Karya

Karya

Isnin, 10 Oktober 2011

MERAH CINTA KITA

(nota awal:mohon maaf banyak-banyak kepada seluruh sahabat di alam siber yang setia dan rajin menjenguk blog saya. Sudah sebulan saya tidak pos artikel terbaru. Jadual terikat kejap dengan kerja 'membaik-pulih' manuskrip terbaru - sebuah buku umum.
Pos kali ini saya kutip daripada facebook Sri Diah Shaharuddin. Wanita dinamik ini, juga seorang novelis yang terkenal. Beliau merupakan Pengurus Besar Editorial, Grup Buku Karangkraf (GBK). Tulisannya yang dipetik itu berkaitan dengan produk terbaru GBK - antologi (novelet) remaja Merah Cinta Kita yang diterbitkan lima naskhah sekaligus. Karya saya ada di dalam siri pertama dan ketiga novelet berkenaan
.)
_________________________________________

SIRI NOVELET yang tepat untuk gadis genit. Habis sahaja UPSR dan PMR boleh baca buku-buku ini.
Untuk musim cuti sekolah nanti, ibu dan bapa disaran hadiahkan anak gedik anda lima judul terbaik ini.
Berwarna warni setiap muka surat, ada illustrasi cantik, bahasa yang standard dan 25 cerita yang amat bermoral. Ekstra...! Ada peraduan hadiah Samsung Galaxy TAb, Ipod dan telefon Blackberry.Memikirkan anak-anak gadis sukakan gajet, kami buat peraduan mudah, semua pembaca boleh jawab.
Konsep MERAH CINTA KITA ini belum pernah ada dalam pasaran negara kita. SEMUANYA bermula pada Mei 2011 sebaik selesai Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL).
Berhari-hari saya berfikir mengenai karya yang belum ada dalam pasaran untuk target anak gadis. Saya mahukan satu set khas untuk gadis genit yang tengah gedik. Cerita yang bagus. Ada moral. Ada agama. Cantik designnya. Bagus rekaletaknya. Cerita itu mestilah bersifat `dunia kita-kita' (alam remaja).
Lalu saya mengambil langkah pantas menghimpunkan beberapa orang penulis Grup Buku Karangkraf yang sedia ada, dan saya yakin dengan corak penulisan serta kepantasan cara kerja mereka. Editor perojek dilantik. Sesi bual bincang, saranan idea dan gerak kerja terus diatur.
Kami bertukar idea, membuat kajian jualan, trend semasa dan membuat perbandingan produk dalam pasaran. Sekumpulan illustrator yang kebanyakannya masih berstatus pelajar, siswa dan siswi terus kami lantik.
Mereka dibimbing membuat kerja sampingan secara lebih sistematik selain meneruskan pengajian mereka di sekolah/kolej dan universiti. Cara kerja mereka kami atur. Mereka turut diminta fokus pada projek.
Akhirnya alhamdulillah kerja `gila' ini berjaya direalisasikan pada Oktober 2011. Ya, dalam masa hanya 5 bulan dengan pembabitan 13 penulis Alaf 21 dan Buku Prima!
Maka lahirlah: MERAH CINTA KITA ‘SET PERTAMA’
Kami sudah tunjukkan kepada `sekumpulan gadis ujikaji kami'
Mereka kata:WOW CUN...! dan BESTLAH...! NAKKKK...!


PENGHARGAAN
Terima kasih kepada team Teen @ PRIMA, Managing Editor, Haji Mohd Ali (managing editor), Siti Zarinah (team editor) yang terlibat, penulis, pelukis dan pihak grafik yang beridea superb (gedik juga) sehingga terzahirnya karya yang sangat bagus dan menarik ini.

INFO:
*Satu naskhah berharga RM18
(satu set total lima naskhah - RM90)
Jika membeli di Karangkraf Mall harganya RM75
Jika membeli onlilne harganya RM90 (termasuk kos pos)
*Alamat surat-menyurat:
Karangkraf Mall Sdn Bhd
Unit Langganan
P/S 7041 Pejabat Pos Besar Shah Alam
40700 Shah Alam
Selangor
*Untuk sebarang pertanyaan berkaitan langganan sila hubungi:
Tel: 03 5101 7480/7481/7478
HP: 019 3310102
Faks: 03 5101 7483
Website: mall.karangkraf.com
*Nama Akaun: Karangkraf Mall Sdn Bhd
No. Akaun: 0142 7120 4204 (Maybank)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan