Karya

Karya

Rabu, 8 Jun 2011

POK HENG SI TUKANG BORENG



Hampir lima petang barulah lori SYABAS sampai di taman kami. Rumah yang pertama mendapat nikmat air bersih, rumah Yamin (yang paling hujung di jalan mati). Malang sungguh, datangnya lori tangki air tidak tepat waktu. Ramai jiran masih belum pulang dari kerja. Jiran-jiran yang sudah pencen atau yang bekerja sebagai guru atau punyai anak remaja yang bercuti semester atau yang ada amah di rumah - maka merekalah yang termasuk di dalam golongan orang yang bernasib baik. Di depan rumah merekalah yang diatur baldi dan tong besar-kecil, menunggu giliran sampainya lori SYABAS. Saya termasuk di dalam golongan yang bernasib baik itu kerana punyai tiga anak remaja yang cuti dari kolej dan sekolah juga. Tenaga tambahan tentunya datang daripada bibik yang serba-serbi mahu dibuatnya. Bukan sekadar kerja domestik, mencabut lalang dan menangani ular sesat, bibik itulah yang menyanggupinya! Bisa saja, dia!
Cuma ruginya, kedatangan lori SYABAS selepas saya sudah berbelanja kira-kira lima puluh ringgit untuk membeli sepuluh botol air mineral 5.5 liter, dan satu dozen botol sederhana besar. Mahal amat jika dibandingkan dengan bil air bulanan puratanya tak cecah dua ringgit, tapi banyak perkara boleh beres - kerja membersih dan mencuci longkang, pakaian, pinggan-mangkuk, mandi-mandian (dan yang bersangkutan dengannya di dalam bilik kecil). Itu belum dicampur lagi dengan masakan dan minuman. Tidak dikira dengan (kalau datang angin rajin) cuci kereta dan siram pokok bunga. Bayangkan, kadang-kadang tercatat di bil hanya RM1.80 sahaja! Nikmatnya subsidi air terasa ketika not lima puluh sudah terbang dan bahu sengal angkat sepuluh botol air mineral seberat 5.5 liter!
Dalam keadaan payah begini, mudah kita terbayang zaman mudah-senang tinggal di kampung. Tidak pernah punyai masalah air. Kampung saya di tebing Sungai Terengganu! Sudahlah begitu, ada pula perigi yang punyai pam elektrik di masjid yang berjarak kira-kira dua puluh meter sahaja dari rumah famili saya!
Itu zaman 60-an. Tidak bisa kembali ke terowong masa itu lagi. Bukan sahaja sungai sudah kotor dan nak mandi-manda pun naik rasa takut. Sungai kampung saya bukan mengalir segar dan menyegarkan penghuni tebingnya seperti zaman ingusan. Lagipun, saya pulang ke kampung bukan ke tempat asalnya tumpah darah saya lagi. Tahun 70-an famili kami sudah berpindah menjadi 'orang darat'.
Tanah baru rumah famili kami terdiri di sebuah kebun yang sangat subur. Seolah-olah segala-galanya simbol segar dan hijau desa tumbuh di sini - rambutan, manggis, kelapa, ciku, tebu jambu, duku. Tentunya ayam, itik dan kepuk menjadi pelengkap jua. Lantas, limpahan rezeki daripada Allah, bukan manusia saja yang menikmatinya. Ular, biawak, tupai, tikus dan musang berkunjung mahu berkongsi jua.
Walaupun kami sudah jadi 'orang darat', bekala air segar dan bersih tidak pernah terputus. Maksudnya, pada waktu itu tidak ada keperluan untuk 'membeli air'! Dua sumber bekalan air kami. Satunya yang lazim - perigi (atau sedap lagi disebut telaga). Air dipam dari telaga ke tangki untuk kegunaan serba-serbi. Cuma selalunya saya lebih gemar mandi di telaga, dan tentu dengan timba yang dibuat bisa saja dibuat sendiri! Satu lagi, bekalan sampingan (simpanan), ialah kaedah air disedut dari tanah menggunakan kaedah 'Boreng'. Pam elektrik digunakan untuk menyedut air melalui sebatang paip yang dicucuk kira-kira 20 kaki ke dalam tanah. Seorang ipar saya - Pok Heng (seorang guru kemahiran hidup) - memang handal betul memasang peralatan untuk menyedut air dengan kaedah yang dipanggil BORENG ini. Kalaulah Pok Heng Si Tukang Boreng ada di kawasan kediaman saya waktu ini, tentu saya cadangkan kaedah boreng digunakan untuk bekalan air kami. Cuma tidak tahu pula saya kalau si tukang boreng boleh mencari air di kawasan perumahan yang 'tanahnya' terdiri daripada timbunan segala macam sisa - konkrit, sampah-sarap, kayu dan entah apa-apa lagi. Mungkin Pok Heng Si Tukang Boreng tidak sanggup mencucuk tanah di sini untuk mencari air. Takut-takut peralatannya rosak dan lelah saja yang diperoleh. Lantas, untuk kami orang sungai yang jadi orang darat, kemudian jadi pula orang 'bandar', cukup sekadar bergantung kepada berbotol-botol air mineral dan lori tangki SYABAS apabila kekeringan air! permisi dulu. wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan