Tidak ada sempadan tarikh dan usia yang sohih jika mahu
diukur timbul minat terhadap politik dalam riwayat kawe. Bukan minat hidup aktif
sebagai orang politik. Tapi lebih condong jadi pemerhati yang jarang-jarang
mendekat dan kalau terlibat pun itu kadangkala saja secara sipi-sipi. Kerana
kehendak kerjaya belaka tu.
Ada beberapa faktor yang sangat mempengaruhi kawe cenderung
politik ini.
Yang dikira paling kuat pengaruhnya ialah latar keluarga.
Ikut ceritera bonda, umbi yang mengakari ‘darah politik’ itu asalnya daripada
Tokki kawe. Arwah waktu muda-mudanya dikatakan pernah menjadi pengikut Tuan
Guru Hj Abdul Rahman Limbong.
Sewaktu komunis mengganas period Lepas Perang
Jepun, orang Bintang Tiga ada mencari Tokki kawe itu di kampung. Entah apa
salahnya tiada kawe usul. Tapi ikut sejarah Tanah Melayu, sekiranya ada Melayu
yang ‘dicari’ Bintang Tiga,maksudnya tiada lain – mahu disembelihnya.Tokki kawe
tidak tertangkap. Komunis yang mahu mengganas balas dendam di kampung kawe
tidak kesampaian hajatnya. Maka tidak berakhir hayat Tokki kawe itu di tangan
komunis.
Daripada cakap-cakap wartis-warah terdekat dan sesekali ada
peluang keemasan bersembang dengannya, jelas pendirian Tokki kawe –
perjuangannya adalah untuk Melayu.
Ayahanda kawe pula seorang aktivis politik tahun 50-an hingga
70-an. Waktu itu dia kenal baik dengan beberapa watak utama politik Melayu
peringkat negeri dan kebangsaan, termasuk
tokoh yang pernah tunjuk keberanian nombor wahid bertarung dengan Mahathir
untuk jawatan Presiden UMNO.
Sesekali pulang dari kampus, kawe sempat berbual-bual dengan ayahanda tentang perjuangan UMNO.
Zamannya berbanding era 80-an. Kerana kawe ngaji sejarah di tingkatan enam dan
waktu di kampus juga (sempat masuk kuliah dan tutorial Mahaguru Sejarah
Profesor Khoo Kay Kim), maka bicara tentang Politik Melayu timbul ketika
berdepan dengan ayahanda. Yang menarik, sembang-sembang secara khususnya
kepimpinan Mahathir.
Singkat rumusannya tentang negarawan itu. “Dia tidak
berjuang untuk Melayu!”
Kawe tidak pasti rasional ayahanda bertutur sebegitu. Apakah
kerana sahabatnya kalah dalam pertarungan sengit dengan Mahathir? Atau benarlah
ikhlas ulasannya itu kerana ayahanda hidup cergas dalam dunia politik Era Tun
Abdul Razak dan Tun Hussin jadi PM. Jadinya tentu bicara tentang Mahathir itu
berdasarkan perbandingannya dengan dua tokoh yang terdahulu.
Kawe percaya kepada pegangan ayahanda kerana dia seorang
aktivis yang bergiat lama dalam politik. Lagipun dia adalah ayah kawe!
Tapi tanggapan kawe itu goyah jua. Pengetahuan lanjut
tentang sejarah Tanah Melayu dan situasi kontemporari politik yang boleh
diakses sendiri tanpa bergantung maklumat daripada ayahanda, mengubah
perspektif kawe. Berkaitan hal politik Melayu dan Mahathir jugak.
Telaah buku Dilema Melayu. Tafsir agenda Wawasan 2020. Menghitung-ukur
tindakan-tindakan Mahathir dalam tempoh sepuluh
tahun pertama jadi PM. Berpeluang membaca koleksi ucapan-ucapan presiden UMNO
dari Zaman Tunku hingga Mahathir. Tidak terelak, maka hadir perspektif
yang berbeza.
Saya mulai percaya Mahathir bukan sebagaimana tanggapan ayahanda
kawe. Dia adalah pejuang Melayu! Pendapat umum waktu itu serupa itu jugalah.
Mahathir wira Melayu.
Apabila Kes Liwat Termasyhur (KLT) terjadi, dan berlakulah malapetaka
yang menimpa umat Melayu yang turut mengubah scenario politik, social dan
ekonomi Tanah Bonda, tsunami paradigma sendiri pun tunggang-terbalikkan akal
budi kawe.
Persekitaran politik yang kucar-lanar bukan sekadar
menggugat kredibiliti kerajaan, malahan perjalanan
sistem keadilan dikecam habis-habisan, dan penguat-kuasaan undang-undang
(kepolisan) jadi bahan lelucon.
Maka jadi kelabulah akan siapa yang berjuang untuk Melayu dalam
waktu maha gawat itu.
UMNO sebagai parti orang Melayu pula sudah jadi sangat goyah dan tercemar reputasinya.
Tiba-tiba
Mahathir bukan lagi wira Melayu. Malahan dia ditempel dengan beberapa gelaran
yang tercela.
Mahathir bukan wira. DSAI yang menentangnya itulah diangkat sebagai
wira rakyat. Situasi gawat serba-serbi hujung 90-an itu macam itulah nampaknya.
Bahkan dalam novel SHIT karya SN Profesor Shahnon Ahmad, Timbalan
Perdana Menteri yang dipecat waktu itu diangkat sebagai hero dengan nama Wirawan!
Tapi kawe tak pasti pula, apakah wirawan itu simbol hero Melayu atau tidak. Samar-samar sebenarnya.
Tapi kawe tak pasti pula, apakah wirawan itu simbol hero Melayu atau tidak. Samar-samar sebenarnya.
Dalam situasi gawat serba-serbi itu, muncul DSWA sebagai membawa
obor perjuangan suaminya. Sewaktu pelancaran Parti Keadilan yang lambangnya
mata (ambil aura kes mata lebam), diperdengarkan Teman Sejati sebagai lagu tema.
Merujuk khusus kepada DSWA.
Tapi DSWA terang dan lantang mengisytiharkan parti
dipimpinnya itu bukan berjuang untuk Melayu!
Awal kempen PRK di Kajang (sebelum jatuh hukuman baru
sabit kes liwat mega) wakil-wakil PAS,
PKR, DAP, BERSIH bergabung di atas pentas
menjadikan PM Pertama Persekutuan Tanah Melayu - Tunku Abdul Rahman al-Hajj - sebagai
model perjuangan Pakatan Rakyat. Asasnya gabungan itu bersetuju dalam Forum
Legasi Tunku itu bahawa mereka berjuang untuk Malaysia bukan untuk Melayu. Kata-kata
Tunku jadi ‘slogan perang’ PRK N25.
Dalam forum di New Era College itu, DSAI dikatakan buat rumusan
betapa masa depan rakyat bermula di Kajang!
Seingat kawe, sejak layak jadi pengundi pertengahan 80-an, dan
turun mengundi dalam tiap PRU (kecuali waktu mastautin di UK empat tahun pertama alaf
baru), inilah pertama kali kawe dengar kata-kata
Tunku ‘jadi azimat’ dalam kempen politik PAS, DAP, dan PKR.
Nampaknya, Forum Legasi Tunku itu jadi pentas untuk melonjak-kukuh
Gagasan Malaysia parti-parti yang berkaitan.
Setahu kawe, sebahagian pemimpin utama parti yang berkongsi
pentas dan bergabung gagasan di New Era College itu sebelum ini tidak pernah me-wira-kan
Tunku. Malahan sebahagian kata-kata serta tindakan Bapa Kemerdekaan itu lazimnya
menjadi bahan momokan politik semata-mata!
Situasi kontemporari sempena PRK Kajang sudah terbalik
kuang. Kata-kata dan tindakan Tunku menjadi ‘keramat dan azimat’.
Tujuannya boleh dirumuskan begini:-
1) Untuk terus mengukuhkan sokongan Cina kepada Pakatan
Rakyat.
2) Dalam waktu yang sama menyatakan perjuangan parti masing-masing bukan untuk Melayu.
Lantas mudahlah jua diambil kesimpulan: antara sebab pemilihan DSWA jadi calon kerana sudah jelas dinyatakannya lama dulu bahawa perjuangan partinya bukan untuk Melayu!
Jika PRK N25 yang diadakan di suatu kawasan majoriti Melayu itu dikatakan bukan untuk Melayu, lantas untuk siapa?
Permisi. Dengan izin-Nya kita bisa ketemu lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan