Karya

Karya

Isnin, 27 Jun 2011

Memori Haji 2010: “Tuhan Turun di Langit Bumi…”




Sewaktu bersiap-siap mahu terlentang di katil, sempat saya bercerita dengan Kassim pengalaman rebah tersungkur di Hijir Ismail, dan hampir sahaja kemalangan dipijak dan ditindih itu.
Kassim memberikan ayat kesimpulan: “Biarlah dahulu. Saya tak dapat pun tak apa (masuk Hijir Ismail dan kucup Hajaraswad). Di Padang Arafah boleh berdoa di mana-mana pun. Tak perlu berhimpit dan bersesak-sesakan!”
Sengaja mahu menyedapkan hatinya yang belum dapat mengucup batu hitam dari syurga itu, segera saya menyokong pendapatnya. “Betul Kassim, di Arafah kita boleh berdoa hatta duduk dalam khemah sahaja. Di mana-mana pun bumi Arafah, adalah tempat mustajab doa! Tak perlu berhimpit. Tak mungkin jatuh dilanggar. Tentu juga tidak dipijak orang!”
Rasa bersalah hinggap jua di kepala, takut-takut peristiwa tersungkur di Hijir Ismail itu membantut semangat Kassim. Khuatir kalau-kalau dia tidak terdorong untuk berusaha bersungguh-sungguh mengucup HajarAswad atau masuk ke Hijir Ismail untuk bersolat sunat atau berdoa.
Berkenaan hal ini, saya teringat perbualan dengan Alimin - pemuda Kelantan yang sering satu van bersama kami ketika bermunajat di masjid Quba sewaktu di Madinah. Suatu hari ketika saya duduk-duduk dengan Yang Tersayang di ruang rehat hotel, dia datang duduk di sebelah saya. Dia membuka cerita:
“Pagi tadi waktu solat Subuh, seorang ahli jemaah tabligh Malaysia menghampiri saya. Dia bertanya kenapa saya nampak murung sekali. Saya katakan padanya, sedih sungguh kerana sudah dua kali mencuba tidak dapat-dapat juga mengucup Hajaraswad, dan tidak berupaya berdoa di depan multazam. Ahli jemaah tabligh itu mengatakan, usahlah dibimbangi akan soal itu. Bukan itu sahaja tempatnya mustajab doa. Tidak perlu risau. Kita akan pergi ke tempat yang lebih baik dan mustajab untuk berdoa. Di Padang Arafah! tak payah berebut-rebut! Kawasannya cukup luas untuk semua jemaah!”
Saya diam tidak mencelah ketika dia bercerita. Hanya tunduk dan angguk-angguk kecil. Selepas habis luahannya, Alimin merenung saya beberapa detik. Dalam pekat Kelate dia usul musykil: “Betul mace tu ko, abe?”
Saya pun segera menggali pengetahuan yang tidak seberapa. Cuba menerangkan kepadanya, sambil memberikan dorongan juga. “Memang benar sungguh! Malahan waktu wukuf di Arafah, Allah Yang Maha Agung turun ke langit bumi, kemudian berkata dengan bangga kepada malaikat: Lihatlah hamba-hambaKu datang memohon doa kepadaKu!”
Alimin mendengar dengan penuh minat. Saya memperkemaskan sila di atas sofa, dan menambah.
“Bahkan Nabi Muhammad berdoa hanya dari atas untanya Qaswa ketika wukuf di Arafah. Tidak dipanjat pun Jabal Rahmah! Orang-orang kita yang silap faham! susah payah mahu daki Jabal Rahmah, hanya mahu berdoa!”
Alimin memandang kepada saya penuh teka-teki. Dalam dahi berkerut dikhabarkan ceritanya pula.
“Masa ziarah kemarin, saya panjat Jabal Rahmah hingga ke puncak!”
Saya tersenyum sambil menerangkan, “Anggap itu acara biasa dalam ziarah. Yang sebenarnya, tunggu dan berdoalah di mana-mana pun ketika hari wukuf.”
Alimin nampak tidak puas hati, dan wajahnya musykil sekali. Saya dah jadi macam tokguru pula mahu menjelaskan yang kelabu dan mahu menenangkan hati seorang insan yang gundah-gulana.
“Baca buku karangan Ustaz Abdul Basit tentang Mekah. Baca juga Buku Panduan Haji, warna kuning, yang dibekalkan Tabung Haji kepada kita.”
Dalam fikiran saya ayat Iqra tertayang. Besarnya hikmah dalam surah pemula kerasulan itu. ‘Bacalah dengan nama Tuhammu!’
Mahu saja saya katakan kepada pemuda itu: “Bacalah, maka kamu akan lebih memahami daripada hanya mendengar kata-kata atau tafsiran orang lain!”
Tapi tak jadi mahu menuturkannya. Tidak sampai hati saya mahu katakan begitu kepada Alimin, nanti disalahtafsir pula takut-takut difikirkannya saya mahu mengajar dia!
Permisi. Bisa ketemu lagi. Wassalam.
Nota 1:
Dalam soal ibadat haji ini, sebelum berangkat ke Mekah, saya dan Yang Tersayang sempat berguru selama seminggu dengan Hajjah Azizeh (panggilan mesra: Kak Ara). Ustazah yang aktif dalam NGO ini, kerja utamanya berdakwah (hatta masuk ke perkampungan orang asli juga). Bukan bab haji saja Kak Ara ini arif (12 musim menjadi guru pembimbing haji, dan selama itu juga menyertai Muzakarah Haji Nasional), dia biasa sangat dirujuk dalam soal-soal permasalahan remaja. Malahan Kak Ara pernah mengendalikan rumah kebajikan khusus untuk gadis-gadis yang bermasalah. Selain itu, saya punyai talian terus untuk mendapat nasihat daripada seorang ulama muda Ustaz Dr Zulkifli al-Bakri. Bahkan ketika di Madinah dan Mekah pun, jika ada musykil saya sms terus kepada beliau. Seorang lagi ‘tok guru’ yang saya biasa rujuk ialah Ustaz Suhaimi (Imam Besar Majid Unisza).
Nota 2: semua foto yang termuat dalam Memori Haji 2010 adalah ehsan daripada Haji Rosli, seorang pegawai kanan di TOYOTA. Beliau teman sebilik saya di Madinah dan Mekah. Satu khemah pula di Arafah dan Mina. Perkenalan singkat di Tanah Suci terjalin erat menjadi sahabat, atas rahmat dan hidayah Yang Esa jua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan