Karya

Karya

Khamis, 27 September 2012

UMMI HAFILDA KATA, "PILIHANRAYA TAK JADI TAHUN INI!"

Banyak andaian dan ramalan dah dibuat. Bayangan tarikh Pilihanraya Umum (PIRAUM) KE-13 cuba diteka pelbagai pihak berdasarkan macam-macam perkara, termasuk gelagat dan bicara pemimpin nombor wahid negara - Dato' Bendahara.

Barangkali bosan atau lali (?) dengan pertanyaan serupa yang acap kali daripada para wartawan yang mahukan bayangan terbaru untuk para spekulator, maka terlapor reaksi kelakar PM tentang PIRAUM itu. Inti kata Dato' Bendahara kira-kira begini: "Biarlah mereka buat spekulasi. Saya suka mereka buat spekulasi."

Dalam banyak-banyak andaian itu, ada terlapor dalam The Star mengenai ramalan seorang 'nujum' dari India. Telekan dikatakan berdasarkan pergerakan bulan dan bintang itu dengan spesifik menyatakan 5, 14 dan 23 November tahun ini adalah tarikh paling sesuai untuk PIRAUM.

Haribulan itu dikatakan harmoni pula dengan tarikh kelahiran Presiden UMNO kini, dan serasi dengan tarikh penubuhan Barisan Nasional 1 Julai 1974. Masing-masing 'bernaung' di bawah zodiak yang sama, iaitu Scorpia. Malahan pada bulan November jugalah planet Jupiter dipercayai punyai pengaruh positif yang sangat kuat terhadap zodiak Dato' Bendahara.


Ahli nujum bernama Yuvaraj Sowma itu meramalkan 'persekitaran yang bagus' ini akan terus memayungi PM hingga bulan Mei 2013!

Saya bawakan kutipan daripada The Star ini kerana mendapat perkhabaran daripada seorang sahabat, yang nampaknya ada pulak kaitan dengan ramalan itu. Cuma sudutnya berbeza.

Dikatakannya, seseorang yang agak ternama dalam parti pembangkang ada memberitau, PIRAUM akan diadakan pada bulan November. Sebabnya mudah. Ada orang yang punyai pengaruh dalam kerajaan begitu percaya dengan telekan seorang ahli nujum dari India, yang menyatakan November bulan terbaik untuk pilihanraya!

Nampak ketara jugak persamaannya dengan laporan akhbar The Star. Entah-entah sumber itu temberang sahaja. Entah-entah dia pun ambil cerita daripada akhbar The Star jugak!

Dalam ghairah ramai duduk berteka-teki itu, terlapor juga mengenai 'ramalan' bekas PM, betapa BN tetap akan menang PIRAUM 13 dengan majoriti dua pertiga. Ugh, nampaknya masih releven tokoh ini. Buah bicaranya masih didahagai media. Tapi 'kuasa nombor wahid' dalam negara bukan dia yang empunya. Lagipun, dia sendiri tak akan bertanding. Berkempen pun belum tentu. Ramalannya, hanya menambah lebih banyak jumlah teka-teki saja!

Kelmarin saya berbual-bual dengan seorang kawan lama. Minggu lepas dia hadiri suatu taklimat sebuah syarikat yang berdagang pelaburan jongkong emas. Pembicara utamanya, watak terkenal dalam kes mahkamah Supremo PKR - Ummi Hafilda. Di samping penerangan tentang pelaburan berkaitan emas itu, wanita berkenaan dikatakan menyebut jugak fasal pilihanraya. Katanya, Pilihanraya Umum ke-13 tak jadi dibuat tahun ini. Ada dua dalil kuat yang disebutnya:-

Satu: Ikut tinjauan sentimen di kalangan pengundi, BN akan tewas. Setakat ini pembangkang berkemampuan menang 120 kerusi Parlimen. Maknanya, jika total kerusi masih 221, maka BN dijangka dapat hanya 101 kerusi. Hilang majoriti. BN pun tumbang di Parlimen!

Dua: Wanita terkenal itu dikatakan punyai tugas besar. Berkempen serata negara, meliputi banyak kawasan. Malangnya, masih banyak lagi yang tidak dapat dikunjunginya. Dia mengaku ada kira-kira 70 kawasan lagi belum diziarahnya!

Barangkali kerana sibuk dengan perniagaan jongkong emas yang diusahakan sekarang, maka wanita kontroversi itu tidak sempat memenuhi jadual berceramah di banyak kawasan. Jika tidak, agaknya mungkin dia boleh menterbalikkan 'culaan kemenangan' 120 kerusi kononnya akan dikuasai pembangkang itu menjadi milik BN pulak! Kerana sibuk berniaga, maka tak sempatlah dia nak turun padang 'memberikan pelbagai penerangan dan pencerahan' kepada rakyat jelata supaya terus menyokong kerajaan yang ada!

Cuma timbul musykil dalam fakulti kepala: mana pergi panglima-panglima Dato' Bendahara? Hingga digantungkan harapan menang banyak kerusi Parlimen di atas bahu seorang wanita yang sibuk berniaga?

Lagipun, betulkah ramalan wanita terkenal itu tentang akan tertunda PIRAUM 13 ke tahun depan? Kuat benarkah dalilnya yang dua itu?

Lama dulu, ketika pecah kes yang dikaitkan dengan Supremo PKR, wanita berkenaan membawakan 50 Dalil untuk meyakinkan rakyat jelata dan Dato' Bendahara pada waktu itu.

Ugh, jauh sangat tu kalau nak dibandingkan dengan hanya dua dalil yang disebutnya ketika taklimat berkenaan.

MasyaAllah. Ya, Ummi, ente kena bawak 50 dalil jugaklah kali ini! 50 Dalil BN Akan Tumbang!

Bukan senang BN mahu ditumbangkan. Gelora dan badai yang hebat dan menggerunkan ekoran kes mahkamah Supremo PKR pada tahun 1998 itu pun hanya bisa menghilangkan Darul Iman daripada penguasaan BN. Naik Tun Abdullah, Darul Iman dirampas balik.

Sejak Supremo PKR itu aktif balik dalam politik dan kemudiannya jadi MP semula, PR dapat tawan empat negeri - Pulau Pinang, Kedah, Selangor, dan Perak. Total jadi lima jika dicampur dengan Kelate yang dah lama di bawah PAS. Tapi Perak itu pun menang sekejap saja, kemudian diambil balik dengan kelicikan mainan politik BN.

Masih kuatkah gelombang reformasi 1998 itu untuk menjatuhkan pemerintah Persekutuan Tanah Melayu sekarang?

Apakah majoriti pengundi baru yang terkini total kira-kira dua juta orang itu bisa menjadi puting beliung untuk pembangkang atau menjadi tembok besar yang kukuh untuk pemerintah sekarang?

Ugh, sudah melalut kita! Sudah tersasar kepada hal lain, bukan soal jadi tak jadi PIRAUM pada tahun ini.

Seperti tidak reti kita nak nujum bila tarikh PIRAUM, begitu jugalah daifnya kita, tak mampu ramal siapa akan jadi penguasa Persekutuan Tanah Melayu selepas pilihanraya ke-13 nanti.

Hakikatnya, sama ada nujum dari India itu atau Ummi Hafilda atau siapa jua, tak ada yang lebih hebat ilmu meramal ini daripada Nabi Khidir!

Cuma kita naik sangat hairan, kenapalah digantungkan harapan yang sangat besar kepada seorang wanita untuk menjelajah ke seluruh negara dengan mengisahkan cerita-cerita yang sudah lama diketahui umum, seperti yang tercatat dalam buku 50 Dalil akhir tahun 90-an itu.

Masih relevan lagikah dalil-dalil itu dengan persekitaran politik kontemporari? Lagipun, masih relevan lagikah wanita yang jadi tukang cerita itu dengan citra generasi baru pengundi-pengundi muda?


Permisi. Dengan izin-Nya kita ketemu lagi.


petikan akhbar 1: The Star
petikan akhbar 2: Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan