Karya

Karya

Jumaat, 3 Jun 2011

MAAF BANYAK-BANYAK, JANGAN MARI RUMAH SAYA!



Suatu malam, minggu ini. Dikhabarkan dalam Berita TV takungan air SYABAS sedang dibersihkan. Maka terganggulah bekalan di beberapa kawasan di Selangor. Seperti biasa, menonton bencana atau kesusahan orang lain di kaca tv, rasa kesian memang ada, tapi berapa tohor dan dalamnya belum tentu. Kita selalu ingat yang ditonton itu adalah suatu episod daripada 'drama kehidupan'. Barangkali kerana terlalu banyak menonton drama, maka batas fantasi dengan realiti sudah jadi rojak, bercampur-gaul, tetapi tetap terasa duka dan sukanya, sedap dan masamnya! Begitulah, apabila menonton siaran tentang ketiadaan bekalan air di beberapa kawasan di Selangor, tidak terduga sama sekali, itu termasuklah Bangi dan Kajang. Waduh, sudah masuk kawasan saya itu! Pagi esoknya, balik dari pasar, Neney (anak yang bongsu) teruja amat memberitau: "Ayah, air tak ada. Bibik tak boleh masak. Nak gosok gigi pun tak boleh!" Ugh, tanpa ribut taufan, bencana sudah datang! Segera saya dan Syai (anak sulung) ke kedai runcit berhampiran Masjid Sungai Ramal Dalam. Beli air mineral satu dozen, total harga tiga belas ringgit lima puluh sen. Itu guna nantinya untuk basuh tangan, membersihkan itu dan ini ketika di dalam tandas. Tentunya untuk air minum juga. Banyak tu. Besar harganya. Banyak sekali jika dibandingkan dengan bil air bulanan rumah saya purata RM1.80 (kalau tak percaya saya ejakan: satu ringgit dan lapan puluh sen mata wang Malaysia!). Bil air sikit kerana dapat subsidi!
Ketika rehat-rehat di ruang tamu sambil membelek akhbar, dapat panggilan telefon. Ilya(adik bongsu saya, kerja di sebuah resort di Kijal), memberitau dia dalam perjalanan. Sudah masuk Gombak. Alamak, bibik belum masak! Memang tak boleh nak masak. Air tak ada. Saya bersama Syai bergegas ke Restoran Ghazali, jual beryani gam paling sedap di Bangi! Dalam perjalanan balik, terima lagi satu panggilan. Mizi (adik ipar, penyokong setia Liverpool) bersama keluarganya sudah berada di puncak Tanah Tinggi Genting. Mahu bersukaria di taman tema, kemudian esoknya mahu segera berkunjung dan bermalam di rumah saya. MasyaAllah, situasi sudah jadi runcing kalau begini. Bantuan air dari SYABAS belum tiba. Mizi dan famili totalnya lapan orang. Wah, ribut sudah mula melanda ni! Saya dail semula dan memberitau dengan penuh dukacita: "Minta maaf banyak-banyak, jangan datang dulu ke rumah saya. Air tak ada. Bersukaria dululah di puncak Tanah Tinggi Genting!" ok. cut. kita permisi. bisa ketemu di episod kedua. macam drama dalam televisyen! boleh tatap dulu dua foto mangsa kekeringan air. anggap sebagai iklan!Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan