Karya

Karya

Rabu, 31 Mac 2010

GATAL MAHU JADI PELUKIS

saya gemar melukis. itu yang kadang-kadang tangan gatal-gatal mahu melakar dan menconteng. saya gemar melukis tapi tidak suka mewarna. sebab itulah lakaran saya lazimnya menggunakan pensil.

semasa di sekolah rendah, saya gemar melukis aksi pemain bola sepak. Terpengaruh amat dengan "Star Soccer" yang tertayang di tv dalam hitam putih. barangkali ini juga sebabnya lukisan saya guna pensil sahaja! Majalah bola yang begitu mengujakan saya pada waktu itu ialah Shoot. Kedua-duanya memperkenalkan saya kepada nama besar dalam bolasepak England seperti Bobby Charlton, Gordon Banks dan George Best.

Itu cerita lama sebenarnya. "Star Soccer" tiada bersiaran lagi. Majalah Shoot tidak pula saya pedulikan. Entah ada lagi dalam pasaran. Internet dan tv satelit mengubah bukan sahaja sudut pandangan, malahan cara kita mendapat sesuatu (atau lebih tepat dalam konteks ini cara kita menonton bola sepak). caranya berbeza, tapi minat terlekat kejap pada EPL juga. dari sekolah rendah hingga udah punyai anak tiga (isteri satu saja.

setia pada yang satu! jangan sekali-kali durhaka!ini pengakuan tulus untuk PakGuru Azrain).

Satu perkara lagi yang tidak berubah jua, ialah kegemaran melukis. Hatta ketika menghantar anak-anak ke tuisyen lukisan, saya teruja untuk sama-sama mendaftar. Jadi murid baru yang paling lanjut usia! Tapi gurunya bukan sembarangan - Apayee nama timangan. Nama betulnya Zafarudin. Seorang pelukis seangkatan dengan yang tersohor - Jaafar Taib.

saya tidaklah betul-betul belajar melukis secara langsung dengan Apayee. Pelukis veteran yang selalu muncul dengan rambut ekor kuda, ketika kelas lukisan hanya sesekali menegur. Tapi apabila dizahirkan sentuhannya, termalu kita dibuatnya. Hebat seghoti.

Kegemaran yang lain jika saya menghadiri 'kelas dewasa' itu, ialah membelek-belek album lama (yang terkandung dokumen-dokumen penglibatannya dalam dunia lukisan tanahair) sambil mengisahkan yang tersurat dan tersirat di sebalik himpunan nostalgianya itu.

Apayee pernah menjadi presiden pertama Persatuan Kartunis Malaysia. Itulah yang saya rugi banyak, tidak dapat berguru terus daripadanya setiap kali hadir kelas. Yang mengajar saya ialah isterinya - Cikgu Maimon. Karyanya boleh dilihat dan dibeli di sebuah galeri milik famili mereka, terletak dalam Kompleks PKNS Bandar Baru Bangi.

Oleh sebab ada komitmen lain yang menghambat dan mengekang, saya selalu ponteng kelas. Apabila anak-anak sudah tidak lagi pergi tuisyen lukisan (sebab periksa sudah habis!), maka saya turut berenti. Jika dikumpulkan waktunya, tidak sampai tiga bulan pun saya masuk kelas. Namun begitu, sempat juga menghasilkan beberapa karya yang jadi 'nostalgia kelas dewasa'!

Saya kepilkan tiga keping untuk tatapan anda.

Jutaan terima kasih kepada Apayee dan Cikgu Maimon. Kurang-kurangnya saya dapat berkenalan dengan sepasang insan seni yang amat berbakat, tidak kedekut ilmu dan budiman belaka!

____________________
ilustrasi atas: anak musang
ilustrasi tengah: keris tanjong
ilustrasi bawah: keris macan singo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan