Karya

Karya

Khamis, 30 Ogos 2012

nota syawal (2) KENAPALAH BEREBUT NAK KAWAN DENGAN SETAN!

Nota syawal (1) “JEMBALANG YANG MENGGILA DI FAJAR AIDILFITRI” menarik perhatian beberapa kawan lama.Yang bagusnya, reaksi yang dicatat dalam fb itu bukti mereka prihatin kepada nasib segelintir anak bangsa yang tidak tentu hala haluan hidupnya. Yang sangat menarik perhatian ialah catatan seorang sahabat.

Begini diturunkan yang originalnya:

1) Ni adalah hasil dari 'berkawan dengan syaitan yang baik yang kita kenali'. Setelah 55 tahun benih disemai kini kita sedang mengutip hasilnya.

Catatan itu disanggah pula oleh seorang sahabat yang lain.

2)apakah bezanya dgn ungkapan "kito sanggup kerjasamo denge setan asalkan umno tumbang"

Sudah terang lagi lagi bersuluh. Tidak perlu dinyatakan siapa di sebalik ungkapan-ungkapan yang dikutip untuk jadi bahan hujahan. Walaupun dipetik secara bebas dan tidak betul-betul dikutip sebagaimana kata-kata tuan punya yang asal, siapa-siapa yang biasa ikuti perkembangan politik Tanah Bonda, boleh teka dengan serta-merta. Yang pertama itu diangkat daripada ungkapan bekas seorang PM. Yang kedua itu pula dipetik daripada bicara seorang MB yang masih memegang tampuk kuasa.

Tidaklah kita ingin lanjut bicara untuk tunjuk siapa-siapa yang benar. Kerana yang benar itu belum tentu betul. Begitulah juga sebaliknya. Kerana dari suatu segi, ini adalah kemahiran dua tokoh yang sudah sampai makam Mahaguru Politik. Terjerat kita, jika bicara mereka itu dibaca tanpa tafsir. Diambil bulat-bulat tanpa melihat konteks suasana dan latar masa. Jadi makin parahlah jika hanya dicabut daripada teks yang lengkap. Mudahlah kita melakukan kesilapan tafsiran yang berlanjutan.

Kena tengok jugak apakah ungkapan itu terlontar ketika ceramah depan ratusan ribu penyokong totok atau sekadar ditulis dalam blog. Jika terjadi di depan khalayak yang fanatic, maka kena tengok pulak bagaimana nada dan gerak badan penuturnya. Jika ditulis dalam blog, mesti ditengok artikel itu secara keseluruhannya.

Kalau ikut ilmu yang saya pernah pelajari di kampus lama dulu, ungkapan (1) dan (2) di atas tadi itu dinamakan retorika politik. Kedua-duanya boleh nampak begitu neutral, tiada racun apa-apa, tapi bergantung kepada khalayak sasarannya untuk menilai. Penilaian itu bergantung pula kepada latar sosio, ekonomi dan politik khalayak berkenaan.

Andainya khalayak daripada parti yang bertentangan, maka mudahlah jadi melenting. Jika khalayak daripada ‘satu kapal’, lantas jadi betul dan benarlah belaka ungkapan itu.

Asasnya yang perlu dipersoalkan: kenapa ghairah sangat mahu berkawan dengan syaitan? Kenapa cakap sampai tak bertapis mahu syaitan dijadikan analogi untuk menghentam sesama Islam dan orang sebangsa?

Baru lepas seminggu bulan Ramadhan al-Mubarak, baru lepas seminggu syaitan kembali terlepas daripada belenggu, kita sudah riuh memukul gendang perang.

Sungguh malang kerana yang nak diperangi itu bukan syaitan yang kembali buat onar. Yang mahu diperangi habis-habisan itu sesama kita belaka. Sebangsa seagama. Yang nak diajak jadi sekutu (sahabat) nak punah-ranah sesama kita itu, musuh yang amat nyata – syaitan yang dilaknat Allah!

Kepada sahabat yang minta saya komen tentang hal ini, jawapannya begini:

Inilah Retorika Politik. Waspada. Gendang perang sudah dipukul bertalu-talu. Kita tak usah tersilap tafsir. Cakap orang politik itu kadang-kadang macam badai menghentam kapal.Kadang-kadang macam ribut memukul senduduk. Janganlah kita berfikiran melulu, dan jadi kapa, atau senduduk itu. Khuatir nantinya, kita pula yang terjerat dan sibuk berebut nak berkawan dengan setan!

Permisi. Bisa ketemu lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan