Karya

Karya

Khamis, 15 Disember 2011

DEWA YANG TURUN DI STADIUM EMIRATES?

Kali ini kita bicara hal bola. Selepas diganyang oleh Syaitan Merah pada bulan Ogos, kebangkitan The Gunners makin menyerlah. Selepas lolos ke pusingan kalah mati Liga Juara Eropah, Sabtu lalu mereka menang lagi. Tapi tipis saja dengan Everton. Hanya satu gol.Kalau dibandingkan dengan Manchester United, Liverpool, Manchester City, dan Chelsea, kelab yang berjiran dengan Liverpool itu bukanlah tandingan Arsenal. Kerana tiga mata tambahan sangat berharga untuk terus duduk dalam kelompok empat pasukan teratas, maka kemenangan di Stadium Emirates itu sangat berharga buat budak-budak Arsene Wenger.

Gol kemenangan jaringan Robin van Persie itu dikatakan berpotensi diangkat sebagai 'gol terbaik sepanjang musim'. Memang ada kelas dan ada stail. Rembatan 'first timer' kaki kiri van Persie menakjubkan. Ada iras-iras ledakan gaya Thiery Henry. Penyerang berbisa Arsenal dan pemegang rekod penjaring terbanyak kelab London ini, yang diabadikan sebagai legenda dengan tertegak patungnya di luar Stadium Emirates. Semasa van Persie merayakan gol kemenangan itu dengan rakan-rakannya, tertayang di kaca tv Thiery Henry bangun memberikan tepukan.

Sewaktu Piala Dunia 2002 anjuran bersama Jepun dan Korea Selatan, saya masih mastautin di England. Saya masih ingat terbaca laporan akhbar tempatan tentang pasukan England yang menghadiri sesi latihan pasukan Brazil. Lawan mereka di peringkat suku akhir. Akhbar berkenaan menggunakan tajuk kira-kira begini: "God is watching from the stand".

Tajuk itu sebenarnya merujuk kepada seorang pemain menjadi harapan England, dan menjadi kegilaan peminat di Jepun. Pemain berjersi nombor tujuh - David Beckham. Pemujaan terhadap bintang ternama ini sudah sampai kepada tahap dia disamakan dengan 'dewa'! Betul jugak agaknya, tendangan kaki kirinya menyelamatkan England ketika menentang Greece (di peringkat kelayakan), dan membawa England ke Pusingan Akhir di Negara Matahari Terbit secara automatik.

Kaki kiri Beckham yang melencungkan bola ke dalam jaring Greece itu pula, telah diukir dan diabadikan di dalam muzium patung yang terkemuka - Madame Tussauds - di Kotaraya London. Kebetulan sekali nama 'David' itu sama pula dengan kesatria yang menjadi legenda rakyat British, iaitu 'Sir David the dragon slayer', maka sesuailah gamaknya dia didewa-dewakan begitu!

Tapi malang sekali, sang dewa Beckham tak dapat menyelamatkan England ketika berlawan dengan Brazil. Tewas mereka dengan jaringan fantastik Ronaldinho. Akhbar di England macam tak boleh terima hakikat, lantas mengejek dengan mengatakan gol itu 'tak sengaja masuk'. Manakala Ronaldinho yang sangat tinggi skilnya tapi tak kacak macam Beckham, dipersendakan sebagai makhluk Tuhan yang 'belum sempat siap dicipta' tapi tergesa-gesa diturunkan ke bumi!

Kembali kita ke adegan di Stadium Emirates.
Tamat perlawanan Arsenal dengan Everton, penjaga gol 'The Gunners' (namanya susah nak sebuat dan payah nak ingat) Szczesny merebahkan diri dan mencium kasut bola Robin van Persie. Seolah-olah menyembah seorang dewa yang baru turun bermain-main di padang hijau Stadium Emirates.

Inilah kali pertama saya menyaksikan seorang pemain mencium kasut bola rakan sepasukan kerana sangat kagum dan menghargai sumbangannya.
Inilah budaya gila bola di England. Pemujaan kepada pemain menjadikan mereka 'kebal dan hidup abadi' (ditegakkan patung peringatan seperti Theiry Henry dan Bobby Charlton).

Nampaknya kali ini, sempena perayaan 125 tahun pasukan Arsenal, dua dewa singgah sekaligus di Stadium Emirates. Satu yang patungnya baru saja ditegakkan di luar stadium, dan orangnya pula sedang menonton perlawanan berkenaan. Manakala seorang lagi memakai jersi nombor sepuluh yang 'didewakan' oleh ciuman di kaki kirinya oleh rakan sepasukan!

Ugh, gila sungguh!

Kita tengok hujung minggu ini, kalau-kalau 'sang dewa yang kacak ini' boleh menang bertempur dengan 'dewa perang' yang bengis - Mario Balotelli - dari Manchester City pula.

Molek benar, kalau dewa 'The Gunners' dapat bedil banyak-banyak dan runtuhkan kota 'the blue side of Manchester' yang mengancam mahkota Old Trafford.

Permisi.


nota 1: foto diimbas daripada akhbar The Star 12 Disember 2011.
nota 2: dalam posting akan datang, saya akan muatkan artikel tentang pemujaan terhadap hero England - David Beckham - ketika zaman gemilangnya.

1 ulasan: