Karya

Karya

Selasa, 25 September 2012

GRADUAN PENGAJIAN ISLAM IBARAT BOM JANGKA?


Ahad, 23 September 2012.

Seorang waris terdekat datang menziarah. Kami sembang ringan-ringan. Sentuh banyak perkara. Banyak tapi tidak mendalam. Cubit di sana-sini. Melompat ke pelbagai isu. Tetapi sebaik saya sebutkan berita itu, terus terloncat daripada mulutnya rasa yang sangat tidak senang, dalam nada sarat kemarahan.

“Cis, kurang ajar!”

Dia belum pun membacanya. Reaksinya hanya bersandar kepada cakap-cakap saya. Tapi tahap marahnya sudah naik mendadak. Mungkin kerana dia benar-benar percaya (meruk) kata-kata saya itu ‘betul dan benar’, lantas dirasakan tidak perlu diberikan apa-apa bukti. Mudahnya mahu mainkan emosi orang lain jika sudah sebenarnya dia percayakan kita!

Orangnya budiman sekali. Tergolong dalam ahli korporat Melayu yang berjaya. Dia seorang jurutera yang punyai kemahiran bahasa Arab, selain mendalam juga pengetahuan agamanya. Calang-calang ustaz boleh goyah jika berbahas bab-bab agama dengannya.

Pergaulannya luas. Perjalanannya pula jauh, hingga ke beberapa negara di Barat dan Timur. Atas tujuan perdagangan, pelancongan, dan pendidikan. Yang terakhir itu, merupakan bidang amat dekat di hatinya. Menjadi teras dalam profesionnya sekarang. Sebab itu, apabila saya sebutkan tentang berita itu, dia menjadi begitu berang.

Ketika rata-rata umat Islam di Tanah Bonda bertempik-sorak dalam beberapa himpunan di ibukota KL dan pusat bandar di negeri-negeri tertentu, membantah filem durjana “Innocence of Muslims” tanpa disedari kebanyakan rakyat jelata dan pemimpin jua, tersiar berita yang amat mendukacitakan. Berita yang langsung tidak menggambarkan keharmonian yang dicita-citakan dalam Gagasan 1Malaysia. Malahan kandungan berita itu secara tidak langsung benar-benar memperlekeh dan menghina umat Islam di negara ini.

Diturunkan petikan sebahagian berita itu, yang turut menimbulkan kemarahan waris saya, seorang ahli korporat yang budiman itu.

_________________________

‘Lim (Pengarah Pusat Inisiatif Polisi - CPI) seterusnya mempersoalkan pelan itu (Pelan Pembangunan Pendidikan Negara 2013-2025) yang menurutnya, tidak menumpukan kepada penghasilan graduan pengajian Islam universiti tempatan yang didakwanya tidak mempunyai tempat sesuai dalam sebuah masyarakat sekular Malaysia.

"Biar saya kongsikan perbualan saya bersama (seorang) pemimpin Umno," katanya tanpa menamakan pemimpin Umno yang dimaksudkannya itu.

"Menurutnya hampir setiap hari beliau menerima delegasi graduan pengajian Islam dari universiti tempatan yang tiada pekerjaan, tidak dapat diambil bekerja, tidak tahu apa yang perlu dibuat atau harus ke mana.

"Mereka ini ibarat bom jangka yang kita perlu bincangkan secara terbuka," katanya sambil menambah, jika tidak dipedulikan, mereka ini menjadi perubah halatuju kurang baik dalam masyarakat.’
___________________________


Lantas, apa lagi yang boleh kita katakan selain membuat rumusan begini:

Cakap-cakap dalam forum itu (sila rujuk berita penuh di akhir catatan ini), jelas mencabar maruah umat Islam di negara ini. Secara terang-terangan seorang ahli forum itu mempertikaikan pendidikan dalam domain ilmu-ilmu Islam di kolej dan universiti tempatan. Kualiti graduannya bukan sahaja dipersoalkan, malahan dilihat sebagai membebankan masyarakat. Bahkan boleh merosakkan negara (ibarat bom jangka!).

Kita pun jadi musykil akan maksud tersirat dan tersurat hasil perlekehannya itu.

Kenapalah agaknya secara tiba-tiba orang yang nampak cerdik macam Encik Lim ini menyerang ‘graduan pengajian Islam’?
Apakah ini suatu perancangan lama yang baru diledakkan?
Apakah akan ada siri kecaman dan serangan lain yang lebih hebat jika umat Islam di negara ini lalai dan tidak ambil peduli?
Apakah ini suatu cara untuk menguji reaksi orang Melayu?
Apakah dia mahu ukur tahap sensitiviti umat Melayu terhadap kritikan keras yang dilemparkan ‘orang lain’ kepada usaha mendalami ilmu agama?

Tunggu dulu. Sebelum anda membuat rumusan, sila beli dan baca baik-baik buku ini, yang disalin kulitnya di sini.

Lantas, siapakah sebenarnya yang menjadi bom jangka dalam masyarakat majmuk di Malaysia ini?

Permisi. Dengan Izin-Nya kita ketemu lagi.



nota: diturunkan berita penuh seperti tersiar dalam Malaysiakini

CPI: 'Pelan pembangunan bukti krisis pendidikan M'sia'
oleh Ahmad Fadli KC
7:45AM Sep 20/ 2012

Laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan Negara 2013-2025 menunjukkan Malaysia berhadapan krisis sistem pendidikan walaupun ia tidak dinyatakan dengan jelas dalam laporan itu, dakwa Pengarah Pusat Inisiatif Polisi (CPI), Dr Lim Teck Ghee.

"Kita ada bukti dan ia dinyatakan di dalam pelan pembangunan ini," dakwanya di forum Pelan Pembangunan Pendidikan Negara dan Masa Hadapan Anak Anda di Kuala Lumpur, malam tadi.
"Saya terkejut mereka memberikannya begitu banyak perhatian tetapi tidak melabelkannya sebagai 'krisis'," kata Lim (kiri).
Memetik laporan itu, Lim berkata, Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) menunjukkan kualiti pendidikan Malaysia merosot sejak tahun 1999 sehinga 2007.

Namun, menurutnya, golongan terpinggir seperti Orang Asal, masyarakat peribumi Sabah dan Sarawak, golongan miskin bandar, kanak-kanak pelarian dan pelajar sekolah vernakular adalah mereka yang paling teruk terkesan dengan krisis itu.
Beliau mendakwa bahawa krisis itu berpunca daripada pengagihan sumber pendidikan yang tidak telus dan adil serta tidak dibincangkan secara kritikal.
Elit Melayu
Pembentangannya mencuri tumpuan hadirin di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur apabila menjadikan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di bawah Majlis Amanah Rakyat (MARA) sebagai contoh bagi menyokong dakwaannya.
Dakwa Lim, MRSM mewujudkan kelompok kecil elit Melayu yang mempergunakan sistem pendidikan dan meminggirkan Melayu arus perdana lain yang belajar dalam aliran utama persekolahan.
"Kerisauan saya adalah ini merupakan satu bentuk pendidikan elit yang disubsidi negara demi kepentingan orang Melayu.
"Orang Melayu perlu mempersoalkannya, bukan kami (kaum-kaum lain).
"Orang Melayu perlu buat kajian sama ada pelajar MRSM ini datangnya dari negeri-negeri Melayu yang miskin atau golongan pertengahan dan pertengahan atas Melayu dan keluarga
profesional yang menggunakan sistem ini demi kesinambungan manfaat dan keistimewaan untuk golongan Melayu ini," katanya.
Kenyataan beliau mengundang pelbagai reaksi daripada pendengar forum.
Reaksi hadirin

Hussaini Abdul Karim mendakwa peruntukan MRSM yang dipetik Lim untuk dibandingkan dengan sekolah jenis lain tidak tepat kerana MRSM terletak di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah.
Lim bagaimanapun menegaskan bahawa angka tersebut tetap boleh dibuat perbandingan dengan peruntukan yang diberikan Kementerian Pelajaran kepada sekolah-sekolah lain.
Lim seterusnya mempersoalkan pelan itu yang menurutnya, tidak menumpukan kepada penghasilan graduan pengajian Islam universiti tempatan yang didakwanya tidak mempunyai tempat sesuai dalam sebuah masyarakat sekular Malaysia.

"Biar saya kongsikan perbualan saya bersama (seorang) pemimpin Umno," katanya tanpa menamakan pemimpin Umno yang dimaksudkannya itu.
"Menurutnya hampir setiap hari beliau menerima delegasi graduan pengajian Islam dari universiti tempatan yang tiada pekerjaan, tidak dapat diambil bekerja, tidak tahu apa yang perlu dibuat atau harus ke mana.
"Mereka ini ibarat bom jangka yang kita perlu bincangkan secara terbuka," katanya sambil menambah, jika tidak dipedulikan, mereka ini menjadi perubah halatuju kurang baik dalam masyarakat.
Matapelajaran sejarah
Beliau turut mengkritik pelan itu yang menjadikan matapelajaran Sejarah yang diolah bersifat politik sebagai subjek teras wajib lulus mulai 2014.

"Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi menyifatkan perubahan itu kena pada masanya hanya kerana beberapa kenyataan perkauman yang tidak sensitif dibuat tanpa memahami sejarah sebenar kita.
"Boleh anda bayangkan Sejarah dijadikan matapelajaran wajib lulus SPM hanya kerana masalah ini?," katanya.
Beliau menggesa agar penafsiran sejarah dalam pelan itu diluaskan meliputi pihak-pihak selain daripada Umno.
"Ia adalah ujian litmus buat kerajaan yang mengambil kira sumbangan semua pihak dalam sejarah dan tidak memesongkan sejarah masyarakat itu sendiri," katanya.
Bekas exco kerajaan Pulau Pinang dan pensyarah London School of Economics, Datuk Dr Toh Kin Woon pula berpendapat pelan itu masih belum mampu memanfaatkan sepenuhnya pendidikan sebagai alat memajukan diri dari segi sosial.
"Oleh itu bagi orang miskin, pendidikan bukanlah alat untuk memajukan diri dari segi sosial tetapi alat mengekalkan status sosial mereka demi manfaat golongan kaya dan berkuasa.
Golongan miskin
"Kerajaan perlu mengenalpasti golongan miskin dan masuk campur membantu berdasarkan kelas dan bukannya perkauman," katanya.
Beliau turut sependapat dengan Lim berkenaan matapelajaran Sejarah yang dijadikan subjek wajib lulus bermula tahun 2014.
"Pelan pendidikan tidak perlu dipolitikkan dengan menjadikannya menyebelahi elit pemerintah.
"Contohnya, mereka sukatan Sejarah dengan memadamkan sumbangan banyak kumpulan lain yang penting dalam perkembangan sejarah negara ini," katanya.
Kumpulan pro-PPSMI, Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE),menerusi pengerusinya Datin Noor Azimah Abdul Rahman menegaskan akan menyerahkan memorandum kepada Kementerian Pendidikan untuk memastikan agenda mereka turut diberikan perhatian dalam pelan itu.
"Kami akan tuntut perkara yang kami mahukan. Kami mungkin akan hantar memorandum kepada perdana menteri sebelum akhir tahun, " katanya yang juga panelis forum tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan