Karya

Karya

Khamis, 27 Oktober 2011

SALAM ‘MERAH CINTA KITA’ DARIPADA HALIM OTHMAN

Pagi Selasa, saya punyai kesempatan bertemu dejay radio tersohor Halim Othman. Pertemuan itu berlangsung kira-kira satu jam. Setengah jam di sebuah kedai kopi di dalam Tropicana Mall. Baki waktunya dihabiskan dengan jalan-jalan di persekitaran yang serba kontemporari dan begitu kekotaan penampilannya. Jalan-jalan sambil sembang-sembang itu merupakan idea jejaka kacak ini. Sudah tabiat sehariannya sekarang. Tidak betah duduk lama-lama kerana mahu capai sepuluh ribu langkah sehari. Katanya mahu caj bateri (rohani dan jasmani)!

Sewaktu di warung berwajah klasik tapi bergaya moden itu, saya menghabiskan secawan kopi O kosong, pekena roti bakar. ‘The most eligible bachelor guy in Malaya’ asal dari Darul Iman ini hanya meneguk segelas ais kosong. Beberapa kali perbualan kami terganggu. Ah, jejaka bujangan yang popular, ada saja orang yang lalu-lalang mahu menegurnya!
Bicara kami cubit-cubitan pelbagai isu. Dua perkara yang timbul dan membangkitkan ghairahnya.
Pertama tentang sebuah filem klasik “Akhir Sebuah Impian”.

Ugh, bukan sahaja HO sangat meminati Broery dan Emilia, malahan beberapa dialog di dalam filem itu dituturkannya persis sang hero yang digilai wanita suatu waktu dahulu. Kebetulan saya pernah mendengar (dengan asyik) filem berkenaan melalui piring hitam, dapatlah juga saya sebutkan satu dua dialog yang mantap. Itu juga menjadi hafalan HO rupa-rupanya.

Angkat tangan dan tabik saya kerana tidaklah saya upaya untuk meniru pengucapan Broery Ramantika. Tapi jejaka rambut ikal cecah bahu ini bisa lontar dialog umpama Boery juga. Sesekali bergaya dia macam Rahim Razali pula. Bisa jadi hero filem sang dejay yang tersohor ini!

Kedua ialah keghairahan baru HO, iaitu mencapai sasaran sepuluh ribu langkah sehari. Itu merupakan setengah jam kedua pertemuan kami terisi pagi Selasa itu. Dari kedai kopi kami jalan-jalan melintasi pintu depan bangunan studio Suria fm. HO disapa oleh seorang pak jaga. Tersengih dan nampak megah dia ketika berkata sambil meleret pandangan kepada sang dejay, “Ini idola saya! Jalan-jalan sepuluh ribu langkah!”

Kami jalan-jalan hingga ke kolam renang. Jenguk dan singgah di gimnasium. Sempat sang dejay memberikan pedoman kepada saya cara-cara optimumkan mesin threadmill.

Ketika kembali menapak di tingkat bawah, saya mohon permisi kerana ada janji lain di kampus Universiti Malaya.
Rugi rasanya hanya punyai masa satu jam bersama HO. Bukan senang untuk bicara lama dan jalan-jalan dengan sang dejay yang ketat amat jadual kerja dan sibuk pula acara sosialnya.

Tujuan saya minta sangat bertemu dengan HO pagi itu tiada lain, mahu menghantar sendiri antologi Merah Cinta Kita siri ke-3. Sewaktu bertemu dengannya enam bulan lepas, jejaka rambut ikal ini pernah meminta saya tuliskan suatu kisah berkaitan pengalaman hidup di perantauan.

Di dalam antologi MCK siri ke-3 itu termuat karya saya berjudul “Kasut Bola Shafika”. Cerita gadis Melayu yang sangat gemar main futsal dan bercita-cita mahu menyertai pasukan sekolahnya memasuki pertandingan di Kompleks Carrington (milik Manchester United). Kerana pengkisahan tentang suatu peristiwa di England itu cocok dengan hasratnya, maka MCK siri ke-3 saya hadiahkan kepada jejaka tampan dari Darul Iman itu.

Sebelum berpisah, sempat saya merakam sang dejay yang bergaya dengan antologi MCK siri ke-3. Saya bangkit juga satu soalan: “Apa pesanan HO untuk para remaja kita?”

Sambil tersenyum (manis dan memikat, sih!) begini jawabnya: “Banyak berjalan. Banyak baca buku. Sihat badan. Segar minda. Semarak cinta anda. Merah Cinta Kita!”

Permisi. Bisa ketemu lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan