Karya

Karya

Khamis, 5 Januari 2012

MERAH CINTA KITA dalam dakapan seorang HAFIZAH

Ini nota yang ditulis di dinding Fb saya pagi tadi.

"pak harleem, saya dah baca buku Merah Cinta Kita dan saya rasa buku ni sangat best. ceritanya tentang kisah-kisah yang berlaku dalam hidup para remaja zaman sekarang. sangat sesuai untuk dibaca dan dijadikan pedoman oleh para remaja."

Komen tersebut merupakan kali kedua dihantar oleh orang yang sama kepada saya. Yang pertama, mesej begini yang terpapar di telefon saya:-

"merah cinta kita memaparkan cerita2 menarik yang berlaku dalam kalangan remaja. Cerita yang sarat dengan pengajaran dan mempunyai jalan cerita yang menarik ini sangat sesuai sebagai bahan bacaan untuk para remaja. Bahasanya juga mudah untuk difahami."

Mula-mula saya baca sms itu, terus respon dalam kepala: 'ugh, skema sekali! Macam tulis ringkasan karangan.'
Err, mungkin lebih tepat disamakan dengan sinopsis antologi cerpen KOMSAS tingkatan tiga.

Sekiranya ini jawapan untuk soalan kertas KOMSAS, boleh diberikan markah hampir penuh. Kurangnya, ketiadaan contoh.

Apabila membaca nota yang dihantar ke Fb, terlihat kesungguhan penulis untuk menyampaikan mesejnya. Saya fikir, gadis yang menulis nota ini jujur orangnya. Dia berlaku adil dan saksama kepada semua karya yang terkumpul dalam antologi Merah Cinta Kita.

Siapa si gadis ini?
Namanya Hanisah. Dia seorang hafizah, pelajar Sekolah Integrasi di Banting. Dalam PMR yang diumumkan baru-baru ini, cemerlang sekali dia. Dapat semua A dalam sembilan subjek!

Saya diberitau, sewaktu UPSR, dirangkulnya semua A juga. Yang menarik, kisah tentang peribadinya. Hanisah pernah mendapat anugerah 'Murid Pekerti Terbaik' ketika dalam darjah enam.

MasyaAllah. Sudahlah pintar, luhur pula budinya gadis manis ini! Saya fikir, inilah asas kekuatan dan semaraknya Merah Cinta Seorang Hafizah. Wow, molek benar kalau dijadikan judul novel, nih!

Moga Allah jadikan dia wanita solehah yang berbakti kepada bangsa, negara dan agama. Ameen!

Permisi. Bisa ketemu lagi.


foto:
Hanisah yang bertudung biru, memegang naskhah Merah Cinta Kita. Berdiri di belakang (berkaca mata, tudung coklat, dan pakai baju bunga-bunga) ialah kakaknya, Zaimah. Pelajar cemerlang PMR dan SPM. Seorang hafizah juga, sekarang mengaji bidang perubatan di UIAM.



1 ulasan:

  1. alhamdulillah...mengharapkan dan mendoakan moga2 sy juga dapat mendidik anak sebegitu....

    BalasPadam