Karya

Karya

Selasa, 4 September 2012

nota syawal (5) SEBUAH BANGLO DI PINGGIR KANDANG KERBAU

Seronok. Puas hati. Letih. Itu gambaran emosi dan fizikal tiga hari pertama beraya di kampung tanah tumpah darah. Keluar pagi (paling lewat jam sembilan), kembali ke penginapan (rumah pusaka ayahanda bonda) hampir jam sepuluh.

Aidilfitri menyambut kemenangan. Tentunya kemenangan itu kita rayakan dengan penuh kegembiraan. Itulah yang berlaku. Gembira melakukan kembara raya satu famili (Yang Tersayang, Ney-ney, Dek-dek dan Syai) ke rumah saudara-mara yang tua-tua, sepupu, dan ipar-duai. Dan ternampak gembiraan jua di wajah tuan-tuan rumah yang menyambut tetamu yang hanya bisa bersua wajah dan bersalaman setahun sekali!

Lagi meriah jadinya kerana anak-anak gadis saya sudah ‘pandai beraya dan bergaya’ sesuai dengan usia mereka. Syai dan Dek-dek sedang harungi dunia kolej. Yang bongsu (Ney-ney) pula akan menduduki PMR tidak lama lagi.

Paling seronok nampaknya Syai. Dia diberikan permit untuk jadi supir. Bukan saja sewaktu kembara raya ke rumah waris-warah, malahan sepanjang perjalanan pulang dari Kotaraya ke Darul Iman, gadis yang sedang menuntut di sebuah kolej perguruan itulah yang sudah mampu menggantikan ayahnya menjadi pemandu. Kerana puas hati akan tuturbicara, tingkahlaku dan cara memandunya pula makin matang, maka itulah sebabnya Syai diberikan permit menguasai stereng dalam kembara raya kali ini. Dari riak di wajahnya, terasa dia bangga diberikan tugas besar itu yang bercampur sekali kebebasan, kekuasaan dan rasa kedewasaan.

Dek-dek pula bertambah-tambah seronoknya. Penampilannya menyerlah, dan terpancar ceria di wajahnya. Sejarah baru hidupnya terlakar. Pertama kali dia beraya tanpa pakai kacamata. Sehari sebelum balik kampung, dia menjalani ‘bedah mata’ di Hospital Princecourt. Yang melakukan prosedur itu, pakar mata dan motivator terkenal – Profesor Dr Muhaya. Ceria yang berganda tentulah jugak kerana dia sudah susut 16kg! Gembira sangat gadis yang aktif jugak jadi blogger ini.

Nikmatnya dilimpahi rahmat Allah. Di Aidilfitri, dapat mata baru dan susuk fizikal pun yang baru jugak!

Pengalaman di Hospital Princecourt itu, dirakamnya dalam doubledek.blogspot.com

Hanya Ney-ney mungkin tidak gembira seratus-peratus. Kerana lepas raya, PMR bakal menjelma. Barangkali tension mengacau keseronokan beraya. Gembira dalam depression dia gamaknya. Ah, itu soal hati. Sukar mahu diteka. Yang ketara, lagi banyak rumah dikunjungi, makin lebar senyumannya. Kerana dompetnya makin kembung dengan duit raya. Ugh, dilawan hitung pula dengan kakak-kakaknya. Ceria sangat kerana kutipannya sedang mendahului!

Selama tiga hari ketat dengan jadual beraya itu, sebuah saja rumah kawan lama yang saya kunjungi. Tidak upaya mengunjungi rakan-rakan lain yang. Bukan sahaja kampung mereka di lokasi yang berbeza, perjalanan raya amat memenatkan. Jalan utama sekitar Parlimen Kuala Terengganu jem teruk. Kini, cuti Adilfitri, sendat di jalanan dah jadi macam Lebuhraya Persekutuan.

Tapi saya tetap mengunjungi sahabat yang seorang ini kerana awal pagi raya ketiga sudah menelefon pelawa ke rumahnya. Hampir jam tiga, selepas mengunjungi waris yang keuzuran di Manir, kami bergerak ke Bukit Payung. Sesak di jalanraya,naik rimas di dalam kereta. Syai pula tidak menyertai. Dia pulang awal ke rumah mentua saya. Katanya, ada rakan sekampus yang sudah janji mahu menemuinya di situ. Ugh, barulah rasa lelah bawak kereta sendiri. Jika tidak, dalam jem gila macam ini, bagusnya melelapkan mata saja.

Rumah yang dituju letaknya di Kampung Rawai. Bukan betul-betul di Pekan Bukit Payung. Sudahlah bergerak macam kura-kura, terlajak pulak hampir 10km kerana tersilap congak peta perjalanan diberikan sahabat saya itu.

Cipta sejarah raya kali ini. Pertama kali dalam hidup, saya jejak Kampung Rawai. Tidak jauh dari Pulau Musang. Kira-kira 30km saja. Tapi jalan besar ke Bukit Payung sudah sesak, perjalanan dua puluh minit jadi sejam setengah!

Sepanjang jalan ke Rawai, terlihat limpahan pembangunan sudah masuk jauh ke dalam kampung yang tidak pernah saya lawati ini. Malahan saya tak tahu pun ada sebuah kampung bernama Rawai di Bukit Payung! Jalannya nampak masih baru. Tiada langsung rekahan dan lopak.

Kami melintasi sebuah masjid tersergam di kawasan yang luas di pinggir jalanraya. Empat kali ganda lebih besar saiznya dari masjid kampung saya. Sekali imbas, bukan masjid lagi, tapi nampak macam sebuah Kompleks Pusat Islam! Lagi ke depan, tidak jauh dari situ, kelihatan tiang-tiang saiz mega kukuh berdiri di kedua-dua belah jalanraya, menongkat lebuhraya dari Batu Enam (Kuala Terengganu) menuju ke Bukit Besi (Dungun).

Membelok ke kiri selepas sebuah tabika dan padang bola, saya jadi tidak pasti. Jalannya kecil sekali. Semuat sebuah kereta saja. Di kiri kanan imej kampungan kembali seperti sedia kala. Pohonan rendang, belukar dan rumah-rumah kayu memagari jalan yang sempit. Maka sahabat saya itu pun menjadi suara garau ‘GPS on Air’.

Sambil memegang stereng sambil melilau mengenal pasti panduan yang diberikan.

Berselisih dengan sebuah Proton Saga di simpang tiga. Mujur sekali. Baik hati sang pemandunya. Lekas dia mengundur dan menghimpit keretanya ke dalam belukar! Ah, orang kampung yang budiman. Sopan benar di jalanan. Barangkali dia tahu saya orang asing di situ.

Melepasi jalan yang sempit serta pohonan dan belukar yang menyempadaninya, sampailah kami ke matlamat. Dari jauh sudah nampak sahabat saya itu berdiri di laman rumah. Tidak mungkin terlepas pandang - susuk badan yang tinggi, dan kopiah (dah agak lama jadi pakaian rasminya). Lega. Sampai juga kami ke rumah Tom, selepas kerimasan di jalan besar.

Lama jugak kami santai di rumahnya. Termasuk waktu ‘tumpang solat’ dan tunggu giliran ke meja makan dek ramainya tetamu. Nampak gelagat mereka macam waris-warahnya belaka.

Sambil-sambil menikmati biryani ayam yang enak itu, Tom menunjukkan sebuah buku kulit tebal yang eksklusif. Buku tentang Kesultanan Terengganu itu, dialah yang jadi tukang reka dan juruhiasnya.

Tidaklah mengejutkan. Kerana seingat saya dari dulu lagi, sejak zaman sekolah, dia memang punyai bakat seni. Sudah menyerlah dari zaman remaja. Mural di dinding dewan besar sekolah kami, dia yang jadi kepala menyiapkannya. Dia juga yang jadi presiden kelab seni lukis dan fotografi.

Kini, dia seorang jurufoto profesional. Kerana itu, di rumahnya itu pun terbina sebuah studio. Katanya masih belum diperlengkapi sepenuhnya. Sahabat saya ini juga punyai blog untuk ‘orang-orang baru’ bertatih dan banyak musykil tentang hal-hal kesenian foto. Malangnya sudah ditutup kerana terlalu banyak ‘spasm’ buat sampah. Jika mahu lihat koleksinya mengenai panaroma Darul Iman, boleh jenguk exploreterengganu.blogspot.com (99% rakaman terkumpul di situ adalah senifoto karya Tom).

Sewaktu akan berpulangan, kami bergambar ramai-ramai. Dua famili bersatu dalam sekeping foto untuk kenangan abadi.

Baru lima puluh meter meninggalkan rumah sahabat saya itu, Ney-ney dan Dek-dek menjerit. Saya membrek tiba-tiba. Lantas mata menurut tudingan mereka.

Sekawan kerbau diselaputi selut yang kering menapak angkuh di tepian pagar rumah Tom. Yang besar gagah mendepani. Yang kecil sedikit dan anak-anaknya terhingguk-hingguk di belakang. Kawanan total kira-kira sepuluh ekor itu ‘pulang petang’ menuju ke kandang. Letaknya kira-kira seratus meter dari rumah Tom.

Dari tingkap kereta, pemandangan itu amat menarik dan unik. Sekawan kerbau yang sudah puas berkubang dan berkeliaran, akhirnya pulang ke kandang. Tiada pula siapa-siapa yang mengembalai kawanan binatang hebat bertanduk kukuh itu.

Ah, pemandangan yang sangat hebat untuk sang pengkarya seperti Tom. Saya fikir, banyaklah nanti koleksinya mengenai kerbau di Kampung Rawai. Yang ‘rehat dan tidur’ di dalam kandang tidak jauh dari rumahnya.

Malam itu, sewaktu santai dan melihat koleksi gambar raya di skrin Galaxy Tab, lama saya renungi foto kenangan beraya di rumah Tom. Beberapa kali melintas bayangan kawanan kerbau dan banglo yang terbina di tengah-tengah bendang yang sudah kering-kontang. Tertayang juga kenang-kenangan waktu remaja, zaman persekolahan dulu-dulu.

Mendesak sekali rasa mahu mulakan novel baru. Tentang zaman kehidupan kampungan, pelbagai perubahan sosio-budaya, dan nilai hidup kontemporari orang Melayu.

Tertera kilasan judul awalnya: ‘SEBUAH BANGLO DI PINGGIR KANDANG KERBAU’. Rohnya timbul daripada ziarah raya ke rumah seorang sahabat. Refleksi kehidupan Melayu zaman kontemporari. Profesional, mewah dan hebat, tapi masih tradisional dan punyai jatidiri.

Tapi terdahulu mahu juga berpesan kepada Tom begini:

"Rajin-rajinlah berjaga awal pagi. Kedamaian di waktu yang bening itu amat indah. Sudah tahajjud dan witir, bercongoklah sorang-sorang di beranda banglo itu. Mesti akhirnya, akan muncul binatang malam yang handal menyelit dalam diam – sang musang.

Tanda hadirnya ‘wakil’ dari kampung saya (Pulau Musang) menziarahi banglo di pinggir kandang kerbau, di Kampung Rawai. Itu tanda persahabatan lama yang bisa berkekalan, seperti jugak simbolik sepasang panda yang kini musafir di Tanah Semenanjung!"

Permisi. Dengan izin-Nya bisa kita ketemu lagi.



foto 1: sentuhan seni TOM terpapar pada rekabentuk dan
rekaletak ‘buku istana’ yang eksklusif ini.
foto 2: sebuah banglo di pinggir kandang kerbau.
foto 3: Kawanan kerbau dengan sahabat alamnya - burung gembala kerbau.

(nota: foto 1&3 hasil ketikan kamera Tom.
foto ke-2 itu dirakam guna galaxy tab saja)

2 ulasan:

  1. dah terlalu lama tak tengok pemandangan begitu.. seekor burung yang walau tahu mengembala kerbau sekawan tapi tidak pernah membela walau seekor anak kerbau..huhu

    BalasPadam
  2. hahaha. bravo! tengok tabii itik pulak, tahu bertelur, tapi tak tahu menetas.

    BalasPadam