Karya

Karya

Sabtu, 11 Jun 2011

"GOMOL GANU GOMOL, PETEH DOK SOH BIAR!"

Saya baru balik dari 'Tanah Tumpah Darah' malam kemarin. Sengaja mengambil laluan menerusi Dungun dan Kemaman sebelum memasuki Lebuhraya LPT ke KL. Walaupun banyak lampu trafik sepanjang kembara di dua daerah itu, tidaklah pula menjadi beban kerana tujuan utama untuk singgah di Kampung Paya Berenjut (sempadan Darul Iman dengan Pahang). Mahu beli keropok lekor dan keping. Seingat saya, sudah hampir sepuluh tahun saya tidak membeli keropok lekor di Losong. Alasannya? Ugh, sudah tidak seperti dulu lagi. Keropok Losong bukan lagi macam semasa saya remaja. Waktu itu, beli yang panas-panas baru direbus, boleh makan begitu-begitu sahaja. Belum sampai ke rumah (dari Losong ke Pulau Musang kira-kira lima belas minit memandu)habis dimamah dalam kereta sahaja. Tapi kita yang kata begitu, waktu cuti sekolah begini tak cukup tempat parkir dan tak betah lah tauke-tauke melayan pengunjung dari luar membeli keropok lekor Losong yang tersohor itu. Produk dari Losong ini sebenarnya sudah menjadi jenama tersohor nasional. Bahkan dengan mudah pula boleh didapati di gerai harian dan pasar-pasar malam di Kajang dan Bangi. Di Pasar Kajang, setiap pagi akan sampai lori kecil menghantar keropok lekor yang dikatakan datang terus dari Losong! Yang agak menghairankan, di Kelate yang terkenal dengan budu dan nasi kerabu itu pun sudah ada terjual Keropok Losong juga. Bulan lepas, sewaktu saya melalui Bachok (dalam perjalanan ke Darul Iman dari Labang Pengkalan Chepa), ada beberapa pengusaha keropok menggantungkan kain rentang mengakui produk mereka ialah Keropok Losong jua! Saya tak tahu bagaimana orang lain merasa sedap tidak keropok Losong buatan Bachok. Saya pernah tinggal di Kelate (Pasir Tumbuh) selama setahun. Yang paling sedap dimakan ialah nasi kerabu, nasi air, budu dan serunding. Tidak sekali-kali keropok - tak kira yang lekor atau keping. Itu jenama original dari Darul Iman, asalnya Losong itulah!
Bagi saya yang dari zaman kanak-kanak makan keropok keping dan lekor Losong macam makanan asas, sudah mengalih selera membeli, kini keropok Paya Berenjut jadi pilihan. Bukan sekadar rasanya, tetapi lebih mudah kerana letaknya di pinggir jalan besar tidak jauh dari simpang masuk lebuhraya ke KL.
Cuma ralat sedikit ketika membeli keropok petang kemarin, yang menggetel dan merebusnya tak reti kecek Ganu! Apabila diusul, rupa-rupanya orang JB! Ugh, mana mungkin tukang buat otak-otak mahu bikin keropok kelor! Barangkali cuti panjang akan datang saya akan kembali ke Losong semula untuk merasa keropok lekor dari tempatnya yang asal.
Ketika melepasi Cherating, sebuah kereta agak rapat mengekori kenderaan kami. Saya rimas juga pada mulanya. Tapi rimas automatik jadi teruja dan ceria kerana kereta yang mengekori agak rapat itu mengibarkan bendera putih hitam lambang bulan bintang - penyokong Ganu yang mungkin mahu ke Bukit Jalil. Ganu bergomol dengan Kelate akhir Piala FA!
Ketika di lebuhraya pula, kami memintas sebuah van sarat penumpang. Di cermin belakangnya, diselit kemas-kemas bendera Ganu. Sewaktu berhenti di R&R Temerloh, saya berkecek dengan seorang lelaki yang menjual jersi Ganu dan Kelate dari sebuah van yang terbuka butnya. Maklumat yang saya perolehi: jersi Ganu dibekalkan kilang dari KL. Jersi Kelate bekalannya dari Padang Besar. Lelaki yang menjualnya pula orang Pahang.
Mulanya naik semangat mahu membeli jersi hitam putih Ganu. Apabila teringatkan peristiwa di Padang Besar bulan lepas, tak jadilah saya membelinya. Waktu itu, Saya galak benar membeli jersi Iblis Merah dari Manchester. Memandang jelek kepada Ahnaf (penyanyi utama kumpulan nasyid Al-Jeebra) yang membeli jersi Barcelona dan track-suit Sepanyol. Dah jadi sejarah: Bercelona ratah Iblis Merah. Jersi pun kita dah tak nak pakai! Jadinya, tak terbeli jersi Ganu, khuatir pisang berbuah dua kali. Sebab minggu lepas, di Stadium Sultan Ismail, Ganu dah kena godam tiga gol.
Cuma dukacita juga, malam ini saya tak ke Bukit Jalil dan tidak menonton di Stadium Astro juga. Dengan Yang Tersayang akan hadiri kenduri di Serdang. Tuan rumahnya, Redzuan Affandi - pemuda budiman, asalnya dari Kelate!
Tak menonton siaran langsung tak apa kerana memenuhi undangan suatu kewajipan. Cuma sudah berkira-kira mahu sms Redzuan ayat begini: GOMOL GANU GOMOL, PETEH DOK SOH BIAR! Mahu tengok, dia akan memberikan reaksi atau tidak ketika majlis sedang berlangsung!
Permisi. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan