Karya

Karya

Isnin, 2 Februari 2015

bencana banjir di Kelantan (8): BAHTERA GST BAWA HARAPAN?

Tidak mudah untuk bangun semula kesan daripada ranap harta fizikal dan terjejas kestabilan jiwa mangsa malapetaka yang menimpa Kelantan. Jika pun dihebahkan ada khidmat kaunseling untuk ratusan dewasa dan ribuan kanak-kanak, hasilnya belum bisa disukat dalam tempoh terdekat. Lagipun hambatan dan kekangan kerana kemusnahan harta benda fizikal dan kehilangan mata pencarian tidak mudah untuk dipulihkan dan digantikan semula dalam tempoh yang segera.

Jika masih di bawah kanvas di bekas tapak rumah atau menumpang di rumah-rumah perlindungan yang ala kadar, dan berlindung di khemah-khemah terdiri macam di kawasan jambori pengakap maka sukar bangatlah pemulihan kejiwaan boleh berlaku mengikut tahap yang teratur.

Memang pada hakikatnya banyaknya seperti melimpah-ruah bantuan makanan, minuman, pakaian dan keperluan asas yang lainnya.

Namun begitu, sesiapa yang pernah melihat dan melawat sendiri keadaan sosial yang kumal dan sukar di Kuala Krai, tentulah berfikir tentang kesulitan mangsa banjir mega itu untuk ubah-suai gaya kehidupan dengan suasana selepas bencana.

Apakah dengan langkah-langkah penstrukturan semula bajet Kerajaan Persekutuan maka dapat disediakan dana yang mencukupi untuk pembangunan semula sosio-ekonomi di Kuala Krai dan kawasan lain yang dilanda bencana serupa?

Begitu juga, nampak banyak sengoti jumlah dana terkumpul hasil kutipan GST.
Tapi aspek kutipan itu satu hal. Mahu membahagikan hasil itu secara saksama satu hal yang lain pulak.
Lagipun kena tengok jugak apakah berlaku apa-apa ketirisan dan ketempangan dalam perlaksanaan GST itu?
Kalu saing-saing tanya, mudahnya kawe jawab begini saja:-

       
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan