Karya

Karya

Selasa, 14 Ogos 2012

madrasah ramadhan (8) “HEBATNYA AURA IMAM MUDA!”

Kita mulai bicara dengan imbas kembali kepada Forum Perdana Ehwal Islam di TV1, di ambang Ramadhan, seorang panelis buat analogi macam ini:

Cara orang puasa boleh dibahagi tiga tahap macam Bola Piala Dunia. Pusingan awal, banyak negara yang menyertai. Bahagian dua (suku akhir dan separuh akhir) pasukan yang berkualiti saja layak. Bahagian ketiga ialah final, yang betul-betul kuat saja yang bertanding. Begitulah dengan orang kita di Bulan Puasa. Minggu awalnya (fasa satu), ramai yang memeriahkan surau dan masjid. Masuk minggu kedua dan ketiga (fasa dua), mulai susut jemaah yang mendirikan solat malam – tarawih dan witir. Tiba minggu keempat (fasa tiga) – sepuluh malam yang terakhir, maka macam final bola jugak. Tinggal satu saf. Inilah jemaah yang benar-benar berkualiti – punyai kekuatan jasmani dan rohani untuk terus mengimarahkan malam-malam Ramadhan dalam pencarian keredhaan-Nya dan menjadi orang yang bertakwa.

Malam Jumaat, 21 Ramadhan 1433H. Sepuluh malam yang terakhir.

Rupa-rupanya analogi ustaz yang terkenal itu tidak terjadi di surau kami. Sejak Maghrib lagi surau sesak, hingga jemaah rapat ke dinding belakang. Cuma tak melimpah macam malam pertama Ramadhan. Sebahagian jemaah, tidak biasa dilihat pun ketika hari biasa bulan biasa. Sebilangannya langsung tak dikenali. Bilangan anak-anak muda ramai jugak, tapi tidak cecah separuh. Yang veteran masih majoriti. Anak-anak kecil pun ramai, tapi banyaknya duduk di luar. Bersedia untuk bermain mercun, lumba basikal dan berkejaran tak tentu hala.

Terasa meriah dan makmur surau kami kembali semula. Mula malam sepuluh terakhir, datang suntikan semangat baru di kalangan jemaah. Sebabnya?

Sudah tiga empat hari dihebohkan, Imam Muda akan datang ke surau kami! Imam Muda akan bersama ibadah dengan anak khariah dari Maghrib hingga Qiamullail!

Beberapa minit sebelum Isyak, setiausaha surau beritau Imam Muda sudah pun ada di kalangan jemaah. Maka kepala masing-masing pun tidak diam mencari ke kiri dan ke kanan. Mudah nampak. Orangnya memakai jubah kelabu dan kopiah agak tinggi yang ada corak – ala orang Yemen. Soksek-soksek pun mulai berberung. Tapi tidak lama kerana bilal sudah iqamah.

Selepas Isyak diadakan tazkirah. Jemaah masih sendat. Saya ambil peluang ketik kamera. Hala kepada Imam Muda. Terasa tersimbah malu jugak, kerana tiada orang lain yang buat begitu. Jadi sekali itulah saja saya mengetik kamera!

Imam Muda Yusof. Peserta musim pertama, program yang mencetuskan fenomena. Dunia penyiaran kebangsaan dan masyarakat sama-sama terbangun, mencekak pinggang, geleng kepala dan terbeliak.

Inilah aura seorang Imam Muda. Maka ramai jemaah menyempurnakan tarawih dan witir. Di hujungnya, sebahagian menyertai Imam Muda Yusof menjamah kuih-muih dan menghirup Nescafe panas di bawah khemah.

Cuma terdengar jugak keluhan hampa di kalangan jemaah. Imam Muda Yusof tidak dapat menyertai Qiamullail. Tidak boleh bersama-sama mendirikan malam yang akan terisi dengan zikir munajat, solat sunat tasbih, tahajjud, taubat dan akhirnya bersahur sekali. Imam Muda punyai program di tempat lain. Jadualnya ketat amat.

Ketika mahu dimulai Qiamullail pada jam 3.45 pagi, dalam bening suasana, rasa ada sesuatu yang ‘hilang’. Tiada meriah waktu tarawih dan witir. Tiada jemaah sendat hingga ke dinding belakang. Ruang solat jadi rongak. Ketika saf didirikan, total jemaah tak sampai lima belas.

Ugh, datang surau ramai-ramai pada awal malam tadinya kerana Imam Muda atau mahu mencari nikmat dan rahmat Malam Seribu Bulan?

Tapi tabik kita kepada Imam Muda. Usia belum tiga puluh sudah begitu trampil dalam kerja dakwah. Mantap pula dalam ilmu keagamaan. Terbukti kuat gelombang auranya. Jadi magnet menarik anak khariah ramai-ramai memakmurkan surau kami.

Permisi. Bisa ketemu lagi.

foto: berbual dengan IMAM MUDA HASSAN - juara musim kedua. Ini bukan di surau kami. Tempat lain, situasi berbeza. Ada kisah di sebaliknya. Kita bicara di lain kali. InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan