Karya

Karya

Ahad, 19 Oktober 2014

Kembara Pattani (1): hero Wild Hogs dari Gong Badak!

Ini pertama kali kawe dan Lateefa jejaki bumi Pattani. Pintu kembara terbuka apabila Lateefa pelawa kawe menyertai Konvoi Amal Unisza-Patani 2014 dari Jumaat (17 Oktober) hingga Ahad (19 Oktober.

Gempak dan gegar senghoti perjalanan dari Gong Badak ke wilayah sempadan Thailand itu kerana yang mendepani rombongan kami ialah 40 buah motosikal besar berkuasa tinggi (mobekti), dikepalai orang besar dan berpengaruh di UniSZA, Profesor Dr Ekhwan Toriman.

TNC yang berkuasa atas hal-ehlwal penyelidikan dan pembangunan universiti di Darul Iman itu, tengok susuk tubuh, lagak dan peribadinya memang sesuai bangat (ppalut) digelar gembala penunggang motor besar! Menunggang Honda GoldWing warna biru, ketika menderum dan meluncur derah memintas bas di jalan lebar Narathiwat, nampak gah seghoti! 

Sekilas pandang, macam hero dalam filem Wild Hogs!


Tapi tentunya berbeza amat.

Ini hero seorang intelektual dan pembesar di sebuah IPTA.

Mengepalai konvoi ke Wilayah Selatan Thailand kerna hasrat lakukan kerja amal untuk masyarakat setempat. Ini hero punyai jatidiri yang tebal dan kukuh - Melayu dan Islam.

Jurang bezanya yang besar. Hero filem Wild Hogs tunggang mobekti bersama tiga sahabatnya mahu tubik daripada bosan rutin hidup di kawasan urban. Mereka ingin cari keseronokan baru, dan ingin lepas bebas daripada kehidupan famili.

Permisi. Dengan izin-Nya kita bisa ketemu lagi.
___________________________________
Nota:
1    1.  Foto berkembar adalah sewaktu majlis pelepasan konvoi oleh Naib Canselor UniSZA Dato Profesor Dr Yahaya Ibrahim, 8.30 pagi Jumaat 17 Oktober 2014.
2        2.  Ini merupakan bahagian pertama catatan Kembara Pattani 2014.
3        3. Foto sang hero dan mobekti-nya akan muncul dalam catatan kedua.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan