Karya

Karya

Selasa, 7 Ogos 2012

madrasah ramadhan (5) "SUDAHKAH KITA TUNAIKAN HAK-HAK AL-QURAN?"

15 Ramadhan. Iftar sempena Nuzul Quran.

Sementara menunggu jemaah memenuhi dewan solat, saya mendekati seorang anak muda yang santai di depan meja yang disediakan untuk bayaran zakat fitrah. Dia bukan amil. Saya pula tidak berhajat mahu menunaikan zakat malam itu. Dompet pun tak bawak.

Ini kali kedua pemuda itu hadir di surau penempatan kami. Kali pertama ketika majlis sempena Maulid Rasulullah. Kali pertama itu dia adalah qari jemputan. Kehadiran kali kedua ini, dia membaca surah al-Alaq. Sepuluh minit sebelum berbuka. Dihebahkan juga oleh pengerusi surau, pemuda itu akan menjadi imam jemputan untuk malam ke-20 hingga ke-23.

Memang asyik mendengar dia membaca ayat-ayat suci yang merupakan pengesahan kerasulan Muhammad SAW itu. Dia berlagu umpama seorang peserta musabaqah yang biasa kita nonton di kaca tv. Sewaktu solat Maghrib, dia menjadi imam. Subhanallah. Jelas sebutannya. Menusuk jauh ke lubuk kalbu.

Namanya Thufael. Dinamakan sempena seorang penyair handalan Yemen yang hidup seangkatan Abu Hurairah.

Usianya baru 18. Pernah masuk Akademi al-Quran (AQ) ketika di tingkatan empat. Kandas sewaktu pemilihan akhir di Kuala Lumpur. Asalnya dari Kedah. Gurunya? Pemuda dari Kedah juga. Juara AQ Musim Ketiga - Mohd Fakhrul Radhi Khamaruddin. Ketika usia 12 tahun, Thufael sudah bergelar hafiz.Impiannya mahu menuntut di Universiti al-Azhar.

Asyik saya bicara dengan pemuda yang kini duduk mengaji di peringkat STAM. Rupa-rupanya saya mengenali ayahanda Thufael ini. Ustaz Sayuti, orang Jitra. Sewaktu saya mastautin hampir lima tahun di Jelapang Padi itu, saya pernah bertandang ke rumah ustaz dinamik lulusan Mesir itu. Dia mengasaskan Sekolah al-Azhar pada pertengahan tahun 80-an. Sebidang tanahnya diwakafkan untuk tujuan murni mendidik Generasi al-Quran. Saya rasa, dialah orang pertama yang menubuhkan sekolah sebegitu di Jitra. Subhanallah. Tidak ke mana tumpahnya kuah selain ke nasi jua!

Sewaktu tazkirah selepas Isyak, penceramah yang dijemput khas untuk membicara soal Nuzul Al-Quran menyebut tentang 'Hak-Hak Al-Quran Yang Perlu Kita Tunaikan'. Ada lima semuanya.

Pertama: Al-Quran perlu dibaca.
Kedua: Al-Quran perlu dihafal.
Ketiga: Al-Quran perlu difahami.
Empat: Al-Quran perlu diamalkan.
Lima: Al-Quran perlu disebarkan.


Pemuda bernama Thufael itu kurang-kurannnya sudah melaksanakan dua 'hak' yang terawal. Bagaimana dengan kita?

Permisi. Bisa ketemu lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan