Karya

Karya

Selasa, 23 Oktober 2012

nota aidil-adha (1): MOLEK BENAR AMALAN ORANG GANU & KELATE!

Program tv terkini yang menambat minat saya ialah Salam Baitullah di TV1. Visual yang terpapar mengembalikan kenangan-kenangan ketika berada di Tanah Suci pada 1431H. Segera terasa betapa nikmatnya mereka yang sedang beribadat di Kota Suci Mekah, yang sedang membilang jari untuk berangkat ke Arafah. Sudah hampir amat dengan Hari Wukuf, yang merupakan detik amat penting dalam ibadah Haji.

Selain siaran terus dari Tanah Suci dan selingan yang lain (termasuk gelagat jemaah di Kompleks TH Kelana Jaya; imbauan warga emas yang pernah menunaikan Haji lama dulu; dan impian insan yang pertama kali akan terbang ke Madinah), yang menariknya Salam Baitullah itu ialah perbincangan mengenai ibadah itu sendiri. Beberapa 'pakar haji' hadir berbicara dengan pengacara Dr Reduan Tee Abdullah. Menghuraikan pelbagai perkara berkaitan falsafah, sejarah dan tatacara mengerjakan Haji.

Minggu lepas, ada seorang ustaz membandingkan antara Aidil-Fitri dengan Aidil-Adha. Disebutnya betapa Aidil-Adha itu lebih besar daripada Aidil-Fitri. Kerana sudah penghujung rancangan, ustaz berkenaan hanya menyebutnya sepintas lalu tanpa huraian.

Terasa sangat hampa. Hal yang penting itu, tidak upaya dihuraikan lebih lanjut kerana batasan masa.

Malam berikutnya pula, lain ustaz yang hadir, lain pula bicaranya. Kerana rasa soal itu tinggal tergantung, maka saya hubungi seorang waris terdekat, yang merupakan imam besar di sebuah masjid di IPTA. Kalau tak silap kiraan, sudah hampir dua puluh tahun dia jadi imam di situ. Kerap berkumandang di radio dalam program soaljawab agama, banyak tempat dia mengajar termasuklah untuk warga sebuah istana. Setiap minggu (Sabtu), rumahnya dikunjungi ramai, sudah banyak tahun menjadi tempat penduduk sekitar datang 'menadah kitab'.

Kerana sudah lama tak berbual dengannya, sambil-sambil bertanya khabar, saya usulkan musykil. Tentang perbandingan Aidil-Fitri dan Aidil-Adha yang diungkapkan seorang ustaz dalam tv.

Ini intipati huraian diberikan imam besar masjid sebuah IPTA itu.

Kedua-dua perayaan itu merupakan suatu keraian 'kemenangan' muslim.

Yang pertama itu kemenangan mengekang hawa nafsu setelah sebulan berpuasa. Bukan sekadar menahan lapar dan dahaga sahaja. Muslim merayakannya kerana berjaya melaksanakan dengan penuh jiwa raga Rukun Islam yang ketiga.

Perayaan yang kedua itu pula (pada 10 Zulhijjah) berlaku selepas Wukuf di Arafah. Sehari selepas detik kemuncak ibadah Haji. Pada hari itu dan tiga hari yang berikutnya (hari Tasyrik), umat Islam melakukan pula ibadah korban.

Ini bukan ibadah wajib tetapi dilaksanakan muslim yang mengerjakan Haji dan yang tidak menunaikannya. Korban juga tidak termasuk dalam perkara 'rukun' atau 'wajib' Haji. Tapi ia merupakan sunnah Rasulullah SAW. Dilaksanakan oleh Nabi sewaktu menunaikan Haji (pertama dan terakhir pada tahun kesepuluh Hijrah) sebelum Baginda wafat.

Ketika hari Wukuf itu jugalah Rasululllah menyampaikan Khutbah Arafah yang tersohor itu.

Sewaktu berwukuf di kaki Jabal Rahmah, Baginda telah membacakan ayat ke-3 daripada surah al-Maidah yang bermaksud: "Pada hari ini telah Aku sempurnakan untuk kamu Agamamu, dan telah aku cukupkan kepadamu nikmatKu, dan telah Aku rehdai Islam itu sebagai agam bagi mu."

Dalam konteks ayat ini, jika dikaitkan falsafah hidup seseorang Muslim, boleh dirumuskan bahawa menunaikan fardhu Haji itu merupakan suatu kesempurnaan nikmat Allah dan sebagai pelengkap 'rukun hidup' di dunia dan akhirat.

Lagipun, adakah waktu lain dalam hayat Muslim, seseorang itu menjadi tetamu Allah?

Berbalik kepada soal ibadah korban itu, ia disebut beberapa kali dalam al-Quran. Misalnya, dalam surah al-Baqarah dan surah al-Kautsar. Dalam al-Baqarah, ibadah korban disebut bersekali dengan pekerjaan Haji. Manakala dalam surah al-Kautsar pula ia disebut bersekali dengan ibadah solat.

Maksud surah itu begini: "Sesungguhnya (wahai Muhammad) kami telah mengurniakan kepadamu naikmat yang banyak. Maka dirikan solat dan lakukan korban. Sesunggunya orang yang membencimu, merekalah yang terputus (daripada nikmat Allah)". (al-Kautsar: 1-3)

Ibadah Haji itu sendiri merupakan suatu pengorbanan yang besar - masa, tenaga dan harta. Jemaah yang merantau jauh ke Arab Saudi, meninggalkan segala yang disayangi, keselesaan dan kemewahan untuk menyahut seruan Ilahi. Mematuhi pantang-larang dalam ihram dan menunaikan rukun serta wajib Haji itu dengan sempurna (dengan takwa dan iman)adalah suatu kemenangan. Tiada yang lain, 'hadiah' daripada-Nya ialah Haji Mabrur. Hadis Nabi* menyebut bahawa sesiapa yang memperoleh Haji Mabrur, tiada lain pula balasannya kecuali syurga! Malahan, Haji Mabrur itu juga merupakan suatu Jihad.

Kerana sudah agak lama menekap speaker telefon, telinga pun mulai terasa sedikit panas, dan tangan pun sudah lenguh, maka saya pun mencelahkan soal: "Rumusannya Syeikh...yang mana lebih besar? Aidil-Fitri atau Aidil-Adha?"

Imam yang begitu sopan bicaranya cuba menjelaskan kekaburan, tiba-tiba ketawa kecil.

Dalam nada bergurau dia berkata, "Sebenarnya, molek benar amalan Orang Ganu...dan Oghe Kelate. Sambut sungguh-sungguh Aidil-Adha. Jadi perayaan besar satu kampung. Nabi ada bersabda, bahawa Aidil-Adha itu adalah Yaumul Akbar! Maksudnya, hari yang besar!"

Permisi. Dengan izin-Nya kita ketemu lagi.

_______________________
foto: di Padang Arafah - jemaah mohon keampunan dan keredhaan Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan