Karya

Karya

Khamis, 14 Mac 2013

Lahad Datu (4) MEREKA BERLAGAK MACAM PENJAJAH!



Melaka, 1509. Zaman Kegemilangan Kesultanan Melayu. 

Atas arahan Wazir Portugis di Goa, iaitu Alfonso de Albuquerque maka armada Portugis dengan kekuatan kapal tujuh buah, ghali panjang sepuluh, dan fusta tigabelas (diketuai Kapitan Gonzalo Periera) telah menyerang Kota Melaka.

“Telah keesokan harinya, maka segala anak Portugal pun naiklah dengan istinggar, dua ribu orang, lain pula orang hitam dan segala lasykarnya tiada terbilang lagi banyaknya. Maka dikeluari oleh orang Melaka, Tun Hasan Temenggong panglimanya. Maka bertemulah dengan Feringgi lalu berperang, gegak gempita bunyinya dan senjata seperti hujan yang lebat. Maka ditempuh oleh Tun Hasan Temenggong dan segala hulubalang Melaka. Maka Ferenggi pun patah perangnya, dan banyak mati lalu undur. Maka oleh segala orang Melaka digulungnya sekali-sekali. Maka Feringgi pun pecahlah lalu lari ke air, diperhambat oleh orang Melaka. Maka Feringgi pun naik kapalnya, lalu belayar kembali ke Goa.   


Setelah datang Goa, segala perihal ehwalnya itu semuanya dikatakan kepada wazir-wazirnya. Maka wazir-wazirnya pun terlalu marah. Maka ia menyuruh berlengkap pula hendak menyerang Melaka. Maka kata Kapitan Mur, ‘Pada bicara kita, tiada akan alah Melaka, jikalau ada lagi Bendahara Seri Maharaja (Tun Mutahir); berapa besar pun angkatan menyerang, Melaka tiada akan alah.” (kitab Sejarah Melayu: 184)

Apakah sebabnya Melaka diserang sebegitu rupa? Tiada lain kerana kemakmurannya. Maka
Portugis berhasrat menjajah sebuah kota perdagangan di Kepulauan Melayu itu yang dikatakan;

“Adapun zaman itu negeri Melaka terlalu sekali ramainya, segala dagang pun berkampung. Maka dari Air Leleh datang ke Kuala Muar pasar tiada berputusan lagi, dari Kampung Keling datang ke Kuala Penajuh itupun tiada berputusan. Jika orang dari Melaka datang ke Jugra tiada membawa api lagi, barang di mana berhenti di sana adalah rumah orang”. (kitab Sejarah Melayu: 183)

Selepas itu, pada tahun 1511, dengan armada yang lebih besar, Alfonso de Albuquerque sendiri mengetuai serangan terhadap Melaka. Pada waktu itu, Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir sudah meninggal dunia. Dihukum bunuh oleh Sultan kerana percayakan fitnah dua saudagar yang bertelagah.    

Dalam perang selama sepuluh hari itu, kerana kekurangan peralatan, teknologi senjata yang mundur, dan strategi yang longgar, akhirnya Melaka kalah. Maka jatuhlah Empayar Kesultanan Melayu yang tersohor. Terjajahlah Melaka selama 130 tahun di bawah Portugis.

Maka kemakmuran sebuah kerajaan dirampas, dan kedaulatannya dicabul!

                                                            @@@@@@@@@@


Hujung Februari 2013. Lahad Datu, Sabah.

Sekumpulan penceroboh berkeras tidak mahu berundur, dan berdegil tetap berhasrat menuntut Timur Sabah. Kononnnya, itu adalah wilayah asal sebuah kesultanan yang sepatutnya mereka warisi.

Gerombolan itu datang dari wilayah yang telah lama bergelora. Empat dekad berperang dengan kerajaan Filipina kerana tuntutan autonomi. Tapi yang ketara terlibat ialah MNLF dan MILF saja. Tidak disebut pun ada mana-mana waris kesultanan atau ‘soldadu di-Raja’ berjuang menuntut autonomi di negara itu. Mereka hanyalah kumpulan serpihan yang berselisih pula dalam soal ‘menentukan perwarisan yang sah kesultanan’ berkenaan.     

Apabila perdamaian dicapai pada Oktober 2012 antara MILF dengan kerajaan Filipina, nampak seolah-olah kumpulan serpihan ini sudah terpinggir. Maka tiada lain sasarannya. Sebuah negeri yang makmur ekonomi dan sejahtera kehidupannya, di bawah Malaysia.

Atas alasan sejarah, gerombolan itu pun datang membawa label ‘soldadu di-Raja’ mahu merampas (menjajah?) sebahagian Sabah!

Mereka lupa baca sejarah betul-betul. Mereke sudah silap tafsir. Dokumen yang dikatakan bukti hak mereka terhadap wilayah yang mahu dituntut itu dah tak berguna. Tidak punyai kaitan lagi. Sabah bukan hak jajahan mana-mana kesultanan. Sabah adalah negeri yang merdeka dalam negara Malaysia yang berdaulat. Manakala ‘bayaran tahunan’ itu pula, bukannya kos pajakan, tapi serupa ‘wang ehsan’ saja.  

Lagipun, gerombolan itu juga terlupa:-
i.                     Ini bukannya Kota Melaka tahun 1511, dan  
ii.                   Mereka pula bukan armada Portugis yang punyai peralatan canggih dan terlatih berlebihan daripada hulubalang Melaka .

Yang serupanya?
Sabah itu memang makmur.
Ramai pula waris-warah penceroboh itu yang hidup sejahtera di situ.
  
Hakikatnya, itulah antara sebab utama gerombolan itu datang menceroboh, mengganas, dan mahu menjajah!

Lantas, gerombolan ini bertindak seolah-olah mereka adalah penjajah yang hebat!

Cuma khuatir seghoti kita:-
 
1. Sebetulnya, berapa ramai pengganas yang mendarat hujung Februari itu, dan yang sudah berjaya  lolos lebih awal (mungkin beberapa bulan tahun lepas) dan menyusup di Lahad Datu?
2. Berapa hebat pula kekuatan senjata, dan tahap kecanggihan teknologi maklumat yang mereka punyai?
3. Apakah tiada konco-konco gerombolan ini yang sudahpun lolos ke daerah lain di Sabah?  

Lantas, jika benarlah mereka mahu menjajah (bukan sekadar nampak berlagak tetapi berkemampuan), maka musykil benar jadinya kita!
  

Permisi. Dengan izin-Nya kita bisa ketemu lagi.

1 ulasan:

  1. hebat ulasan tuan.. terasa gerun, kalaulah serangan di sabah adalah seperti sejarah yang tuan nukilkan, dengan lasykar penyerang yang juga tak terkira ramainya dan peralatan perang setara hebat, apakah yang akan berlaku ?

    BalasPadam