Karya

Karya

Isnin, 27 Ogos 2012

nota syawal (1) JEMBALANG MENGGILA DI FAJAR AIDILFITRI

Suatu kebiasaan, Subuh satu syawal saya akan solat di Masjid Durian Burung. Kira-kira sepuluh minit saja dari rumah pusaka Bonda di Kampung Pulau Musang. Menjadi kebiasaan juga (sejak lima tahun kebelakangan ini), malam raya Yang Tersayang tidur di rumah ibunya, manakala saya dan anak-anak akan menginap di rumah pusaka di Pulau Musang. Rumah bonda saya itu pada hari-hari biasa hanya dihuni oleh Hajah Azizeh, kakak saya yang ke-2. Kadangkala dia ditemani anak-anak saudara yang kelapangan (lazimnya ketika cuti semester). Lebih banyaknya dia ditemani dua tiga orang budak-budak surau yang belajar mengaji dengannya.

Kerana kenang-kenangan waktu zaman remaja di rumah itu amat kuat, dan terasa terpanggil menemani kakak yang keseorangan itu, saya dan Yang Tersayang kompromi untuk berlainan rumah ketika di ambang Syawal. Bukan selalu. Sekali setahun saja. Lagipun, dia anak sulung, molek sangat menginap di rumah ibu bapanya. Apatah lagi, sudah dua kali Aidilfitri, ibu mentua saya menjalani hidup tanpa suami kesayangannya – Haji Mohd Amin – yang terlebih dahulu pulang ke pangkuan Yang Maha Pencipta.

Kerana sudah biasa terkejut awal untuk bersahur, lima belas minit sebelum lima saya sudah terbangun. Selepas stabil kondisi tubuh badan, dan matanya pun tidak layu lagi, saya telefon Yang Tersayang, berpesan akan mengambilnya dalam masa dua puluh minit. Mahu bersama-sama solat subuh di Masjid Durian Burung. Melihat anak-anak masih lena, dan nampak sangat keletihan (tidur lewat kerana menolong Kak Ara mencucuk satay dan menyusun kuih-muih), saya tinggalkan saja gadis-gadis remaja itu. Bisa dikejutkan mak saudara mereka jika sudah masuk waktu solat.

Ketika sampai di Kampung Padang Paloh, baru pukul lima setengah. Dua puluh minit lagi azan Subuh di pagi satu Syawal akan dilaungkan. Tapi saya terasa amat khuatir. Hajat mahu berjemaah di Masjid Durian Burung mungkin terpaksa dibatalkan.

Ketika menghampiri simpang empat (kanan adalah jalan ke masjid, kiri ke Padang Paloh, terus akan ke Losong), sudah mulai rasa tak sedap hati. Terlihat sebuah kereta peronda diam di tepi jalan, lampu amaran di atas bumbungnya berkelip-kelap tak henti. Beberapa pemuda bercongok di bahu jalan. Lima enam buah kereta dan motosikal parkir tidak jauh dari kereta peronda. Tidak kelihatan anggota polis berkawal. Saya agak semuanya diam di dalam kereta.

Dua ratus meter sebelum sampai ke jalan kecil masuk ke rumah ibu mentua saya, kelihatan asap berkepulan dalam cahaya yang terang dan bunyi yang membingit.

Rasa hampa terus menerpa. ‘Ah, kalau macam ni, tak jadi solat di masjid!’

Tapi, datang membisik juga dalam hati, agar Allah memberikan laluan kepada saya dan Yang Tersayang untuk tersampai hajat mahu ke Masjid Durian Burung.

Sewaktu mahu membuat U-turn untuk ke masjid, jelas benar, kami sudah terhalang. Tidak bisa bergerak. Terlalu banyak motosikal menderam tapi tidak bergerak, memenuhi jalan besar itu. Beberapa buah kereta yang lain, juga tersekat di situ. Asap berkepulan keluar dari ekzos, bunyi bising memekakkan telinga. Nampaknya, tiada sesiapa berani keluar dari kereta untuk menegur atau meminta laluan. Anak-anak muda yang ramai-ramai bermotosikal di atas jalan besar itu tidak mengendahkan sesiapa. Ada juga yang mundar-mundir tanpa baju. Tidak nampak pun kereta peronda yang saya lihat parkir tepi simpang empat datang menyelamatkan keadaan.

Tiada apa bisa dilakukan. Jika digagahi mahu hon atau memekik minta laluan, khuatir kami pula akan ditimpa kecelakaan. Lima minit menunggu, tiba-tiba budak-budak muda itu bertempiaran. Ada yang berlari anak, ada yang memecut motor. Tidak tentu hala belaka. Hentam keromo saja. Tidak kira arah mana. Main redah saja.

Syukur. Jalan besar tidak terhalang lagi. Tak sampai sepuluh minit, kami sudah sampai di perkarangan Masjid Durian Burung, ketika azan belum berkumandang. Sempat berbual dengan seorang Pak Haji.
Sambil menggelengkan kepala nampak sangat dukanya ketika bicara, “Dua tiga malam lepas, nak ke masjid kena tunggu dekat setengah jam. Budak-budak ni sekat jalan. Simpang empat jadi jam. Tiap hala penuh dengan motosikal. Beratus-ratus motosikal. Kita nak gerak pun tak boleh. Kena tunggu sampai budak-budak tu lari! Polis tengok saja. Tak boleh buat apa-apa!”

Seorang yang nampak sama saja usianya menyampuk, “Kalau bangun awal-awal mari masjid, tak apa jugak. Ni jadi jembalang. Sekat orang nak solat Subuh. Dah punah budak-budak kita ni! Buat gila di pagi raya!”

Lelaki yang rasa-rasanya sudah pencen ini, merendahkan suaranya. Dia menjebik ke arah rakannya yang berdiri di depan saya. Nampak macam agak hati-hati pula dia bersuara, "Dua tiga bulan lepas...budak-budak ni dapat lesen besar. Ada orang besar negeri kita rasmi kelab baru. Molek benar untuk budak-budak nih. Kelab Rempit! Sebab tu budak-budak ni jadi besar kepala! Bukan makin baik. Tambah teruk jadinya. Orang nak pergi masjid pun susah! Tu yang saya kata...budak-budak ni dah jadi jembalang! Tak takut kat siapa-siapa. Tak dok orang boleh halang!"

Permisi. Bisa ketemu lagi.

foto 1 & 2 : jembalang yang menyekat laluan ke masjid di fajar Aidilfitri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan