Karya

Karya

Rabu, 30 Oktober 2013

TUHAN TIDAK TULI!



(nota awal:  
bulan Haji sudah cecah sempadan. Maal Hijrah akan muncul. sempena penamat musim Haji tahun ini, dilakarkan kembali kenang-kenangan ketika wukuf di Padang Arafah - kemuncak ibadah haji. Moga artikel kedua berkaitan Memori di Tanah Suci bisa memberikan manfaatnya dan diperoleh teladan jua daripadanya.  
 
___________________________
 
“Ini macam khemah orang Baduwi!”
Terasa macam segera mahu terloncat ketawa. Tapi ditahankan. Kelakar Jamal tidak boleh dilayan. Ini bukan waktu nak berkelakar. Sekarang sudah duduk di dalam khemah di Arafah. Datang ke sini untuk beribadat. Mengabdikan diri sungguh-sungguh kepada Yang Maha Pencipta. Bukan nak jadi Maharaja Lawak di bawah khemah Padang Arafah!

Tapi hakikatnya, memang benarlah kata-kata Jamal itu. Khemah yang didirikan agak sederhana. Kanvasnya nampak lama. Bertampal-tampal. Tiang tengah (khemah kami) bersambung dan bengkok pula. Pucuknya pula tidak betul-betul lolos lubang puncak khemah.

“Kalau ribut goyang sikit saja, ranap habis!”

Apabila tak buat kelakar, membebel pula si Jamal ini.
Tapi memang betul juga ngomelannya itu. Kalau tak ribut pun, jika hujan lebat, tempias mesti akan menimpa penghuni khemah yangdapat ruang ‘menginap’ di bahagian paling tepi (tempat kami bertujuh teman sebilik di Hotel Janadriyah).

Allah Maha Besar. Tiada ribut, tiada setitik jua hujan yang turun. Khemah yang sederhana ini tidak menimbulkan sebarang masalah. Malahan timbul keseronokan pula duduk bergelimpangan ramai-ramai hanya dalam pakaian ihram. Beg jadi bantal. Tikar plastic jadi tilam. Tiada pula teman-teman yang merungut. Nampak selesa saja makan mi segera (rendam dalam koleh), mamah biskut dan minum kopi di kawasan yang sempit.

Malamnya agak mengganggu. Ada segelintir jemaah bersembang melewati jam satu. Sesekali tertangkap di telinga, sembangnya tiada kaitan amal ibadat di Arafah. Alangkah ruginya mereka. Kerana mengantuk dan keletihan, tidak sedar pun waktunya terlena.

Pukul tiga pagi sudah terjaga. Pukul empat bergegas ke surau (khemah juga). Lebih ‘rugged’ daripada khemah kami. Ada sebatang pohon sebesar pemeluk di tengah-tengahnya. Rasa sudah awal, tapi masih ramai yang datang terlebih awal. Saya tidak mendapat tempat di dalam surau. Terpaksa membentang sejadah di atas laluan di antara surau dengan khemah penginapan. Jemaah yang menginap berhampiran surau tidaklah bersusah payah macam saya dan orang lain yang jarak khemah agak jauh. Mereka yang berjiran dengan surau ini hanya perlu membuka tabir khemah masing-masing, dan menyambung saf dari surau. Nikmatnya mereka!

Kerana masih punyai waktu lama sebelum azan Subuh, sempatlah menunaikan solat sunat hajat, taubat, tahajjud dan witir. Cuma dukacita timbul jua kerana hasrat mahu munajat kepada Allah menerima sedikit gangguan. Seorang penceramah terkenal yang mengepalai jemaah pakej swasta agak merimaskan. Ayat-ayat suci yang dilagukannya (memang sedap didengar) terlalu kuat. Barangkali pembesar suara yang digunakan tidak boleh diturunkan paras volum. Barangkali pendakwah terkenal ini terlupa orang lain mahu ibadah juga. Bukan sekadar mendengar bacaannya yang bagus itu. Bayangkan, lokasi khemah jemaah pakej swasta ini duduknya di seberang jalan (tidak jauh daripada khemah kami). Tapi lantang suaranya mengaji melampaui surau jemaah muassasah TH. Barangkali pendakwah ini terlupa akan firman Allah supaya mengambil jalan sederhana ketika berdoa, berzikir atau membaca al-Quran.

Interior monolog pun tercetus.
Bisikan nanar mula mendesak.
‘Apakah dia ingat orang lain tak mahu ibadat? Bagaimana boleh kusyuk solat sunat taubat, tahajjud dan witir dalam kebisingan? Kenapa pasang kuat-kuat loudspeaker? Tuhan tidak tuli!’

Tapi penawar datang juga menenangkan gelora.
‘Orang lain tak komplen, kenapa kita nak kecoh? Maknanya, kita tak kusyuk. Ambil iktibar kisah sahabat. Kalau dah solat, panah yang tembus badan pun boleh dicabut keluar tanpa disedari!’

Barangkali inilah ujian daripada Yang Esa. Inilah haji. Inilah Arafah. Tempat ujian kepada jemaah sebelum tibanya waktu yang dinantikan - gelincir mentari 9 Zulhijjah.  
Arafah makin lengang selepas wukuf.


Selepas selesai solat Subuh di surau Arafah, dalam taklimat dan tazkirah, imam mengkhabarkan tentang peristiwa ‘kedegilan dan ketaksuban’ anak murid kepada seorang tok guru. Hampir sekali menyebabkan sekumpulan jemaah haji Malaysia tidak wukuf di Arafah. Tok guru yang mengepalai satu kumpulan kecil jemaah telah ke Masjidilharam beberapa jam sebelum bas TH bertolak ke Arafah. Kerana keadaan sesak teruk di Masjidilharam, tok guru berkenaan tidak dapat pulang, dan tidak pula dapat dihubungi pada waktu yang ditetapkan. Semua pengikut tok guru (dalam dua puluh orang) pula berpakat tidak mahu menaiki bas tanpa kehadiran ketua mereka. Walaupun petugas TH cuba memujuk, mereka tetap degil. Mereka tidak akan berangkat ke Arafah tanpa tok guru yang dimaksudkan!

Haji itu Arafah. Begitu intipati sebuah hadis Nabi yang masyhur. Lantas Padang Arafah menjadi persinggahan sangat penting dalam ibadat Haji. Hinggakan pesakit yang di dalam wad dan punyai kemampuan fizikal yang terhad, dibawakan dengan ambulan oleh pasukan perubatan TH untuk wukuf di Arafah pada waktu yang ditetapkan. Entah apa sebabnya segelintir jemaah itu tidak mahu ke Arafah kerana menunggu kepulangan tok guru mereka!

Malangnya, cerita tok imam habis takat itu saja. Tiada penyudah. Entah kenapa tidak pula diberitau kesudahan nasib tok guru dan segelintir muridnya itu. Tiadalah juga didedahkan rasional tok guru itu pergi juga ke Masjidilharam pada waktu kecemasan (saat rombongan Malaysia akan bertolak ke Arafah), dan kesesakan itu (hampir sejuta jemaah haji memasuki Masjidilharam).

Saya fikir mungkin tok guru itu tidak menggunakan kad sim Arab Saudi di dalam telefon bimbitnya. Mungkin dia masih kekal guna kad sim dari Malaysia. Kalau dia guna ‘international roaming’ tak perlu tukar kepada nombor baru. Mungkin dia tidak tahu betapa bagusnya menggunakan kad sim Arab Saudi. Bukan sahaja kadarnya hantar sms rendah, jemaah kerap mendapat maklumat terkini suasana di tempat-tempat mudah sesak seperti Masjidilharam.  

Misalnya, sewaktu saya bersila di atas bumbung menunggu khutbah dibacakan (Jumaat terakhir sebelum wukuf), tepat pukul 12.21 (12 November 2010) masuk sms daripada Civil Defense:
‘dear pilgrim, civil defense is warning that Makkah Holy Mosque (AlHaram) is full. For your safety please divert to another near mosque.’

Seminggu sebelum hari wukuf, (dalam ceramah bersiri di hotel) jemaah sudah dinasihati beberapa kali supaya tidak lagi melakukan umrah sunat untuk menjaga kesihatan dan mengelakkan musibah. Kesesakan di Masjidilharam boleh menimpakan kemudaratan yang tidak terduga. Mudah tersesat jalan dan terpisah daripada muhrim. Kemalangan pula boleh terjadi kerana sebab yang kecil.

Seorang isteri kenalan saya terpaksa dijahit kulit kepalanya kerana terluka hampir dua inci. Mujur tidak dalam. Sebabnya? Ketika berdiri di atas eskalator, kerana nak menjaga wuduk, dia tersiku isterinya. Terus hilang imbangan, isterinya terjatuh. Kepala terhantuk di bucu metal yang tajam!
 
Permisi. dengan izin-Nya kita bisa ketemu lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan