Karya

Karya

Sabtu, 14 Februari 2015

bencana banjir di Kelantan (11): SIDANG JEJAKA DI SEBUAH CAFE

Kawe kembali menetap di Darul Iman udah cecah setahun setengah.
Selama itu jugak kawe dan famili tinggal di sebuah taman perumahan di Kampung Tok Jembal, dalam daerah baru Kuala Nerus.

Dulunya (jaman kecik-kecik dulu)  - ketika masih main parit, mandi-mandian di sungai, lastik burung, berenang ke Pulau Wau, bergocoh tak tentu pasal, bergayut di pokok duku dan panjat pohon rambutan - kalau disebut Tok Jembal itu terasa jauhlah amat dari kampung tumpah darah Pulau Musang.

Kini dengan kemudahan jalanraya yang selesa dan pembangunan pesat sosio-ekonomi di Darul Iman yang semaraknya ketara di kampung-kampung sekitar Kuala Nerus, maka Tok Jembal yang ada di dalam sempadannya sudah berubah wajah fizikal dan rohani.

Inilah antara sebab kami memilihkan untuk menetap di sini.
Nak ke Paloh ke rumah mentua atau pulang sekali-sekala ke Pulau Musang jadi kecik bangat masalahnya. Sebab lain yang utama ialah Lateefa kini berikan khidmat di sebuah IPTA yang membangun pesat tak jauh dari Tok Jembal.

Di taman kediaman kami, rata-rata jiran tetangga adalah golongan profesional Melayu yang terbabit dengan pelbagai bidang kerjaya - pensyarah, peguam, guru, pegawai tadbir, doktor, arkitek, ahli korporat, dan kontraktor. Bahkan pemain bola pasukan Terengganu pun ada menghuni di sini.

Macam-macam pekerjaan jiran tetangga di taman kami ini turut mengubah dan menambah warna-warni masyarakat Kampung Tok Jembal. Fizikal dan jiwa kampung tradisonal Melayu ini udah berubah banyak sengoti.

Tinggal di sini udah setahun setengah lebih, ramai saing-saing baru yang kawe peroleh.

Antara mereka itu, ditakdirkan-Nya terikat qalbu untuk sama-sama aktif dalam Kelab Kejiranan di taman kami.

Antara mereka itu, bukan saja luangkan masa di hujung minggu untuk kecek-kecek ambil cakna hal jiran tetangga, akan tetapi sewaktu Kelantan dilanda bencana hujung Disember tahun lepas, mereka juga yang semarak semangat menyertai konvoi bantuan ke Darul Naim.

Coretan kali ini adalah suatu penghargaan kepada mereka - Hassan, Azami, Zuraidi, Chang, Kamal, Hauzi, Ibrahim, Nazrul dan Rosli.

 
            Permisi.
            Dengan izin-Nya kita bisa ketemu lagi. Insya-Allah
            

Tiada ulasan:

Catat Ulasan