Karya

Karya

Jumaat, 17 Jun 2011

"KEMPEN KEKAL DARA & PERSATUAN ANTI KAHWIN"

Pada awal Alaf Baru, ketika mastautin di 'Negara Bekas Empayar Sama-sama Makmur' (kononnya diberikan gelaran manis Commonwealth), tersiar dalam sebuah akhbar perdana di England tentang penganjuran Kempen Mengekalkan Dara di kalangan gadis di pulau itu. Reaksi pertama mendadak timbul rasa nak tergelak dalam 'perasa jengkel & sinis'! Bobrok amat situasi remaja di sana. Seorang sahabat (Doktor Salleh, pakar kanak-kanak di Ipswich) pernah bercerita tentang tiga generasi dalam sebuah famili orang putih, gambaran tentang kegawatan moral dan institusi keluarga di England. Nenek, ibu dan cucu semuanya melahirkan anak sebagai gadis belum lepas lima belas tahun! Semuanya 'ikut tradisi famili' jadi ibu tunggal belaka, dapat anak pertama belum lepas sekolah.
Setiap hari persekolahan menghantar Ney-Ney dan Dek-Dek (waktu itu yang bongsu masih di tadika dan yang tengah si Dek-Dek darjah lima), bisa saja saya ketemu gadis-gadis rambut perang dengan penuh bergaya, sebelah tangan menolak trem, sebelah lagi erat memimpin anak yang sudah masuk tadika (yang sama dengan Ney-Ney). Inilah satu contoh kebobrokan yang berlaku dalam masyarakat di England. Famili tanpa lelaki sebagai ketua keluarga.
Perkahwinan pula sudah menjadi suatu amalan tradisional yang makin ditinggalkan jauh-jauh, dan menjadi semacam suatu fantasi pula. Semacam suatu peristiwa ekslusif hanya untuk golongan tertentu yang elitis.
Apabila David Beckham mengikat perkahwinan dengan Posh, gegar habis seantero Pulau Bekas Empayar ini. Fantasi menjadi realiti untuk menjadi tontonan dan dambaan orang kebanyakan. Menjadi dambaan, tapi bukan untuk menjadi ikutan! Betapa hebatnya perkahwinan itu mendapat sanjungan, sehinggakan David Beckham pernah diabadikan dalam sebuah lukisan sebagai seorang dewa! Perkahwinan hanya berlaku di kalangan dewa-dewa(?)
Saya tidak pasti sama ada David Beckham dan Posh terlibat langsung dan menyokong Kempen Kekal Dara yang dianjurkan itu. Saya tidak pasti juga apakah kempen itu mendapat sambutan masyarakatnya. Tapi sepanjang hampir lima tahun di pulau itu, tiadalah ternampak pula ada sang menteri atau kerabat di raja atau selebriti seperti Beckham atau Posh muncul dalam media menjadi 'duta'nya!
Seingat saya, dalam tahun yang sama juga, muncul pula seorang lelaki (tidak ternama dan bukan selebriti) mempromosikan Persatuan Anti Kahwin. Syarat utama untuk menjadi ahlinya? Mesti pernah berkahwin! Nampak mudah bagi kita, tentu sukar amat bagi mereka. Kerana perkahwinan adalah suatu fantasi yang hanya boleh menjadi nyata di kalangan selebriti seperti Beckham dan golongan bangsawan dari Istana Buckingham sahaja!
Sepuluh tahun dulu, segera terbentuk tanggapan di kepala saya betapa bobroknya masyarakat di pulau itu, hinggakan pihak pemerintah perlu menganjurkan kempen sedemikian rupa!
Kini, dukacita sungguh rasanya kerana ingatan tentang kempen itu datang semula sewaktu di Tanah Bonda ini kes-kes pembuangan bayi kerap berlaku dan begitu menggerunkan. Kita tidak nampak ada pihak yang mahu usahakan kempen seperti di England itu. Barangkali kita tidak bobrok seperti mereka. Lagipun belum ada gerakan anti kahwin di Tanah Bonda ini. Yang ada Kelab Taat Suami. Yang ada, sekolah harapan untuk gadis yang terlanjur dan hamil. Kita tidak bobrok seperti mereka.
Permisi. Bisa ketemu lagi.

1 ulasan: