Karya

Karya

Selasa, 2 Oktober 2012

SYAITAN YANG MENYAPA DI WAKTU SUBUH!



Sabtu. Dua hari sebelum berakhir September.
Saya dan Yang Tersayang terbang ke Kepala Batas. Menghadiri kenduri kahwin seorang sahabat di Alor Setar.

Atas perkiraan lojistik, jam lima pagi kami sudah bertolak dari Bangi. Sampai di LCCT ngam-ngam azan Subuh kedengaran daripada IKIM fm. Kami terus daftar masuk di mesin automatik. Ketika sudah melepasi mesin imbas, saya diminta berundur. Kena buat sekali lagi. Tali pinggang mesti ditanggalkan. Dibubuh melingkar dalam kotak di sisi telefon. Entah apalah yang mahu dicari. Tak mungkin boleh disembunyikan apa-apa dalam tali pinggang yang tebalnya hanya 3mm. Nipis saja. Tak mungkin boleh diselitkan dadah atau senjata apa-apa.

Entahlah, saya tidak nampak apa lojiknya perlu ditanggalkan pengetat seluar itu. Jika saya memakai tali pinggang Haji, barulah rasa masuk akal peraturan itu. Sebab tali pinggang hijau yang banyak poket itu boleh disusup macam-macam di dalamnya.
Rasa-rasanya lebih baik diharamkan terus penumpang memakai apa-apa jenis tali pinggang pun. Pihak penguasa kena sedar. Banyak bahayanya. Boleh dijadikan senjata. Besi pencucuk di kepalanya itu tajam jugak. Boleh ditikam ke leher pramugari dan juruterbang. Kepalanya pula kadangkala lebar, kasar dan solid. Jika tali pinggang itu digunakan untuk menikam, memukul dan menjerut, memang berkesan.

Kepada para penguasa di lapangan terbang, siang-siang lagi perlulah diumumkan, haram dipakai tali pinggang dalam kapal terbang! Kena bubuh dalam bagasi yang masuk perut kapal terbang saja.

Jika tidak, peraturan tanggal tali pinggang depan ramai penumpang lain, boleh membawa malu. Malang boleh menimpa. Seluar yang longgar boleh terlondeh kerana tiada tali pinggang!

Sewaktu menyusup dan mengetatkan semula tali pinggang di seluar, giliran Yang Tersayang pula ditegur. Hairan saya. Tidaklah dia memakai tali pinggang. Rupa-rupanya, polis wanita yang duduk depan skrin beritau ada pisau lipat di dalam tas tangannya.
Polis itu mengambil sesuatu dari rak. Dia mengeluarkan sebilah pisau lipat pelbagai guna warna kemerahan. Digoyang-goyangkannya sambil bersuara tegas, bermuka serius.

Katanya, “Ada pisau macam ini! Buka handbag!”

Terpinga-pinga jugak dibuatnya. Terasa semua orang yang ada di situ memandang ke arah kami ketika Yang Tersayang mengeluarkan satu persatu barangan daripada tas tangan.
Memang sah tidak ada senjata yang dicari itu. Tapi polis wanita tadi tak puas hati. “Saya gerenti ada!” Dengan muka bertambah tahap seriusnya dia bangkit. Dimasukkan semula tas tangan warna hijau daun pisang itu di konveyer mesin imbas. Kami sama-sama menjenguk. Tiada pun imej macam pisau lipat pelbagai guna yang disangsikan itu.

Polis wanita yang sudah mencantum itu mengalih-ngalih pula segala barangan yang sudah selerak di atas meja. Dia segera mengangkat objek putih bentuknya macam tumb-drive. Sebaik dicabutnya bahagian depan, cepat tersembul kepingan kecil warna hitam. Terkejut sungguh dia. Terloncat istighfar daripada bibirnya. Objek macam tumb-drive itulah yang sebenarnya dia cari. Sekali imbas memang macam bentuk pisau lipat.

Yang Tersayang bersuara perlahan, “Itu stamp pad saya. Cop rasmi pejabat.”

Polis wanita itu tidak berkata apa-apa. Dia buat-buat tidak tahu saja ketika segala barangan kecil besar yang diselerakkan tadi kembali ke dalam tas tangan. Malu sebab tersilap tuduh atau memang tabiatnya macam itu, tidaklah saya pasti.

Cuma yang pastinya, inilah budi bahasa sebahagian orang kita. Tersalah tuduh orang, tidak pula mahu menghulurkan kemaafan. Bukan saja tuduhan melulu kerana salah tengok skrin, malahan sudah menjadikan malu pula pada empunya diri yang dituduh.

Sebab mahu segera ke surau, dan penumpang yang tersekat di lorong kami itu sudah panjang, tidak jadi saya mahu bertanya polis wanita itu ke mana lesapnya pisau lipat yang dia yakin benar ada di dalam tas tangan Yang Tersayang. Mahu jugak saya minta kepastian. Mahu jugak rasanya nak malukannya seperti dia sudah malukan kami. Mahu saya tinggikan suara agar semua orang di situ bisa mendengarnya. Biar merah padam mukanya.

Tapi niat tak baik itu terbatal saja. Kedengaran bisikan yang mendesak agar segera ke surau saja. Yang Tersayang menarik pergelangan tangan saya. Dia mahu saya beredar.

Saya tahu maksudnya, walaupun tidak dizahirkan.

Sudah setengah jam masuk Subuh. Tak guna masa yang sangat berharga itu disia-siakan untuk memberikan malu kepada siapa-siapa. Tak ada sebiji zarah pun manfaat membalas perbuatan tidak sopan itu. Jangan dilayan nafsu amarah. Jangan dibiar syaitan terus membisik. Usah dihirau sapaan iblis itu. Halau saja syaitan yang datang mengganggu di waktu Subuh!

Lebih baik segera solat. Kemudian istighfar, takbir dan tahmid kepada Yang Maha Esa. Kita jangan terlalai. Kita jangan jadi nanar kerana kelakuan tidak sopan orang lain. Musibah itu sangat kecil jika dibandingkan dengan nikmat yang amat banyak dikurniakan Yang Maha Berkuasa kepada kita.

Maka segera terlintas ayat-ayat daripada surah al-Kautsar.

“Sesungguhnya engkau telah dikurniakan nikmat yang banyak. Maka dirikanlah solat dan laksanakan korban. Sesungguhnya orang yang membencimu, merekalah yang terputus (daripada nikmat Tuhan).” (maksud ayat 1-3).

Permisi. Dengan izin-Nya kita bisa ketemu lagi.

2 ulasan:

  1. bila baca bab polis tu, secara spontan teringin aku lihat Kementerian Dalam Negeri (yang diterajui oleh 'Hero Melayu')menempeleng anak buahnya yang dah jadi samseng jalanan.

    -aku anonymous-

    BalasPadam
  2. hahaha 'aku anonymous' memang kelakor...& gedebe jugak nih :-)

    BalasPadam