahan feudal pada zaman itu menjadi tembok penghalangnya. British memperkudakan feudalisme di Tanah Semenanjung sebaik-baiknya dan secara optimum untuk menyekat dan melumpuhkan nasionalisme Melayu daripada hidup dan berkembang.

Kelicikan British ini menyebabkan kebangkitan rakyat itu dilihat dan diperlihatkan sebagai suatu penderhakaan terhadap sultan. Muslihat British itulah menyebabkan kebangkitan nasionalisme Melayu dapat ditewaskan. Apabila British berjaya menjadikan pihak istana sebagai sekutu mereka, dan dapat meyakinkan sultan kedudukannya terjamin, maka terbantutlah dan padamlah perjuangan rakyat jelata. Kerana orang Melayu tidak menderhaka kepada rajanya!

Antara iktibar penting dalam rentetan kebangkitan rakyat atau nasionalisme Melayu itu ialah peranan yang dimainkan oleh ulamak seperti Tokku Paloh dan muridnya, Haji Abdul Rahman Limbong. Kedua-dua tokoh ternama ini lahir dalam sosio-budaya pondok. Ketika itu, pondok bukan hanya tempat menuntut ilmu akhirat. Yang diajar dan diamalkan ialah Islam sebagai addin. Yang meliputi segenap aspek kehidupan bermasyarakat – sosial, ekonomi dan politik.

Kerana itulah, pada waktu itu, pondok menjadi benteng agama, bangsa dan negeri.

Apabila PM Dato’ Seri Najib bertekad mahu ‘mempertahankan sekolah pondok’ sebagai ‘benteng pulihara identiti Melayu-Islam’, nampak keterbalikan kepada peristiwa yang pernah berlaku pada tahun 1892 dulu.

Waktu itu, orang kenamaan Pahang (Dato’ Bahaman) mencari perlindungan dan bantuan di pondok Tokku Paloh kerana menentang penjajah British.

Kini, pada zaman kontemporari ini, orang kenamaan dari Pahang juga (tapi statusnya terlebih tinggi kerana memimpin negara), bukan meminta perlindungan atau bantuan tetapi bertekad mempertahankan pula sekolah pondok yang ada di Tanah Semenanjung dengan penubuhan Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia.

Secara hurufiah, nampaknya begitulah.

Tidak mungkinkah pondok akan dijadikan benteng politik pihak yang berkepentingan?

Permisi. Dengan izin-Nya kita bisa ketemu lagi.

_____________________________
nota akhir: dalam bahagian kedua perihal ‘pondok dan politik’ ini, akan disentuh bicara seorang Tokguru Kelate, “orang pondok itu peluru, parti itu bedil!”


1 ulasan:

  1. harleem bercerita kehebatan pondok yang mampu menggoncang politik.. Piem pula bercerita tentang kelemahan pondok sehingga terpaksa bergantung dan dipertahan oleh orang politik..hampeh tul..


    -aku anonymous-

    BalasPadam