Karya

Karya

Isnin, 13 Jun 2011

"BERTEMU ANAK-ANAK NAGA"




Petang Khamis 9 Jun. Kira-kira jam empat setengah petang. Saya dalam perjalanan menghadiri majlis perkahwinan di Tok Jembal - sebuah kampung tepian pantai, letaknya hanya lima minit perjalanan dari UMT (Universiti Malaysia Terengganu). Tok Jembal adalah antara jiran terhampir dengan Lapangan Terbang (Labang) Sultan Mahmud.Menemani saya duduk di depan ialah Aweng (adik saya, seorang perunding undang-undang) manakala Ney-Ney (anak gadis yang bongsu) bersandar santai di belakang. Dari Pulau Musang ke Tok Jembal jika memandu kelajuan takat 80, boleh sampai dalam masa lima belas minit. Memandu dengan tenang kerana tiada traffic jam. Pukul empat setengah petang, mana ada traffic jam di Ganu ni!
Ketika menghampiri Jambatan Manir (yang merentangi Sungai Terengganu), tiba-tiba hinggap di kepala rasa teruja sangat mahu tangkap gambar Pulau Wau. Sebaik Aweng menuturkan 'orait' saya pantas memutarkan stereng ke kiri. Terus masuk perlahan-lahan di atas jalan kecil tiada tar langsung, menuju ke bawah Jambatan Manir.
Kereta 4WD, pletnya pula Kotaraya KL. Jadi budak-budak lelaki besar-kecil yang berdiri dan duduk-duduk di birai air, terjenguk-jenguk berteka-teki sesama mereka. Dengan kamera digital SLR tersangkut di bahu, saya menghampiri mereka. Saya memberikan salam, memperkenalkan diri, dan menyatakan tujuan (tentunya dalam loghat Ganu yang pekat-likat!). Maka seorang daripadanya (kecil, agak gelap, tapi nampak berani) menyapa dalam loghat Ganu pekat-likat juga, "Pok, watpe nok gi Pulau Wau?"
Setelah menjelaskan tujuan untuk tangkap gambar, dan menjanjikan saguhati lima ringgit seorang, lima enam orang budak-budak lelaki yang santai di bawah jambatan bertolak-tolakan mahu segera mencari sampan.
Tidak lama menunggu. Lima minit kemudian muncul sampan dikayuh dua budak lelaki. Setelah berkira itu dan ini sesama mereka, empat orang jadi tukang kayuh. Hanya saya seorang penumpangnya! Saya usul juga siapa empunya sampan. Budak-budak itu ringkas menjawab sambil gelak-gelak: "Kami pinjam!" Ugh, tak perlu diusul lebih lanjut!
Seingat saya, sudah hampir tiga puluh tahun saya tidak menjejakkan kaki di pantai Pulau Wau. Tapi malang jua petang ini. kerana air tengah pasang. Pantai pulau penuh nostalgia zaman hingusan tenggelam habis. Hanya tersampai hajat untuk tangkap gambar sahaja. Budak-budak lelaki empat orang itu pula, memang handal mendayung. Walaupun air agak deras, rasa sekejap saja sudah menghampiri Pulau Wau. Walaupun terasa mahu sangat mendarat di pulau itu, saya batalkan saja. Pertamanya waktu kenduri sudah menghampiri penghujung. Keduanya, budak-budak berempat dari Kampung Pulau Rusa itu mengaku tidak pernah pergi ke Pulau Wau sebelum ini. Saya perlu segera berpatah balik. Sekiranya ibu bapa mereka tahu hal ini (bersampan sejauh itu), saya pasti mereka kena godam. Itu resamnya anak sungai, jika terlebih berani bersampan jauh-jauh dari kampung tanpa kebenaran orang dewasa.
Walaupun masih tidak puas hati, sekurang-kurangnya saya sudah datang sangat hampir ke Pulau Wau yang tidak dijengah dan dijejak pantainya hampir tiga puluh tahun!
Inilah pulaunya yang menjadi lokasi utama novel sulung saya - WARIS KALUNG NAGA. Novel aksi ini (sesuai untuk remaja tingkatan empat dan lima), suspen dan klimaksnya di pulau itulah.
Ketika melihat budak-budak berani yang mendayung sampan jauh ke sempadan yang belum pernah mereka terokai, dalam kepala saya terbayang nostalgia zaman dulu-dulu. Ah, anak-anak sungai yang tidak takut apa-apa ketika pendayung sudah erat tergenggam di tangan! Anak-anak yang berani ini adalah refleksi watak-watak utama novel WARIS KALUNG NAGA.
Saya berpuas hati sangat kerana kepulangan ke tanah tumpah darah kali ini, ketemu dengan 'anak-anak naga' yang tiada takut apa jua cabaran alam sungai!
nota 1: foto empat budak-budak sungai yang berani - Amin, Shahrul, Sharif dan Shahril.
Nota 2: saya kutip sebahagian adegan daripada novel WARIS KALUNG NAGA, yang berlatarkan Pulau Wau.
_______________________________________________


“Basheer yang masih asyik menfokus sekali-sekala dan menelengkan camcoder ke kiri dan kanan tidak sedar langsung ketika daun senduduk bergegar dan rantingnya terselak dengan kasar di belakangnya berhampiran pondok tempat dia berteduh. Emilda dan Talha yang sedang melambai-lambai ke arah Basheer sambil melakukan pelbagai aksi keriangan bermain pasir di Pulau Wau, tiba-tiba mati langkah dan tergamam sekali, dan terus kedua-dua beradik itu deras berlari ke dalam air sambil menjerit cemas.
“Lari! Acher, lari! cepat!”
Selepas jeritan cemas Talha dan Emilda, tertangkap di telinga jeritan lebih kuat di belakangnya memberikan amaran.
“Cepat lari! rimau akar! rimau akar!”
Tanpa menoleh untuk melihat apa yang ada atau berlaku di belakangnya, Basheer terus mengangkat kaki kerana dia terdengar sesuatu berbunyi pelik sekali, malahan ekor matanya menangkap kelibat dua lembaga hitam terloncat-loncat sudah begitu hampir dengannya! Segera dia berlari sekencang-kencangnya ke arah Talha dan Emilda yang sudah berada di dalam air, menguak dada menuju ke bot! Petang itu, nasib tidak berpihak kepadanya, dalam kelam-kabut berlari lintang-pukang mahu menyelamatkan dirinya entah daripada apa, kira-kira satu meter lagi ke gigi air, Basheer tersadung kakinya sendiri. Berjerebat mencium pasir yang kebasahan. Di sebelahnya, makhluk yang berloncatan mengekorinya dari pokok senduduk di tepi bangsal, sudah pun celebu ke dalam air.”

1 ulasan:

  1. pertama sekali saya ingin memgucapkn ribuan terima kasih kepada tuhan kerana dapat saya berjumpa dengan panulis iaitu HARLEEM DAYAM..
    mmg betul aper yang penulis katakan,..
    sepnjg 18 tahun saya tngal di kampung ini(pulau rusa)...
    ini lah first time saya sampai di Pulau WAU..
    snguh terharu dn cukup happy bila saya smpai di sana(pulau wau).
    permndgan nye yg agak sunyi dn tenag..

    BalasPadam