Karya

Karya

Ahad, 1 Januari 2012

MERAH CINTA KITA di Rumah KeduaKu

Sabtu, hari terakhir 2011.
Kami satu famili ke Shah Alam. Seperti biasa, Syai yang memandu. Jam sembilan setengah baru sampai ke destinasi. Lewat lima belas minit kerana berpusing juga mencari lokasinya. Kali pertama kami satu famili ke situ. Memang teruja sangat mahu menjejak kaki di lamannya. Banyak sudah saya dengar tentang kebagusannya. Mendengar cerita orang dengan melihat sendiri biasanya jauh amat berbeza. Cerita mudah sekali ditokok-tambah supaya sedap. Kerana itu, lazim berlaku 'indah khabar daripada rupa'.

Tapi kali ini, memang benarlah 'indah seperti yang dikhabarkan!'
Dari jam sembilan setengah pagi hingga empat petang kami satu famili leka di Rumah KeduaKu.

Semuanya - Yang Tersayang, Syai, Ney-ney dan Dek-dek - begitu teruja dan sangat puas hati. Apatah lagi kami diberikan layanan sungguh istimewa oleh Pengarah PPAS Pn Hajjah Mastura Mohammad. Malahan suaminya (Haji Badrul) dan anak-anak gadisnya (Farah, Nurul dan Hajar) sama mesranya dengan ibu mereka menjadi hos yang sangat bagus kepada kami berlima.
Memang benar sungguhlah Perpustakaan Raja Tun Uda di Shah Alam ini seolah-olah Rumah KeduaKu sebagaimana yang dicita-citakan Pengarah PPAS. Saya difahamkan betapa kewujudan, operasi dan servis perpustakaan hebat ini adalah berlandaskan konsep itu. Betul sungguh begitu!

Berkunjung ke sini bersama famili, bukan sekadar kita mampu duduk berlama-lama sampai petang, kalau disediakan bilik tidur pun kami sanggup bermalam! Pertama kali dalam hidup berfamili saya lihat anak-anak amat seronok lepak di perpustakaan.

Sebabnya? Tunggu dulu. Kita bisa bicara tentang itu di lain pertemuan.

Sebelum pulang (kerana ada panggilan telefon daripada seorang sahabat yang mahu bertandang ke rumah), saya menyampaikan cenderahati kepada Pn Hajjah Mastura. Apa lagi kalau bukan naskhah Merah Cinta Kita!

Salam tahun baru kepada semua kenalan di alam siber. Terima kasih 'daun keladi' kerana rajin mengunjungi blog ini. Saya amat menghargainya.
Moga di tahun baru ini, Allah memberikan kemampuan kepada kita untuk mencapai impian yang dicita-citakan. Ameen.
Permisi. Bisa ketemu lagi.

foto 1: pakai spek hitam sebelum nonton filem 'RIO' di pawagam 3D Perpustakaan Raja Tun Uda.
foto 2: Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) menerima naskhah Merah Cinta Kita


2 ulasan:

  1. Ummu Waleed Iehaab1 Januari 2012 9:32 PTG

    Salam ..tak sabar nak tahu rahsia bestnya rumah keduaku..dan apalagi tak sabar nak baca Merah Cinta Kita...selamat tahun baru

    BalasPadam
  2. kalau dikasi alamatnya, bisa kita pos aje ke Canberra :-)

    BalasPadam