Karya

Karya

Sabtu, 4 Ogos 2012

madrasah ramadhan (4) "JANGAN BIARKAN RUMAH JADI KUBURAN!"


(nota awal: seperti dijanjikan, ini merupakan susulan ‘posting’ madrasah ramadhan yang ke-3)

Hal kedua yang terlekat dalam kepala, yang disebut oleh ustaz ialah, “Di bulan Ramadhan ini, janganlah semua ibadah nak dihabiskan di surau atau masjid saja. Tinggalkan sebahagian untuk rumah kita. Damaikan dan makmurkan rumah kita. Lakukan solat sunat. Banyakkan baca al-Quran. Adakan majlis berbuka kecil-kecilan untuk kerabat. Kalau boleh, ajak beberapa orang miskin dan anak yatim berbuka jugak. Jadikan rumah kita ‘syurga di bulan ramadhan’. Jangan biar sunyi macam kubur!

Dibacakannya sebuah hadis:-

Dari Abu Hurairah : Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Janganlah kamu jadikan rumah-rumah kamu itu sebagai kuburan. Sesungguhnya setan itu lari dari rumah yang dibacakan di dalamnya surat Al-Baqarah” [Hadits Shahih riwayat Muslim]

Kisah berikut, yang releven dengan judul kali ini, pernah saya dengar ketika mastautin di United Kingdom.

Suatu waktu, di sebuah penempatan minoriti Muslim England, tinggal seorang ibu tunggal bersama sepasang anak yang sudah masuk kolej. Dia bekerja sebagai doktor, punyai klinik persendirian. Aktif dia dalam badan kebajikan anak-anak yatim. Pernah menyertai misi kemanusiaan ke Afghanistan, Sudan dan Palestin.

Kerana sudah lama tidak menunaikan umrah, dia menyampaikan hajat murni itu kepada kedua-dua anaknya.

Anak gadis sanggup menemani sang ibu. Anak lelaki pula tidak boleh mengikuti, dan tidak dapat pula tinggal di rumah. Tiada upaya dia menjaga rumah ibunya sepanjang tempoh umrah itu kerana sedang menjalani housemanship di Malaysia. Berbuat begitu kerana sudah terpikat dengan gadis Tanah bonda yang satu kursus dengannya.
Kerana tiada waris-warah dan sahabat-handai yang boleh berbuat demikian, maka tawakal saja ibu tunggal itu. Tiada ternampak gusar dia walaupun kawasan itu kerap berlaku kes pecah rumah, di samping masalah dadah dan pelacuran.

Apabila balik dari Tanah Suci, seorang kenalannya menziarah. Selepas meneguk air zam-zam dan habis mengunyah kurma, dia bertanya separa berbisik, “Semasa umrah, siapa duduk di rumah ni?”

Si ibu tunggal itu mengerutkan dahi. Dia menggelengkan kepala. “Tak ada siapa-siapa. Tak ada siapa yang sanggup.”

Kali ini giliran yang bertanya pula mengerutkan dahi. Ketara dia begitu hairan. “Jangan nak main-main. Semua jiran tahu, waktu kamu umrah, ramai tinggal di rumah ini. Kami tak tahu siapa. Malam terang-benderang. Siang pulak, semua langsir terikat elok. Kalau betul tak ada orang, dah tentu dah parah. Kawasan kita ni ramai penyamun dan penagih! Rumah hujung, satu famili melancong ke Turki. Dua minggu jugak. Dua kali dipecah masuk!”

Wanita itu dan anak gadisnya saling berpandangan. Dengan berhemah dia menjawab, “Demi Allah, tiada siapa menjaga rumah kami. Kunci pun saya bawak sekali ke Tanah Suci!”

Musykil diungkit jiran yang bertandang menjadi suatu misteri.

Cuma tersebar khabar angin, ada andaian di kalangan jiran tetangga: yang ramai-ramai menjaga rumah wanita ketika ketiadaannya bukan manusia!
Mereka soksek-soksek memberikan teori. Yang paling kuat menjadi kepercayaan ialah bersabit amalan wanita itu juga. Jiran tetangga dan sahabat-handai memang tahu betapa solat tahajjud , witir dan duha jarang sekali ditinggalkannya. Tiap bulan, dia khatam al-Quran pula. Zikir al-Maathurat pula membasahi bibirnya di waktu Subuh dan Asar.

Kerana itu, mereka cukup yakin, sepanjang dua minggu doktor wanita itu dan anak gadisnya di Tanah Suci, malaikatlah yang turun menjaga rumahnya!

Permisi. Bisa ketemu lagi.

(nota: masih terasa nikmat berbuka bersama adik-beradik di Ganu, dan bersama-sama pada malamnya tarawih di surau pusaka ayahanda)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan