Karya

Karya

Sabtu, 26 November 2011

MEMORI HAJI 2010: 'PUTIH WAJAHNYA, PUTIH WAJAH NABI'

Saya sudah lupa kalimah ini daripada sajak siapa. Mulanya saya ingatkan baris daripada "Anak Jiran Tionghua" karya tersohor SN Usman Awang. Sudah disemak antologi Puisi-Puisi Terpilih Usman Awang (DBP:1987), ternyata terpesong jangkaan itu. Saya telefon Cikgu Mazlan untuk mencari kepastian. Katanya mungkin karya Usman Awang, Dharmawijaya atau T. Alias Taib. Hampa juga kerana sahabat saya yang kini seorang ketua jabatan di sebuah Institut Pebndidikan Guru Malaysia tidak boleh mengesahkan apa-apa.

Malang sungguh, satu baris saja terlekat dalam kepala. Sajaknya tentu tercipta daripada buah fikiran sasterawan yang hebat. Apa tidaknya, seingat saya kalimah ini pernah saya baca ketika mentelaah dan mengajar sastera SPM di Pusat Pendidikan Yayasan Islam Terengganupada tahun 1985. Baru lepas mengaji dari Universiti Malaya.

Kerna saya ini guru sastera dan ngajar Bahasa Melayu juga (bukan Bahasa Malaysia), menjadi kebiasaan jika ada majlis (misalnya Hari Guru), saya diminta atau meminta untuk baca sajak. Jika tidak baca sajak SN Usman Awang, maka tentu saya akan membaca sajak ciptaan sendiri.

Dua puluh enam tahun berlalu, pagi ini lintasan kalimah 'Putih Wajahnya, Putih Wajah Nabi' itu bermain dalam kepala.

Pagi ini, kalimah itu datang mengusik-usik sewaktu genap setahun saya pulang ke Tanah Bonda selepas menunaikan fardhu Haji (Oktober - November 2010).

'Putih Wajahnya, Putih Wajah Nabi' memberikan maksud murninya jiwa seseoranginsan sehinggakan ketaqwaannya menyerlah pada wajahnya. Nur keimanan terpancar di wajahnya. Boleh juga dikatakan, inilah gambaran seorang insan yang bersih daripada sebarang dosa! Begitu tafsiran yang pernah saya berikan ketika ngajar subjek sastera di depan empat puluh murid.

Sekarang majoriti jemaah sudah pulang ke tanahair. Musim Haji 2011 sudah menutup tirai. Kalau ada kelapangan, pergilah ziarah mereka (jika kenal). Tatap wajah mereka lama-lama. Mungkin beginilah hati anda akan berbisik: 'MasyaAllah, sedap tengok wajahnya. Tenang dan cerah. Macam terpancar cahaya keimanan!'

Dah balik rumah, silalah rujuk buku Ibadat Haji, Umrah & Ziarah (LTH: 2009) halaman 7. Bacalah hadis tercetak di situ(riwayat al-Bukhariy dan Muslim) yang bermaksud:
'Sesiapa mengerjakan haji ke Baitullah dan tidak melakukan rafath (larangan bercampur dengan isteri termasuk juga segala yang menimbulkan nafsu berahi, dan fusuq (larangan maksiat, termasuk segala yang dilarang dalam masa mengerjakan Haji seperti berburu dan lain-lainnya) jadilah keadaan dirinya bersih seperti baru dilahirkan oleh ibunya'.

Selepas 26 tahun, saya beroleh ilham untuk memberikan tafsiran baru kepada kalimah 'Putih Wajahnya, Putih Wajah Nabi' itu. Ini merupakan suatu gambaran jemaah yang pulang dengan anugerah Haji Mabrur. Wajahnya memancarkan cahaya keimanan, seperti seorang bayi yang tiada punyai dosa apa-apa! Inilah kemuncak kejayaan peribadi dalam hayat seorang Muslim.

Bukan saja pulang tanpa dosa, bahkan iblis di dalam badan pun sudah dihempas keluar, dan syaitan yang berkeliaran sudah pun direjam!

Permisi.

foto: jemaah memasuki Terowong Moessim menuju Kompleks Jamrah, untuk merejam syaitan & iblis!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan