Karya

Karya

Ahad, 27 November 2011

MEMORI HAJI 2010: "PUTIH WAJAHNYA, PUTIH WAJAH NABI" (bhgn 2)

Kemarin, seorang sahabat bertandang ke rumah saya. Kerana cuaca petang (lepas Asar) yang mendamaikan, kami bersembang di laman rumah. Mengelilingi meja batu yang diwarnakan macam balak besar yang dipotong nipis. Sambil berbual, kami memamah popia, dan menghirup kopi O tanpa gula. Kerana Zaidi ini lama jadi guru (dan kini bertugas sebagai pegawai kanan pendidikan pula), maka saya cuba fokus kepada isu-isu terhangat bidang itulah. Tapi Cikgu Zaidi pandai mengelak dan mengelit.

“Kenapa orang yang baru balik Mekah, muka nampak lain?” Cikgu Zaidi yang belum pernah menjejak kaki di Tanah Suci, mengalihkan topik perbualan sewaktu saya menimbulkan musykil tentang PPSMI dan ‘eksperimen kerja guru sembilan jam’ yang mati tengah jalan.

“Lain macam mana?” Saya menuangkan kopi lagi ke cawannya.

“Tahun lepas, aku jumpa Luqman di Masjid Nilai. Masa tu baru seminggu dia balik Mekah. Terkejut sungguh. Aku tengok wajahnya macam ada cahaya. Senyumnya manis sungguh. Kamu pun tahu, Luqman tu, tak handsome langsung! Heran sungguh. Ada kena-mengena dengan haji ke?”
Berkerut dahi Zaidi. Nampak benar dia ingin tahu.

Luqman kawan lama kami. Pergi Mekah sekali dengan saya. Bertemu dengannya sewaktu Kursus Haji Perdana di Masjid Shah Alam. Tapi sepanjang di Tanah Suci tidak bersua pun. Walapun pergi melalui Muassasah juga, dia dan isterinya menginap di hotel lain.
Soalan Cikgu Zaidi tidaklah sukar untuk saya memberikan jawapan.

“Di sana, wuduk selalu lekat di badan. Macam pakai baju dan seluar. Macam pakai kopiah. Wuduk dah jadi pakaian rasmi! Kecuali masuk jamban. Masuk waktu, mesti cepat-cepat solat. Kalau tak pergi Masjidilharam, paling koman berjemaah di surau hotel. Sembahyang benar-benar jadi tiang hidup kita di Mekah!”

Cikgu Zaidi kelip-kelap matanya beberapa kali. Tangannya menongkat pipi. “Dengar cerita, dia dapat solat 40 waktu di Masjid Nabi. Kamu dapat?”
Guru yang satu batch dengan saya studi di Fakulti Sastera-Sains Sosial Universiti Malaya ini, nampak makin teruja.
Elok juga dimasukkan ‘seruan dan aura Haji’ ke telinga cikgu yang kahwin agak lewat ini. Umur pertengahan tiga puluh baru kahwin.

“Aku dapat 38 saja. Terlepas dua waktu. Yang naik flight dengan aku, semua sangkut di airport Madinah. Lekat tiga jam di imigresen. Yang nikmatnya, solat di Raudhah. di Taman syurga tu! Siapa tak nak!"
Cikgu Zaidi hanya diam. Nampak macam dia memikirkan sesuatu.

Saya terus tuang promo haji ke telinganya. “Besar hikmahnya. Bukan senang nak solat dalam Raudhah. Nak masuk berdoa pun payah! Ratus ribu jemaah berebut nak masuk Raudhah!”

Cikgu Zaidi menggigit bibir.

Saya nampak dia sudah sangat berminat. “Minum pula air suci. Bersih hati. Air zam-zam cuci kalbu tiap hari. Di Masjid Nabawi, minum tiap waktu solat. Masuk masjid ikut pintu mana pun, mesti teguk segelas. Di Masjidilharam tak kira masa. Lepas ngaji. Lepas solat. Lepas tawaf. Waktu nak balik minum lagi. Ramai jemaah ambil wuduk guna air zam-zam. Sambil-sambil buat Saie pun, minum zam-zam jugak.”

Cikgu Zaidi mencelah. “Payah ke nak cium Hajarulaswad?”

Saya mengobarkan semangatnya. “Kucup batu dari syurga! Kalau sungguh-sungguh nak, Tuhan beri laluannya. Kamu akan terpegun. Kamu mesti rasa macam tak percaya. Sebelum kucup, mesti tercegang tengok batu suci tu. Mesti takjub tengok serpihan kecil tu. Nampak macam permata...dalam gua yang gelap gelita!”

Cikgu Zaidi mengangguk kecil. Dia bersuara perlahan. “Patut ler berseri muka Luqman. Minum air suci. Kucup batu syurga. Solat pulak di Taman Syurga! Ratib depan Kaabah!”

Saya teruskan ajukan soalan cepumas:“Kamu bila lagi?”

Tanpa teragak-agak dia membalas. “Aku cadang tahun depan. Ikut pakej swasta. Mahal sikit tak apa. Nak cepat. Nak pergi jugak tahun depan. Seronok pulak dengar cerita kamu.”

“Molek benar.” Saya menepuk bahunya dua tiga kali. “Heh, kamu tak komen pula muka aku ni!”

Segera bersinar mata sahabat saya yang gemar mengusik ini. Dia tersengih. “Kamu? dah setahun balik Mekah, nampak gaya cahaya dah malap ni! Muka kelam saja!”

Kami gelak kuat sekali.

Hampir tengah malam, saya hantar sms kepada Cikgu Zaidi. Saya tulis penuh, tak main singkatan apa-apa:

'Yang membersihkan wajah ialah wuduk, bukan SK-II. Yang masuk ke dalam saluran darah ialah air suci dari syurga, air zam-zam. Bukan air herba atau jus apa-apa. Yang meresap masuk ke dalam jiwa dan raga ialah zikrullah. Bukan suntikan botox atau vitamin atau gel. Yang menjadi makanan supplemen ialah kurma ajwa. Bukan Tongkat Ali atau jamu. Itu sebabnya wajah Luqman bercahaya. Inilah gambaran taqwa dan iman. Kamu masih ingat sebaris sajak ‘Putih Wajahnya, Putih Wajah Nabi?’ Itulah tandanya orang yang dianugerah Haji yang mabrur!'


Selamat menyambut Awal Muharram. Moga Allah berkati kita dalam profesion dan dirahmatiNya dalam kehidupan seharian. Ameen.
Permisi. Wassalam.

foto: Jutaan manusia mengunjungi Masjidilharam saban tahun. Minum air zam-zam tidak tentu masanya. Banyak pula air zam-zam dibawa balik ke negara masing-masing. Telaga zam-zam tak pernah kering!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan